Banden-industrie verenigt zich in B2B-markt

De Amerikaanse en Europese mededingings-autoriteiten krijgen er weer een onderzoeksobject bij. Zes wereldwijde bandenproducenten hebben een overeenkomst getekend om de Internet-marktplaats RubberNetwork.com op te richten. Onder de partners zitten onder andere Michelin, Pirelli en Goodyear. Ook Bridgestone heeft zich inmiddels bij de site gevoegd.
Net als bij andere Business-to-Businessmarktplaatsen waarbij concurrenten samenwerken op het web, wordt de site opgezet om geld te besparen. De zes partijen willen zowel producenten, kopers en toeleveranciers uitnodigen mee te doen met het project. De zes partijen ? ook nog Continental, Cooper en Sumitomo ? hebben het overgrote deel van de bandenmarkt in handen. Samen zijn ze goed voor een jaarlijkse volume van vijftig miljard dollar. Nu ook top drie-speler Bridgestone meedoet, ligt de complete banden-industrie in handen van de site.
Hoewel er nog geen officiele reactie is gekomen, zullen de Amerikaanse Federal Trade Commission en de Europese Commissie waarschijnlijk wel onderzoek laten doen naar de nieuwe site. Immers, ook hier worden de marges van partners en toeleveranciers onder druk gezet als de bedrijven samen willen inkopen. Eerder werd er onderzoek gedaan bij de vlieg-marktplaats MyAircraft, dat inmiddels vanuit Europa groen licht heeft gekregen. De Auto-marktplaats Covisint wordt nog steeds bekeken door de FTC.
RubberNetwork.com moet volgens de bedrijven aan het eind van het jaar van start gaan. De technische kant van de site wordt geleverd door de alliantie van IBM, Ariba en I2, inmiddels één van de marktleiders op het gebied van B2B-marktplaatsen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond