CDDN lanceert VerifyMe, een nieuw modulair ecosysteem om consumenten online te kunnen verifiëren, registreren en monitoren

Nieuw-Vennep, 19 december 2023 – Steeds meer online producten en diensten vragen vanwege wet- en regelgeving bij het moment van aanschaf om een identiteits- en solvabiliteit check van consumenten. Denk aan bank- en verzekeringsproducten, telefonie en internetdiensten en online entertainment en kansspelen. Om bedrijven compliant te laten zijn met wet- en regelgeving, maar ook om frauduleuze praktijken te voorkomen en wanbetalers in een vroeg stadium te identificeren en te weren, is VerifyMe gelanceerd. VerifyMe is een nieuw modulair ecosysteem voor het veilig verifiëren, registreren en monitoren van consumenten.
Bij het aanschaffen van een telefoon of afsluiten van een verzekering, het kopen of leasen van een auto of het kopen van een product met een leeftijdslimiet (alcohol en sigaretten), is een identiteitscheck verplicht. Martijn de Boer, initiatiefnemer van VerifyMe: “Iedere dag vinden er miljoenen transacties plaats waar een betrouwbare identiteitscheck gedaan zou moeten worden. Dit gaat nog te vaak fout met alle gevolgen van dien. Naast compliance problemen die kunnen uitmonden in rechtszaken en reputatieschade vormen wanbetalers en identiteitsfraude een steeds grotere kostenpost voor veel bedrijven. Met VerifyMe worden consumenten veilig, snel en betrouwbaar op het ideale moment in het koopproces geïdentificeerd.”
image
Modulair en veilig
Binnen het modulaire ecoysteem van VerifyMe kunnen bedrijven een variëteit aan voor hen relevante checks aan het online koopproces toevoegen: e-mailverificatie, adresgegevens, iDIN naw check, IBAN-naam check, identiteitsbewijs controle en diverse (achtergrond)checks, waaronder PEP, insolventie, onder curatele stelling, witwassen, terrorisme, verhuizingen en overlijden. Ook is het mogelijk om branchespecifieke services en checks toe te voegen aan het aanmeldingsproces. Een voorbeeld is Cruks, een systeem van de Kansspelautoriteit waarbij spelers met een gokstop door spelaanbieders worden geïdentificeerd om vervolgens zich aan de gokstop te laten houden. Martijn de Boer: “Naast dat bedrijven zelf hun identificatieproces modulair kunnen inrichten, gebeurt dit tegen de hoogst mogelijke veiligheidsmaatregelen. Zo kan iedere gebruiker van VerifyMe optioneel kiezen voor een dedicated server.”
Alle volwassen Nederlanders verifiëren met Consumenten Basis Administratie
In de Consumenten Basis Administratie (CBA) zijn de relevante gegevens geregistreerd van alle economisch actieve volwassenen in Nederland en België. De CBA valideert de “NATEGIS”-gegevens van consumenten. Dit zijn gegevens als naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, initialen en sekse. Zodoende kent de identiteitscheck van VerifyMe de grootst mogelijke betrouwbaarheid. Martijn de Boer: “Met VerifyMe zorgen wij voor de overtreffende trap van een betrouwbare identiteitscheck van consumenten. En dat is in tijden als deze hartstikke hard nodig.”
Over CDDN:
CDDN (Communicatie Data Diensten Nederland) heeft meer dan 15 jaar ervaring met klantdata en dataprocessen. Het biedt voor organisaties in uiteenlopende bedrijfstakken – waaronder financiële dienstverlening, retail, telecom, utiliteit, media, verzekeringen, automotive, vrijetijdsbesteding, online kansspelen, e-commerce, productie, vastgoed en overheid – verschillende online ‘Know Your Customer’ (KYC)-services. Bedrijven doen op die manier moeiteloos aan hun zorgplicht. Ook voorziet CDDN in het veilige beheer en het up-to-date houden van klantdata, waarbij standaard aan alle privacyregels wordt voldaan. Doel is data eerlijk, transparant én volgens de Europese regelgeving beschikbaar maken, met respect voor de consument.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.