Industry Wire

Robots maken bedrijven slimmer

Amsterdam, 26 maart 2015 – Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren.

Respondenten zijn het grotendeels eens over het feit dat de voordelen van intelligente procesautomatisering (IPA) en de daaruit voortvloeiende Big Data hun organisatie zowel geld als kennis op kan leveren. Zij denken hierbij aan snellere procesverwerking met minder fouten, ongelimiteerde schaalbaarheid en lagere cost of ownership. Daarnaast kunnen ze sneller beslissingen nemen, vanwege de geautomatiseerde analyses.

De ondervraagde managers geven aan dat de inzet van procesautomatisering binnen hun organisatie al hoog is, maar dat ze slechts in de beginfase zitten als ze kijken naar de beschikbare technologieën. Uit het onderzoek blijkt dat er nog enorm veel processen moeten worden geautomatiseerd. Zelflerende computers en kunstmatige intelligentie maken een nieuwe generatie van kennisrobots mogelijk die menselijke eigenschappen kunnen ‘nadoen’ met behulp van verschillende applicaties.

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn:
Respondenten denken momenteel ongeveer 25-40 procent van hun werkzaamheden te automatiseren. Uit het onderzoek blijkt dat deze automatisering vooral ingezet wordt bij herhalingsprocedures en handmatige verwerking van documenten
Ongeveer de helft van de ondervraagden denkt dat automatisering hun zakelijke processen de komende drie tot vijf jaar aanzienlijk zal verbeteren. Zo’n 44 procent heeft dezelfde verwachtingen voor zakelijke analyses
Bijna een vijfde geeft aan dat ze dankzij IPA ruim vijftien procent op de kosten hebben bespaard in het afgelopen jaar
Zorgverzekeraars hadden een voortrekkersrol op het gebied van automatisering, met name op het gebied van administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van claims en processen. Een kwart van de respondenten uit de zorgsector zegt ieder jaar ruim vijftien procent kostenbesparingen te realiseren
In de bancaire sector zegt de helft van de ondervraagden dat ze de omzet in het afgelopen jaar met minimaal tien procent hebben zien stijgen door procesanalyse. Bijna drie kwart (73%) van de banken verwacht dat deze groei de komende drie tot vijf jaar doorzet
“De toekomst van proceswerk bestaat uit het verbinden van experts met steeds krachtiger wordende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie en zelflerende computers. Deze ontwikkelingen zorgen voor meer besparingen, beter inzicht en snellere resultaten. Deze verschuiving vindt plaats in bijna iedere sector”, aldus Gajen Kandiah, executive vicepresident Business Process Services bij Cognizant. “Onze IPA-afdeling helpt klanten voordeel te halen uit hun automatisering door digitale transformatie toe te passen op procesniveau. Uit ons onderzoek komt naar voren dat deze trend de komende jaren door zal zetten, omdat managers meer flexibiliteit en klantinzicht willen en op kosten willen besparen.”

“Organisaties benaderen hun organisatie- en bedrijfsprocessen op een andere manier en maken gebruik van automatisering om te digitaliseren en analyseren”, zegt Charles Sutherland, executive president Research bij HfS Research. “Door de implementatie van softwarerobots kunnen dienstverleners garanderen dat werkzaamheden continu doorgaan, menselijke fouten voorkomen worden en schaalbaarheid mogelijk is. Hierdoor worden kosten verlaagd en gaat de omzet omhoog. Procesautomatisering biedt klanten en dienstverleners ook de mogelijkheid om verbeteringen – zoals verbeterede compliance, verlaging van risico’s en tevredenheid bij de medewerkers –  te delen met anderen.”

About Cognizant’s Intelligent Process Automation
Cognizant’s IPA practice provides solutions for more than 120 clients in industries such as banking and financial services, healthcare, insurance, retail, and technology. Using a proprietary framework of technology, methodology, best practices, and integrated analytics, the practice leverages machine learning, artificial intelligence and deep learning principles to help clients achieve efficiency gains, while supporting growth and innovation based on rich digitally generated data.

About the survey
The research was conducted by Cognizant with support from an independent research agency (E2E Research). More than 500 senior executives across North America (57%) and Europe (43%) responded to an online survey. Respondents represented companies with revenues of $500 million to $3 billion. Automation was defined as any activity that was previously performed manually and that is now handled by technology such as process automation tools.

Over Cognizant
Cognizant (NASDAQ: CTSH) is een vooraanstaande dienstverlener in informatietechnologie, consultancy en business process outsourcing-services. Cognizant werkt in nauw partnerschap met ¹s werelds grootste organisaties om hun concurrentiepositie te versterken. Het hoofdkantoor is gevestigd in Teaneck, New Jersey (Verenigde Staten). Cognizant combineert een passie voor klanttevredenheid, technologische innovatie en diepgaande industrie- en bedrijfsproceskennis met een wereldwijd samenwerkend personeelsbestand. Cognizant heeft  wereldwijd meer dan 75 delivery centers en ongeveer 211.500 werknemers (per 31 december, 2014). Cognizant heeft een NASDAQ-100 en S&P 500-notering en is verder genoteerd in de Forbes Global 2000 en Fortune 500. De organisatie behoort hiermee tot de best presterende en snelstgroeiende bedrijven in de wereld. Bezoek onze website www.cognizant.com of volg ons via Twitter: @Cognizant.

Forward-Looking Statements
This press release includes statements which may constitute forward-looking statements made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995, including, but not limited to, our expectations regarding opportunities in the marketplace, the accuracy of which are necessarily subject to risks, uncertainties, and assumptions as to future events that may not prove to be accurate. Factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied include general economic conditions and the factors discussed in our most recent Quarterly Report on Form 10-Q and other filings with the Securities and Exchange Commission. Cognizant undertakes no obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events, or otherwise, except as may be required under applicable securities law.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht