Industry Wire

Bruikbaar e-ID Stelsel een stap dichterbij

Consumenten, bedrijven en overheden hebben behoefte aan meer zekerheid over degene met wie ze digitaal communiceren. Daarom kondigde het kabinet voor 2015 het e-ID Stelsel aan dat, wat Thuiswinkel.org betreft, niet snel genoeg kan komen.

Het kabinet wil in 2015 een werkend stelsel voor elektronische identiteit (e-ID) hebben. Dat schreven de Ministers Plasterk (BZK) en Kamp (EZ) voor Kerst in een brief aan de Tweede Kamer. Binnen het stelsel moeten consumenten met uiteenlopende identificatiemiddelen zaken kunnen doen met overheden, én met webwinkels.

e-Herkenning voor B2C transacties
Het e-ID Stelsel is breed van opzet met als doel om alle publieke en private aanbieders van online diensten samen te brengen. Ook e-Herkenning zal in 2014 naar het e-ID Stelsel migreren. e-Herkenning regelt de digitale herkenning (authenticatie) en controleert de digitale bevoegdheid (autorisatie) van personen die online een dienst willen afnemen. Nu versie 1.7 van e-Herkenning live is kunnen vanaf nu nieuwe functionaliteiten, zoals Single Sign On, toegevoegd worden aan e-Herkenning. Hiermee kunnen dienstverleners de bestaande dienstverlening naar klanten verbeteren, verbreden en eenvoudiger maken.

Nieuwe functionaliteiten e-Herkenning
De volgende functionaliteiten, die ook belangrijk zijn voor efficiëntere afhandeling met webwinkels, kunnen vanaf nu gebruikt worden:
Ketenmachtigingen: afnemers van diensten kunnen intermediaire organisaties machtigen.
Single Sign On: als een gebruiker eenmaal is ingelogd met e-Herkenning, hoeven zij bij een website van een andere dienstverlener niet nogmaals in te loggen zolang de eerste sessie actief is.
Consumenten (B2C) en beroepsbeoefenaren: individuele personen kunnen worden geauthentiseerd om namens zichzelf, als privépersoon of als beroepsbeoefenaar gebruik maken van e-Herkenning.
Gevalideerde attributen: naast authenticatie kunnen ook attributen opgevraagd en verstrekt worden van de gebruiker (bijvoorbeeld naam of emailadres) of het bedrijf (bijvoorbeeld naam of adres van het bedrijf) dat hij vertegenwoordigt.

Meer zekerheid
Snelle, gemakkelijke en veilige transacties zijn essentieel om aan consumentenwensen te voldoen. Belangrijk daarbij is voor webwinkels dat het systeem grotere zekerheid gaat geven dat een persoon ook daadwerkelijk is wie hij zegt te zijn. Dit verhoogt de veiligheid en vermindert fraude. Tegelijk biedt het stelsel mogelijkheden voor sluitende leeftijd verificatie.
Dat bij uitval van één ID-middel overgestapt kan worden naar een ander, ziet Thuiswinkel.org als een groot voordeel. Dat geldt ook voor de wederzijdse erkenning van dit stelsel binnen Europa, wat cross border e-commerce versimpelt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht