Deel dit artikel
-

Ook het zwembad wordt interactief

Na de Wii en de Kinect voor in de huiskamer, is er nu een nieuwe interactieve spelomgeving: het zwembad. In Sportcomplex Koning Willem-Alexander in Hoofddorp kan men al zwemmend meedoen met verschillende interactieve games die getoond worden op een ‘levende wand’.

Waterwerk, want zo heet het project, is een demonstratie van persuasive technology, een techniek die mensen overhaalt om te bewegen of samen te spelen. Met zo’n game kan men bijvoorbeeld kinderen met watervrees helpen.

In het interactieve Waterwerk-zwembad hangt een groot scherm dat afwisselend één van zes levende polderlandschappen vertoont. Zwemmers zien zich zelf terug op het scherm, bijvoorbeeld als vis, die je natspuit als je dicht bij het scherm bent. Een groot pompgemaal kan in werking worden gesteld door als groep te bewegen, waarbij in het zwembad een enorme onderwater luchtbel ontstaat.

De geavanceerde techniek om zwemmers deze games te laten besturen, werd ontwikkeld door Frank Borgonjen, masterstudent aan de Universiteit Utrecht. Mediacollectief Zesbaans bedacht het concept voor Waterwerk’ in opdracht van de gemeente Haarlemmermeer.

Zwemmers een game laten besturen, bleek technisch zeer complex. Bestaande systemen om mensen in hun omgeving te volgen, zogenaamde trackers, zijn voor een zwembad niet bruikbaar. Ook de lichtinval en de reflectie hiervan in het water verandert in de loop van de dag. De tracker moet bovendien automatisch de individuele zwemmers van elkaar kunnen onderscheiden én realtime blijven volgen.

Niettemin is een tracker ontwikkeld die aan alle eisen voldoet.

Deel dit bericht

1 Reacties

Medewerker - ZwembadenWebshop.nl

Haha mooi artikel. Gaaf dat een dergelijk product kinderen kan helpen met watervrees. Alle kinderen moeten natuurlijk de gelegenheid hebben om te kunnen zwemmen! Zeker in een waterrijk land als Nederland is het zelfs essentieel!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond