Revolut verdubbelt het aantal medewerkers van de Financial Crime-afdeling om toenemende fraude te bestrijden

Revolut heeft vandaag aangekondigd dat het aantal medewerkers van de Financial Crime-afdeling (FinCrime) is verdubbeld vergeleken met 2021. Op dit moment houdt meer dan een derde van het Revolut-personeel zich bezig met het bestrijden van fraude en financiële criminaliteit
Revolut heeft sinds november 2022 meer dan 77.000 sollicitaties ontvangen voor FinCrime-functies
In de afgelopen 12 maanden heeft Revolut met succes meer dan £ 200 miljoen aan potentiële fraude voorkomen, ondanks een toename van 100% in het retail transactievolume ten opzichte van het vorige jaar
Amsterdam, 25 oktober 2023 – Revolut, de wereldwijde financiële superapp met meer dan 35 miljoen gebruikers over de hele wereld, heeft een significante uitbreiding van het aantal medewerkers van de Financial Crime-afdeling (FinCrime) bekendgemaakt, met een verdubbeling van het aantal medewerkers in vergelijking met 2021. Revolut erkent de cruciale rol die menselijke intelligentie speelt bij de detectie en preventie van fraude, naast het gebruik van geavanceerde technologie en AI. Revolut zet zich dan ook in om de groeiende dreiging van financiële fraude te bestrijden met een 360 graden-aanpak.
Revolut investeert in anti-fraude talent
In 2022 werd er in het Verenigd Koninkrijk meer dan £ 1,12 miljard verloren door fraude. Als antwoord op deze dreiging investeert Revolut in toptalent om fraude te helpen bestrijden. Uit gegevens die het bedrijf vandaag bekend heeft gemaakt, blijkt dat meer dan een derde van het Revolut-personeel zich bezighoudt met het bestrijden van financiële criminaliteit. Dit omvat 2.500 FinCrime-experts in 6 verschillende markten die belangrijke functies bekleden in onder andere productontwikkeling, data science, klantenondersteuning, bedrijfsvoering en de bestrijding van witwaspraktijken. Dit vertegenwoordigt een verdubbeling van de grootte van het Revolut FinCrime-team ten opzichte van 2021. De voortdurende investering van Revolut in bescherming tegen fraude blijkt succesvol te zijn: het bedrijf heeft meer dan £ 200 miljoen aan potentiële fraude bij haar klanten voorkomen in de afgelopen 12 maanden.
We blijven veranderingen een stap voor
Vanwege de steeds meer geavanceerde technologieën op het gebied van fraudepreventie die door bedrijven worden gebruikt, stappen fraudeurs over van ‘fraude’ naar ‘oplichting’.
Financiële gegevens uit het Verenigd Koninkrijk laten een daling van 18% zien in fraude via niet-geautoriseerde transacties tussen 2021-2022, terwijl APP-fraude (Authorised Push Payment) toeneemt. APP-fraude is verantwoordelijk voor 41% van alle fraudeverliezen in 2022 in het VK. Ondanks dat oplichting in de financiële sector is toegenomen, blijft Revolut criminelen met succes een stap voor: vandaag heeft het bedrijf een vermindering van 35% in APP-fraude gemeld op haar platform sinds juni dit jaar.
Aaron Elliot Gross, Revolut Head of Financial Crime and Fraud, zegt: “Bij Revolut richten we ons op een datagedreven, holistische benadering voor klantenbescherming die toonaangevende technologie combineert met de beste fraude-experts en nieuwe manieren om onze klanten te informeren over hoe ze zichzelf kunnen beschermen tegen oplichting. We zien dat er steeds meer fraude wordt gepleegd door geavanceerde, georganiseerde en meedogenloze netwerken van criminelen die onze klanten voornamelijk via socialmediaplatformen benaderen. Ze gebruiken vaak social engineering-technieken (zoals romantische fraude of beleggingsfraude) om hen te overtuigen betalingen te doen. Om ze een stap voor te blijven, investeren we in toptalent op dit gebied, inclusief deskundigen op het gebied van financiële misdaad, getalenteerde datawetenschappers en eerstelijnsmedewerkers om ondersteuning te bieden aan klanten die het slachtoffer zijn geworden van fraude. We blijven ook investeren in geavanceerde AI-technologie om ongebruikelijke betalingsactiviteiten te detecteren en onze klanten te beschermen.”
In het afgelopen jaar heeft Revolut een verdubbeling van het aantal gevallen van oplichting gerapporteerd op de vier belangrijkste socialmediaplatformen, waar momenteel twee derde van het aantal fraudepogingen met Revolut wordt geïnitieerd.
De inzet van Revolut op dit gebied strekt zich uit tot het aantrekken van fraude-talent van het hoogste niveau, met meer dan 77.000 sollicitaties voor functies in het FinCrime-team. Revolut heeft met succes FinCrime-experts aangeworven en bijgeschoold van toonaangevende financiële instellingen, waaronder NatWest, TSB, Klarna, EY en MUFG. De experts van Revolut brengen een scala aan kwalificaties, marktkennis en diverse vaardigheden met zich mee.
Over Revolut:
Revolut ontwikkelt ’s werelds eerste, wereldwijde, financiële superapp om mensen te helpen meer uit hun geld te halen. In 2015 werd Revolut in het VK gelanceerd en bood overschrijvings- en wisseldiensten aan. Vandaag gebruiken er meer dan 35 miljoen klanten en honderdduizenden bedrijven over de hele wereld een breed scala aan innovatieve Revolut-producten, waarbij er maandelijks meer dan 400 miljoen transacties worden verwerkt.
Met persoonlijke en zakelijke rekeningen, helpt Revolut de financiële gezondheid van klanten te verbeteren, door ze meer controle te geven en door mensen wereldwijd naadloos met elkaar te verbinden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.