YouTube-kanaal @werkenbijdefensie bereikt 100.000 abonnees

Amsterdam, 30 rseptember. Het YouTube-kanaal @werkenbijdefensie is onlangs door de magische grens van 100.000 abonnees gebroken. Het kanaal, dat in 2011 compleet opnieuw werd ingericht en specifiek bedoeld is voor employer branding en recruitmentcontent van het ministerie van Defensie, kent inmiddels zeer succesvolle formats en bijna 100 miljoen weergaven.
Nieuwe contentstrategie
Het succes van het Defensie YouTube-kanaal is gebaseerd op de jarenlange samenwerking tussen het online mediateam van de Afdeling Arbeidsmarktcommunicatie (AMC) van Defensie en arbeidsmarktcommunicatiebureau Radancy. Luc Haen, Hoofd Sectie Online Media AMC: “Die samenwerking gaat terug naar 2011, waarin we de online presence van Defensie wilden verstevigen met de opkomst van nieuwe social kanalen. We zetten destijds Facebook al in, maar zagen de opkomst van videocontent en de daarmee gepaard gaande groei van YouTube als een enorme kans.” Alex Talmon, Creative Director bij Radancy vult aan: “Het werk van Defensie is natuurlijk ontzettend dankbaar om in video over te brengen. We zijn daarop heel strategisch te werk gegaan, hebben het vrijwel slapende account compleet opnieuw ingericht en opgebouwd, en hebben de afgelopen 13 jaar steeds rijkere content kunnen ontwikkelen.”
Eigen formats die scoren
Waar die content in het begin bestond uit het hermonteren van bestaand beeldmateriaal naar ‘clickbait-achtige’ content zoals ‘Top 4 dingen die je niet wist over het Korps Mariniers’ en ‘Point of View’ (een actie volgen door de ogen van een militair), werden de formats steeds uitgebreider en professioneler. Talmon: “Een mooi voorbeeld is Military Workout, waarin we de doelgroep inzicht willen geven in waarom fitheid belangrijk is in het militaire werk én hoe je fit genoeg kunt worden om door de keuring heen te komen. Zes jaar geleden begonnen we met het demonstreren van push ups in een parkje achter een kazerne. Vorig jaar namen we seizoen 5 op en zijn we onder meer met de Geneeskundige Brigade mee op oefening geweest in Zuid-Duitsland, waar we al raftend een kolkende rivier afgingen. Zowel qua inhoud als kwaliteit zie je de groei in content daar goed aan af.”
“Het mooie is ook dat we mee-evolueren met trends en ontwikkelingen,” vult Haen aan. “Zo hebben we in het verleden regelmatig series gemaakt met influencers zoals Target, de militaire variant van het populaire TV-format Hunted. Inmiddels tonen we meer authentieke content vanuit de organisatie zelf, en zijn een aantal van onze eigen militairen zelf echte social ambassadors geworden.” Ook de nieuwe mogelijkheden die YouTube biedt, worden gretig omarmd door Defensie en Radancy. “We hebben al meerdere livestreams en live ‘Q&A’s’ uitgezonden, waarmee je heel goed de interactie met je doelgroep kunt creëren. En inmiddels creëren we ook dedicated YouTube shorts,” vertelt Talmon. “Maar uiteraard kun je ook al onze commercials van de afgelopen 13 jaar op ons YouTube kanaal vinden,” besluit Haen. “Want die blijven gewoon heel erg goed bekeken worden.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.