Deel dit artikel
-

Ithaka: Nederlander wil best aan mobiel betalen

Toepassingen als het mobiel betalen van de parkeerkaart en of de dagelijkse boodschappen, kunnen op steeds minder weerstand rekenen. Ithaka Media Consult onderzoekt met regelmaat de opvattingen ten opzichte van toepassingen van het mobieltje. 79 procent van hun respondenten wil nu graag de parkeermeter via de telefoon afrekenen.

Dat is een verdubbeling ten opzichte van drie maanden terug. Het aantal Nederlanders dat de boodschappen in de supermarkt wil afrekenen per mobiel is zelfs meer dan verdubbeld. Volgens het bureau zien niet zoveel respondenten de gemakken van mobiel betalen. Pas als er concrete toepassingen worden genoemd, gaat er een belletje rinkelen. Ithaka ziet ook een groeiende interesse in informatiediensten en e-mailen per mobiel.

De in eerdere metingen opgemerkte generatiekloof tussen jongere mobiele gebruikers (15-24 jaar) en oudere mobiele gebruikers, lijkt te groeien. Jongeren staan aanzienlijk meer open voor allerlei diensten. Met name het nog altijd toenemende SMS-gebruik is hét domein van jongeren (gebruik van 83% versus 45% gemiddeld).

Ook het Internetgebruik werd meegenomen. Inmiddels maken meer mensen gebruik van een gratis provider dan van een betaalde provider. Zonnet en Wanadoo doen het volgens het onderzoek goed, terwijl WOL terugloopt.

Deel dit bericht

1 Reacties

Ralph Nieuwland

Maar let op: het chipper/chipknip gevaar ligt op de loer. Een Benner moet hetzelfde kunnen betalen als een KPN'er. Afspraken met banken, operators, de visa's van deze wereld, detailhandel etc. over standaardisatie van technologie en security-protocol zijn absoluut noodzakelijk. Kortom, nog een lange weg te gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond