Deel dit artikel
-

Ahold geeft Peapod extra krediet van 30 miljoen dollar

Online supermarkt Peapod heeft extra geld gekregen van moederbedrijf Ahold . Het gaat om een uitbreiding van de kredietfaciliteit met 30 miljoen dollar, Peapod had eerder al een toezegging van Ahold gekregen voor 20 miljoen dollar. Het nieuwe doel van Peapod is om halverwege dit jaar winstgevend te zijn in twee gebieden in de Verenigde Staten.

Peapod heeft nu 64,7 miljoen dollar in kas. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers maakte het bedrijf bekend dat het nog 14,7 miljoen dollar in kas had. Toen werd ook al duidelijk dat Peapod nieuw kapitaal nodig had, onderhandelingen daarover met Ahold waren al gaande.

Met de nieuwe financiering worden ook de banden tussen Peapod en Ahold steviger aangehaald. Samen met Ahold zal Peapod aan co-branding en gezamenlijke marketing gaan doen. In de winkelketens van Ahold in de Verenigde Staten, waaronder Giant en Stop & Shop, zal Peapod gepromoot worden. Volgens Peapod zullen de gezamenlijke marketinginspanningen door Ahold betaald worden.

Als belangrijkste doel heeft Peapod zichzelf gesteld om medio dit jaar winstgevend te zijn in twee van de gebieden waar het actief is. Het gaat om de markt in Chicago en een deel van de Amerikaanse Oostkust.

De cijfers over de laatste drie maanden van 2000, die onlangs door Peapod bekend werden gemaakt, waren niet florissant. Het bedrijf leed een verlies van 23,8 miljoen dollar, oftewel een verlies van 1,33 dollar per aandeel. Over geheel 2000 was het verlies met 56,8 miljoen dollar ongeveer verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar.

De omzet van Peapod groeide wel, met 11 procent in de laatste drie maanden van vorig jaar en met 28 procent over geheel 2000. De omzet bedroeg vorig jaar 93 miljoen dollar.

Deel dit bericht

1 Reacties

Fred Akkerma

Het getuigt van moed en wil dat Ahold investeert in Peapod. Ahold heeft natuurlik een reputatie als 'grootgrutter die op de kleintjes let' hoog te houden. En dat is precies wat zij nu doet. Dat Peapod kans van slagen heeft, wordt door velen onderkend. Anderen -ook velen- vinden dat het nog te vroeg is. Maar ja, iemand moet de eerste zijn. Laat dat dan maar Ahold zijn. Cees van der Hoeven (topman Ahold) is er op {Managersonline; http://www.i-cademy.net/mol/ceo.shtml } heel duidelijk over: "Er ontstaan nieuwe kansen nu de winkelketens de kennis van de andere kanalen gaan gebruiken, en vice versa." Fred AkkermaManagersonline.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond