-

Van massa naar maatwerk: wat is Atomic Content en waarom wordt het belangrijk?

Om aan de toenemende eis naar persoonlijke en relevante ervaringen te voldoen, willen bedrijven de klanten online beter bedienen door op maat gemaakte content te leveren, op het juiste moment, locatie en in de juiste context.

Voor Brand Owners vertaalt dit naar de uitdaging van de creatie van een breed scala aan contentvariaties die aansluiten bij het profiel van de consument. Terwijl zij vaak nog handmatig opereren binnen verzuilde en complexe organisaties. Het streven naar een oneindig aantal contentvariaties kan daardoor uit de hand lopen in termen van kosten, schaal, complexiteit en verminderde kwaliteit van content.

Het op schaal beheren van omnichannel contentdifferentiatie over klantsegmenten en individuele klanten is daarom een uitdaging voor veel bedrijven. Terwijl het de basis is van klantimpact en relevantie. Een fundamentele aanpak is nodig om deze uitdagingen aan te gaan.

Intelligent Atomic Content

Het concept van Intelligent Atomic Content is geworteld in twee principes:

  1. Een afbeelding video of tekst is niet langer een plat bestand. Het is samengesteld uit een combinatie van specifieke lagen die beschikbaar zijn in een master-bestand (dat vele op-te-roepen-lagen voor personalisatiedoeleinden bevat).
  2. Wat een laag laat zien, wordt getriggerd door data van een consumenten-profiel, -gedrag of -context en is geautomatiseerd om tot relevante content te komen.

Deze aanpak maakt het samenvoegen van lagen of “atomen” binnen contentbestanden mogelijk, geautomatiseerd en dynamisch. En levert zo een bijna eindeloze reeks aan contentvariaties op die zijn ingebed in één rijk stuk content. Het activeren van deze lagen via datatriggers van externe klanten (B2B en B2C) leidt tot real-time contentdifferentiatie. Als gevolg hiervan worden minder, maar meer veelzijdige, assets gecreëerd.

Door elke laag te verrijken met relevante gegevens, kunnen deze lagen reageren op externe datetriggers en krijgt content het vermogen om zichzelf intelligent aan te passen. Deze zelfconfiguratie gebeurt aan de hand van contextuele factoren (weer, geografische locatie, actualiteiten, etc.) of bekende kenmerken van de consument, zoals een klantprofiel en gedrag. Dit stelt het leveren van gepersonaliseerde productervaringen in staat terwijl de complexiteit, werk- en data-overload afneemt.

De rol van AI in Atomic Content

Daarnaast kan AI-gestuurde logica ingebed worden in deze bestanden. Waardoor het mogelijk wordt om naadloos aan de contentbehoeften van een specifieke klant te voldoen. Dit wordt mogelijk door automatisch extra contentlagen te genereren of geautomatiseerd testen mogelijk te maken om de configuratie en het gedrag van de lagen te optimaliseren.

In situaties waar het waarde, kwaliteit of flexibiliteit kan toevoegen, kan de impact van content vergroot worden door Computer Generated Imaging (CGI) aan de mix toe te voegen voor productshots en AI-gegenereerde achtergronden. Hierdoor wordt dure traditionele fotografie vervangen door modulaire, virtueel gecreëerde producten. Dit verhoogt het vermogen van product content om zich on-demand aan te passen aan het unieke profiel van een consument. Deze aanpak herdefinieert het bekende concept van “Single-source-of-Truth”.

Toepasbaarheid en toegankelijkheid

Vanuit technisch oogpunt bouwt dit concept op een geïntegreerde content- en data-aanpak, vaak gevormd door combinaties van Digital Asset Management (DAM), Product Information Management (PIM) systemen, prijsdatabases en recommendation engines. Contentbriefing, creatie, lokalisatie en publicatie worden dan gemanaged en geautomatiseerd via Workflow-tooling die is geïntegreerd in de content- en databack-end.

Om dit concept te operationaliseren en te schalen, moeten organisaties ervoor zorgen dat marketing governance, capabilities en operationele werkwijzen in lijn zijn met dit niveau van content-automatisering, en breng je op die manier de end-to-end Content Value Chain tot leven, zowel technisch als operationeel.

De kracht van dit concept ligt in de universele toepasbaarheid en toegankelijkheid. Hierdoor is het concept van Intelligent Atomic Content geschikt voor elk bedrijf met de ambitie om te transformeren naar een klantgerichte, digital first organisatie. Ongeacht de huidige marketing maturity, het technologie landschap of customer engagement strategie.

Welkom in de wereld van Atomic Content, waar innovatie, mensen en automatisering samenkomen voor een ongeëvenaarde digitale marketingimpact, die efficiëntie, effectiviteit en klantimpact naar een nieuw niveau tillen. Dit legt het fundament voor immersive customer experiences en een nieuwe digitale realiteit.

Over de auteur: Marco Fredriksen is founding partner en digital accelerator bij FULL FORCE DIGITAL.

Deel dit bericht

1 Reacties

Dim - E-Quality

“Om dit concept te operationaliseren en te schalen, moeten organisaties ervoor zorgen dat marketing governance, capabilities en operationele werkwijzen in lijn zijn met dit niveau van content-automatisering, en breng je op die manier de end-to-end Content Value Chain tot leven, zowel technisch als operationeel”

Dit is zo een moment dat klanten heel hard zitten te knikken omdat ze bang zijn om te vragen wat er eigenlijk gezegd word.

On Topic: Verder interessante techniek

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond