Onderzoek Payvision: 44% consumenten verandert “Covid-19” koopgedrag niet meer

Omzet in de wereldwijde detailhandel is drastisch gedaald in 2020 doordat overheden alle niet-essentiële winkels heeft laten sluiten tijdens de lockdown. Met als gevolg dat 2020 de grootste daling in winkelomzet kent van de laatste 25 jaar. Dit werd echter voor een deel gecompenseerd door de toename van paniekaankopen en het hamsteren van essentiële goederen na de aankondiging van een lockdown.
Nadat versoepelingen zijn aangekondigd, hebben overheden de consumenten op het hart gedrukt om hun winkelgedrag te beperken. Dit stimuleerde de wereldwijde online aankopen met een jaarlijkse groei van 9%. In Nederland bereikten de online uitgaven 21 miljard dollar in 2020, vergeleken met 19 miljard dollar in 2019. De verwachting is dat dit verder zal groeien naar 23 miljard dollar in 2021.
E-commerce zal een cruciale rol blijven spelen en bedrijven zullen hierop moeten inspelen. Om een strategisch voordeel te behouden, zijn retailers gaan investeren in digitale transformatie: chatbots, spraakassistentie, berichten apps etc. Conversational e-commerce groeide in 2020 met 171% en bereikte bijna 60 miljard dollar aan transactiewaarde wereldwijd. De verwachting is dat dit verder zal groeien tot 200 miljard dollar in 2022.
Ellerd Liem, Director POS and Payvision, comments: “Het integreren van al je verkooppunten op één platform is de sleutel tot een echt klantgerichte. Gemak, personalisatie en eenvoudig afrekenen moeten centraal staan in de ervaring van je klant, ongeacht of ze zich bevinden in een fysieke winkel of online. “
Internationale verzending en verkoop vormen een belangrijk onderdeel van toekomstige groei.
Uiteindelijk betekent dit dat je moet concurreren met populaire marktplaatsen en internationale retailers, dus winkeliers zullen moeten voldoen aan de vraag van de consument en tegelijkertijd een snelle leveringstermijn en specifieke betaalmethoden voor elke markt moeten bieden. OEM payments (Apple Pay, Samsung Pay etc.) en manieren om onzichtbaar te betalen komen op naast de traditionele betaalmethoden, de populariteit van digitale portemonnees voor e-commerce al met 13% is toegenomen.
Ellerd Liem van Payvision legt uit: “Betalen moet zo gemakkelijk en natuurlijk mogelijk zijn. De klanten moeten kunnen afrekenen wanneer het hen uitkomt, op elk moment in het bestelproces. Waneer dit niet lukt, kan dit tot onnodige frustraties leiden en kan de klant zich afkeren van het merk.”
Een manier om dit te omzeilen is het mogelijk maken van abonnementen, die steeds populairder worden. In België, Duitsland en Nederland gaf 35% van de respondenten aan het aantal online abonnementen te hebben verhoogd. Abonnementstransacties in Europa zullen in 2021 meer dan 51 miljard dollar bedragen en naar verwachting 84 miljard dollar in 2025.
Payvision’s bevindingen zijn duidelijk: het is tijd dat retailers zich gaan aanpassen aan het nieuwe post-covid klimaat, aangezien 44% van de consumenten ervan overtuigd is dat het hun nieuwe koopgedrag niet meer gaan veranderen na Covid-19.
https://www.payvision.com/payment-insights/retail/retail-consumer-survey/
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.