Deel dit artikel
-

Nieuwe investering bereidt umob voor op EU-expansie

Boekingsplatform umob, dat mobiliteitsaanbieders samenbrengt in één app, heeft in een nieuwe investering van 3,5 miljoen euro opgehaald. Dit jaar leggen ze de basis voor beoogde buitenlandse groei.

Anders dan de aanbieders van deelvervoer, denk aan: Check, Felyx, Lime en Uber, heeft het Rotterdamse umob zelf geen fietsen of scooters. “We bouwen het Booking.com, het systeem waarmee je je vervoer boekt”, zegt Raymon Pouwels, CCO en mede-oprichter.

Omdat het een boekingsplatform is, is het eenvoudig uit te rollen naar nieuwe steden. Ze hoeven enkel de betreffende lokale aanbieders aan te haken zodat boekings- en transactiedata kunnen worden doorgestuurd.

Met het nieuw verworven kapitaal zal umob de ervaringen uit steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht opschalen naar andere steden in Nederland.

De nieuwe investering van 3,5 miljoen volgt op een eerdere ronde van zes miljoen euro in 2023. Zo veel is dit keer niet nodig.

Pouwels tegen Emerce: “Hiermee krijgen we nog een jaar de tijd om tractie te laten zien. Dan kunnen we volgend jaar venture capital of een grote investeerder aantrekken. We zijn schuldenvrij en operationeel gaat het geweldig.” Niet in het minst omdat ze in 2023 de technologie van MaaS Global konden kopen. De Finnen haalden eerder al zeventig miljoen euro investeringsgeld op bij onder andere BP Ventures, Toyota en Mitsubishi. Daarmee bouwden ze een systeem dat umob nu gebruikt om derde partijen aan te schakelen, technisch te integreren.

De nieuwe investering zal ook worden gebruikt voor marketingdoeleinde. Marketing in Nederland bestaat bijvoorbeeld uit outdoorreclame, het bestickeren van partnerfietsen en -scooters met umob-branding en reguliere online advertising.

Binnenkort krijgen alle drieduizend publieke huurvoertuigen in Rotterdam umob-stickers. “Om onze eigen doelgroep te vergroten. We willen zichtbaar maken dat er via ons altijd binnen twee minuten afstand een voertuig beschikbaar is. Als het aanbod goed blijkt, gaan mensen er gebruik van maken om van A naar B te komen. Wij tonen dan de duurzame opties”, ook het lokale OV.

Het is de ambitie van Pouwels en zijn compagnon CEO Bibi Jorissens om van umob een Europees bekend boekingsplatform te maken.

Umob heeft tweehonderdduizend gebruikers. De onderneming schat dat in Nederland een procent van de mensen dagelijks gebruikmaakt van deelmobiliteit.

Investeerders in de huidige ronde zijn angel investors waarvan de namen niet genoemd worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond