LinkedIn is meest gebruikte sociale medium bij ondernemers

LinkedIn is het meest gebruikte sociale medium onder ondernemers (94%), daarna volgen Facebook (70%) en Twitter (60%). Dit blijkt uit onderzoek van KplusV (www.kplusv.nl) in samenwerking met Yellow Walnut (www.yellowwalnut.nl). Het onderzoek werd uitgevoerd door een afstudeerstudent van de opleiding Communicatie & Media Design, Hogeschool Utrecht naar het online gedrag onder ondernemers, gedaan onder 235 ondernemers.
Ondernemers actief op social media
LinkedIn is het meest gebruikte sociale medium onder ondernemers. 94% van de ondernemers gebruikt LinkedIn. Daarna volgen Facebook (70%) en Twitter (60%). Google Plus is onder ondernemers nog niet populair (15%), ondanks het positieve effect dat het gebruik van Google Plus kan hebben op online vindbaarheid van hun eigen onderneming.
Ondernemers typeren zichzelf in hun online gedrag vooral als kenniszoekers (29,4%) en netwerkers (23,4%). Van de kenniszoekende ondernemers is 90% op LinkedIn te vinden, bij de netwerkers zelfs 100%. De ondernemers gebruiken LinkedIn vooral om te netwerken, om op de hoogte te blijven van nieuws en interessante thema’s en om specifieke bedrijven of personen te volgen. Daarnaast gebruiken ze LinkedIn als leadgenerator voor hun eigen onderneming.
Facebook wordt door 70% van de ondernemers gebruikt. Wel met verschillende doeleinden. Belangrijkste redenen om Facebook te gebruiken zijn het actief reageren op andermans items, interessante items delen met eigen volgers en om zelfgemaakte content te creëren, publiceren en distribueren. Van de ondernemers is 60% actief op Twitter, met name om nieuws, bedrijven en personen te volgen en om items te delen met volgers.
Over Yellow Walnut
Yellow Walnut is een online dienstverlener voor ondernemers. Met onder meer Trainingen, Verzekeringen en Juridisch Advies. Yellow Walnut gelooft dat diensten toegankelijker moeten en kunnen voor ondernemers. Dit doet Yellow Walnut door vernieuwende services te ontwikkelen en online aan te bieden. Yellow Walnut is gelanceerd in mei 2013. Voor meer informatie zie www.yellowwalnut.nl .
Over KplusV
KplusV richt zich op vraagstukken die er maatschappelijk en economisch toe doen. Dit door organisaties te helpen zichzelf en hun producten en diensten voortdurend te vernieuwen en verbeteren. Vanuit deze taak werkt KplusV organisatieadvies aan organisatieadvies & ondernemen voor zowel de publieke sector als het bedrijfsleven. Voor meer informatie zie www.kplusv.nl .
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.