Ziekenhuis gebruikt AI en mobiele netwerkgegevens als prognosemodel voor opname covid patiënten

Het Zweedse universitair ziekenhuis Sahlgrenska heeft samen met Ericsson een innovatieve manier ontwikkeld om het aantal Covid-19 opnames op de korte termijn te voorspellen. Dit data-gedreven model gebruikt de AI-modellering technologieën van Ericsson in combinatie met opnamegegevens van ziekenhuizen en anonieme data van Telia over hoe de mensenmassa’s zich verplaatsen. Bij het ontwikkelen bleek het mogelijk om tot een opnameprognose te komen voor een periode tussen de 14 en 21 dagen. Het prognosemodel is van belang voor een effectieve planning en toewijzing van middelen. Zo krijgen alle patiënten de zorg die ze nodig hebben.
De samenwerking tussen de betrokken partners begon september 2020. Het initiatief is vervolgens in het voorjaar van 2021 uitgebreid door deelname van de plaatselijke gemeente Regio Västra Götaland en het Södra Älvsborgs Ziekenhuis. Deze samenwerking heeft volgens de deelnemers een grote impact op de gezondheidszorg.
Ericsson ConsumerLab: Aanjager 5G heeft meer kans op klantbehoud en omzetgroei
Aanjagers van 5G hebben drie keer zoveel kans om hun klanten te behouden in vergelijking met andere aanbieders. Ook hebben de 5G communicatieserviceproviders (CSP’s) twee keer zoveel kans op groei van de gemiddelde inkomsten per gebruiker en uit mobiele diensten. Dat zijn enkele van de bevindingen in het nieuwe 5G Pacesetters-rapport van Ericsson ConsumerLab.
Het rapport is de eerste 5G- consumentenmarktanalyse in de sector waarin data over consumententevredenheid worden gecombineerd met marktgegevens. Hierin wordt ook de 5G-volwassenheid en inkomstenstrategie van 73 CSP’s in 22 landen wereldwijd beoordeeld aan de hand van 105 criteria. Het onderzoek heeft gekeken naar de ‘5G-volwassenheid’ van de serviceproviders door mee te nemen hoe goed zij 5G gebruiken om gebruikerstevredenheid te vergroten en erdoor te groeien.
Europese landen treden op de voorgrond van een onafhankelijk onderzoek naar de beste mobiele ervaringen.
Europese mobiele netwerkproviders domineren als het gaat on de beste kwaliteit van de 3G, 4G en 5G netwerken. Dat blijkt uit een onafhankelijk, wereldwijd onderzoek van crowdsourcing databedrijf Tutela. Het bedrijf publiceert jaarlijks het Global State of Mobile report waarin zij ervaringen van mobiele gebruikers analyseren. TDC NET, een Deense leverancier van digitale infrastructuur, eindigde op de eerste plek met een Excellent Consistent Quality-score van 90,37 procent.
Op de gepubliceerde lijst komen verschillende Ericsson-partners prominent naar voren, waarvan TDC NET een belangrijke partner is. Ericsson is de enige leverancier van het TDC NET-netwerk voor radio, core, managed services en de operaties en optimalisatie voor de 3G, 4G en 5G netwerken. Daarnaast staat zowel Nederland als meerdere Nederlandse providers in de top 5 Best Mobile Experience
Ericsson lanceert een intelligent Automation (AI) platform voor slimmere netwerken
Ericsson heeft recentelijk het Intelligent Automation Platform gelanceerd. Dit is een service die het beheer, de configuratie en coördinatie van het mobiele netwerk kan automatiseren. Het platform helpt Cloud Solution Providers (CSP’s) bij het optimaliseren van netwerkprestaties, het stelselmatig verbeteren van bedrijfsprocessen en een betere klantervaring te bieden. Deze ontwikkeling levert functionaliteiten voor dienstbeheer en staat in lijn met de O-RAN Alliance. Met dit open en virtuele netwerk is het mogelijk om functies die worden verzorgd door hardware om te zetten in software. Dit maakt innovatie in het ecosysteem mogelijk en stimuleert CSP’s om nieuwe applicaties en diensten te ontwikkelen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.