ING hoogste notering in jaarlijkse Digital Leaders onderzoek, Bunq scoort digitaal aanzienlijk beter

Amsterdam – ING scoort binnen de Nederlandse bankensector het beste op digitaal gebied. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranking die vandaag door management- en technologieadviesbureau BearingPoint is gepresenteerd. Bunq heeft dit jaar onder de onderzochte banken de grootste verbetering laten zien, met een 3.4 vergeleken met de score van slechts 2,4 van vorig jaar. Bol, ANWB en Coolblue zijn de top-3 Digital Leaders over alle sectoren. In het jaarlijkse onderzoek van BearingPoint, dat nu voor het zesde jaar op rij verschijnt, zijn de digitale prestaties onder de loep genomen van 73 Nederlandse bedrijven die toonaangevend zijn in hun sectoren. De ranking wordt gebaseerd op scores van 0 (slecht) tot 5 (uitstekend) op verschillende meetpunten in de domeinen Digital Marketing, Digital Product Experience, E-Commerce en E-CRM. De bankensector is van 2.7 naar een 3.2 gegroeid. Hier zijn de grootste stappen gemaakt binnen Digital Product Experience en E-Commerce. Banken bieden hoogwaardige digitale ervaringen op alle kanalen, afgestemd op de behoeftes van gebruikers en passend bij hun merk. ING is de digitale leider binnen de bankensector en scoort met Digital Marketing en actieve aanwezigheid op platforms zoals YouTube en Instagram. Rabobank (3.4) en ABN AMRO Bank (3.4) staan op de tweede en derde plaats. Opvallend is de groei die Bunq heeft laten zien; een punt winst ten opzichte van vorig jaar. De stijging wordt voornamelijk toegeschreven aan verbeteringen binnen de dimensie E-Commerce. Top drie Digital Leaders nauw aan elkaar gewaagd De tweede plaats is dit jaar verrassend bemachtigd door ANWB, dat in een jaar met maar liefst 0.4 punten is gegroeid naar een gemiddelde score van 3.8. De groei zit voornamelijk op het vlak van Digital Marketing, dankzij verbeterde zoekmachineoptimalisatie (SEO/SEA) en zeer actieve en betrokken social mediakanalen. Bovendien is ANWB net als vorig jaar de winnaar op het gebied van e-CRM. De top drie van de Digital Leaders wordt afgerond door Coolblue (3.8). Effectief gebruik van AI Adoptie van en vertrouwen in AI blijft een belangrijk onderwerp voor 2024. Digital Leaders zijn pragmatisch in het onderscheiden van waar en hoe ze AI moeten gebruiken. Bedrijven gaan voorzichtig te werk met AI, mede door zorgen over merkbescherming en de klantervaring. AI wordt wel al sterk opgepakt in het service-domein. Aanpassingsvermogen cruciaal Het volledige rapport is te downloaden via www.bearingpoint.com/digitalleaders |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.