Deel dit artikel
-

“Hak je een teen af of ga je dood?”

Het NOB-onderdeel Bright Alley stond al bijna een jaar in de etalage toen in april uiteindelijk een koper verscheen. De holdingmaatschappij Ewycksgroep nam voor een onbekend bedrag een meerderheidsbelang. Directeur Erik Hallers over ketens bouwen, de gedwongen lach en hard saneren.

U bent interim-directeur bij Bright Alley en neemt het vervolgens met uw eigen bedrijf Ewycksgroep over. Had u niet twee petten op?

"Ik ben vorig jaar juni hier aangetrokken om op de winkel te passen, toen was de verkoop al volop in gang gezet. De verkoop ging echter niet eenvoudig omdat de markt voor internetbedrijven er niet florissant voor stond. Pas in november kwam de vraag naar boven of Bright Alley geen interessante partij kon zijn voor Ewycksgroep. Twee petten, dat zie ik niet zo."

Waarom is Bright Alley wel interessant voor Ewycksgroep en niet voor andere bedrijven?

"Er zijn veel internetbedrijven failliet gegaan, dat betekent dat er veel aanbod is en er blijkbaar ook overcapaciteit is in bepaalde markten. Wij kenden Bright Alley goed, zien de mogelijkheden voor 'knowledge and learning' (een van de zelfstandige Bright Alley-onderdelen, JH) en vonden dat Bright Alley goed zou passen binnen het portfolio van Ewycksgroep."

Hoe presenteert u Ewycksgroep aan mensen die het bedrijf niet kennen?

"We hebben twintig bedrijven onder ons die zich begeven op gebieden als hrm, communicatie, juridische diensten en informatietechnologie. Deze bedrijven bieden werk aan elfhonderd mensen. Ewycksgroep is geen netwerkorganisatie. We willen bedrijven plaatsen in ketens, bijvoorbeeld in de combinatie van communicatie- en technologiebedrijven. We leggen dwarsverbanden tussen onze bedrijven en doen daarbij sterk aan cross-selling. Hiervoor hebben we drie mensen in dienst, ze moeten ervoor zorgen dat de diensten van de afzonderlijke bedrijven aan wederzijdse klanten worden aangeboden."

Werkt dat model?

"We zien onszelf niet als een participatiemaatschappij, zoals Newconomy. Hoe aanlokkelijk het soms ook is om een belang te nemen in een bedrijf, we doen het alleen als de diensten aansluiten bij die van andere bedrijven waar we een belang in hebben en niet met de verwachting dat het bedrijf in waarde zal stijgen. Daarom nemen we ook in de meeste gevallen een meerderheidsbelang in een bedrijf, zodat we zelf kunnen sturen. Anders sta je als aandeelhouder maar langs de zijlijn. Het idee is dat de bedrijven elkaar verder helpen, met als motto: lach en de wereld lacht je toe. Desnoods dwingen we dat af (lacht, JH). Dat doen we door veel zaken centraal aan te sturen, we houden zicht op de rekeningen en de contacten die er gelegd worden. De een mag niet profiteren van de ander, zodra bedrijven dat onderling doorkrijgen stopt het overigens vanzelf."

Wat is het uiteindelijk doel, bedrijven aantrekkelijker maken binnen de groep en dan te koop aanbieden?

"Nee, dat is niet het doel. Wat het doel is… (stilte). We zijn verrast door het succes van de formule die we gebruiken en krijgen nu wekelijks twee bedrijven aangeboden. Toen ik samen met Roelof Bijlsma vier jaar geleden Ewycksgroep startte wilden we het klein houden, toch bleef de aandrang steeds groter worden om dingen op te pakken. We willen nu de gehele keten beheersen, van idee, concept, innovatie en implementatie.

Uiteindelijk telt natuurlijk het resultaat. De Ewycksgroep draait goed, we financieren onszelf. Het stimuleren van ondernemerschap bij de bedrijven is daarom ook een belangrijk doel, leidinggevenden krijgen na verloop van tijd een belang in hun eigen bedrijf."

U werd door een oud-medewerker getypeerd als een harde saneerder. Hoe zou u uw eigen werkwijze willen omschrijven.

"Een harde saneerder? Wanneer je reorganiseert verwacht je dat er met die ingrepen een bedrijf ontstaat dat toekomst heeft. De vraag is: Hak je een teen af of ga je dood? Dat is geen leuk verhaal. Tien jaar geleden toen ik voor de eerste keer een bedrijf saneerde deed dit me nog veel, maar tegenwoordig neem ik minder mee naar huis. Ben je dan een harde saneerder? Ik ben het daar niet mee eens."

Wat voor rol ziet Ewycksgroep voor Bright Alley?

"Als ik ergens vertrouwen in heb dan is het in het verzorgen van leeromgevingen, een van de twee onderdelen van Bright Alley (naast het onderdeel voor interactieve communicatie, JH). We denken die kennis ook aan te kunnen bieden aan bedrijven binnen Ewycksgroep. Verder zijn we momenteel ver gevorderd met plannen om een onderdeel voor communicatie en marketing aan Bright Alley toe te voegen."

Deel dit bericht

1 Reactie

Sjaak

Alles voor eigen belang. Overname is een giller…..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond