Nieuwe website? Content First. Nu echt!
Goede webdesigners hameren al jaren op het belang van goede content voor je aan een nieuwe website begint. Maar de oude werkwijze van eerst bouwen en dan vullen blijkt hardnekkig. Met een content first aanpak voorkom je problemen en het eindresultaat is veel beter.
Een website ontwerpen zonder dat je beschikt over echte content is als het ontwerpen van een maatpak zonder de maten van de drager op te nemen. Dit schreef ik vorig jaar al in mijn blogpost ‘Dood aan Photoshop en Lorem Ipsum’.
Vier hoofduitdagingen
Elk nieuw webproject heeft in de basis dezelfde vier hoofduitdagingen:
- Hoe zorg je ervoor dat de website zowel de gebruikers goed bedient als de zakelijke doelstellingen van je organisatie bereikt?
- Wat ga je meten om te controleren of de website deze doelen bereikt?
- Hoe test je de gebruikerservaring en informatiearchitectuur om zeker te weten dat de bezoekers het begrijpen?
- Welke overwegingen moet je maken bij de keuze voor de juiste technologie? Hoe ga je straks je website onderhouden en beheren?
Geef content de aandacht die het verdient
Bij al deze vragen staat één ding centraal: de content. De content is de kern, de basis van elke website en het wordt hoog tijd dat het de aandacht krijgt die het verdient. Het creëren van waardevolle, effectieve content is niet iets dat je gehaast moet doen op het laatste moment. Het is ook zeker niet iets dat je kunt neerleggen bij een stagiair.
Contentcreatie moet goed worden doordacht, gepland en met aandacht uitgevoerd.
Late content is vaak ondermaatse content
De creatie van goede content is de basis van elke succesvolle website. Toch zien we nog te vaak dat men pas over de contentcreatie gaat nadenken wanneer de website al bijna live zou moeten gaan. De gevolgen: stress, uitlopende deadlines, onvoorziene kosten en ondermaatse content. En daarmee een minder geslaagd project.
Focus op dat wat ertoe doet
Door met de content te beginnen, leg je de focus gelijk al op de eindgebruiker en de zakelijke doelstellingen van je organisatie. Wanneer je begint te bouwen zonder echte content, komt de focus al snel te liggen op sterk aan persoonlijke smaak onderhevige ontwerpaspecten. Zoals kleur, afmeting van het logo, typografie en dergelijke. Allemaal belangrijk, maar zonder echte content veel lastiger te beoordelen.
Voordelen van ontwerpen met echte content
Wij zijn er daarom een groot voorstander van om de contentcreatie helemaal aan het begin van een nieuw webtraject te plannen. Dit stelt ons namelijk in staat om te ontwerpen met echte content. En dat heeft tal van voordelen:
- Contentcreatie dwingt je om goed na te denken over de behoeften van je doelgroep. Hoe eerder je dit doet, hoe beter de opzet van je website wordt. En dus hoe minder je later moet repareren.
- De ontwerper krijgt een completer en duidelijker beeld van de doelgroep.
- Problemen in de lay-out worden eerder zichtbaar. Denk aan de lengte van titels bijvoorbeeld.
- Als opdrachtgever kun je een ontwerp beter beoordelen wanneer er echte content in staat.
- Je kunt veel realistischer user tests uitvoeren in een vroeger stadium.
- Problemen in de navigatie komen eerder aan het licht.
- Mogelijkheden en beperkingen van het CMS zijn vroegtijdig zichtbaar.
- Het wordt veel eerder in het traject duidelijk waar zich problemen bij de contentcreatie gaan voordoen. Bijvoorbeeld wie verantwoordelijk is voor welke content.
- Door te beginnen met de contentcreatie krijg je een beter beeld van wat erbij komt kijken. Dit voorkomt dat door onderschatting van de tijd en geld die contentcreatie kost een project kwa planning en budget ontspoort.
- Ook na livegang van de website beschik je over de juiste infrastructuur voor een structurele aanpak van je contentcreatie. Daarmee is gelijk het fundament gelegd voor een consequente content marketing campagne.
Goede, realistische voorbeeldcontent
Het is overigens niet noodzakelijk om alle content al af te hebben voor je aan het ontwerp begint. Goede, realistische voorbeeldcontent voor elk paginatype is doorgaans genoeg. Daarna kan de contentcreatie parallel lopen met de technische ontwikkeling van de website.
Meer lezen?
Wil je graag meer weten over contentcreatie, contentstrategie en content marketing? Hieronder vind je een aantal links naar relevante artikelen.
- In 5 stappen naar een succesvolle contentstrategie
- ContentCreatie: Zelf doen of Uitbesteden?
- Dood aan Photoshop en Lorem Ipsum
- Chunking: Bedien Meerdere Doelgroepen met één Boodschap
- Hoe bepaal je de juiste hiërarchie op je homepage?
- User Testing: Doe het Zelf!
- 7 Content Marketing Wijsheden
- Content Marketing is Duursport. Zo houd je het vol
- Content Marketing: Harde Lessen uit de Praktijk
- Checklist: Hebben we een Goede Website?
- How to Plan Your Entire Website with a Content Map
- The Ultimate Guide to Content Planning
Gerelateerd onderzoek
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Content
Wel erg veel “content” in dit artikel…
Michiel Noij
Goed stuk Eric! Starten vanuit de behoefte van de klant lijkt inderdaad de beste manier. Onlangs heeft Richard van Hooijdonk hier ook een aardig stuk over geschreven.
http://www.contentmarketingmanagement.nl/2014/07/zeven-stappen-naar-een-solide-contentstrategie/