NOOIT MEER EEN REDEN OM NIET NAAR HET MUSEUM TE GAAN

Amsterdam, 17 oktober 2023 – Het museum, voor de één een culturele noodzaak, voor de ander een verplicht stukje huiswerk. De tijd dat musea statige plekken waren waar je in drukkende stilte naar een kunstwerk kijkt, ligt ver achter ons. De nieuwe campagne voor Museumkaart, ontwikkeld door KesselsKramer, vertelt dat je net zo goed naar het museum kan gaan voor de koffie als voor een oude meester. Of je nou iets wilt doen, wilt voelen, of gewoon een cadeautje wilt kopen, met de Museumkaart heb je nooit meer een reden om niet naar het museum te gaan.
Voor iedereen
De Museumkaart geeft circa 1.5 miljoen kaarthouders het hele jaar toegang tot ruim 500 musea. Ondanks een recordaantal kaarthouders, is er nog een te grote groep mensen die denkt ‘een museum is niks voor mij’. “Dat is jammer, want het museum is voor iedereen. Nederland telt meer dan 500 musea vol uiteenlopende onderwerpen en activiteiten, van portrettekenen tot brood bakken – er zit dus altijd iets voor je bij.” aldus Martin de Rooij, Hoofd Marketing en Communicatie van de Museumvereniging.
Het museum als merk
Toen KesselsKramer werd benaderd voor de herpositionering, werd al gauw duidelijk dat niet de Museumkaart, maar de musea zelf het merk zijn. “Als we mensen enthousiast krijgen over het museum, volgt de Museumkaart vanzelf” – aldus Brenda Waegemaekers van KesselsKramer. Maar hoe maak je het museum interessant voor een groep die het nu niet overweegt, zonder afbreuk te doen aan de liefhebbers? Door het niet te hebben over hoe je moet kijken of wat je moet vinden, maar te focussen op alle redenen om te gaan.
Meer dan kunst
De campagne laat een kleurrijke collectie aan figuren, objecten en situaties zien. Zo passeren er een typisch museumkoppel, een vader die liever kind wil zijn, en een reusachtige aardappel de revue, terwijl alle redenen om te gaan in razend tempo worden opgenoemd. De film is geproduceerd door HALAL, in samenwerking met filmmaker en fotograaf Noël Loozen, die met zijn nuchtere, ironische stijl de werkelijkheid op een voetstuk weet te zetten.
De campagne, bestaande uit TVC, OLV, (D)OOH, digital, social en radio is het begin van een langetermijnsamenwerking tussen KesselsKramer en Museumvereniging.
Over Museumvereniging
Als aanjager van, voor en in de museumsector werkt de Museumvereniging aan het realiseren van een toekomstbestendige sector waarmee iedereen zich verbonden voelt. Want een sterke museumsector verbindt de samenleving. De vereniging zorgt voor verbinding met het publiek, faciliteert kennisdeling tussen leden en behartigt de belangen van de museumsector bij de overheid. Museumkaarthouders kunnen bij ruim 500 museumlocaties in Nederland naar binnen.
Over KesselsKramer
KesselsKramer is een onafhankelijk communicatiebureau opgericht in 1996 en gevestigd in Amsterdam, Den Haag en Londen. Het bureau maakt graag ‘reclame voor mensen die niet van reclame houden’ en doet dit onder andere voor merken zoals citizenM, ARTE, Hasbro Monopoly en Dopper. – kesselskramer.com
Credits
Client: Museumvereniging
Agency: KesselsKramer
Director & Photographer: Noël Loozen
Produced by: HALAL
D.O.P: Katja van den Broeke
Edit: Arthur Ivens
Sound Designer: Camiel Muiser
Music: Boeman
Media: Pink Marketing
Digital: Punktlich
Presskit: https://we.tl/t-8XR7iZcABn
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.