10 jaar GLS PakketShops – populariteit verder toegenomen

Utrecht, 28 januari 2016. Tien jaar geleden opende GLS de eerste zeven PakketShops in Nederland. Inmiddels is er een netwerk van meer dan 600 GLS PakketShops dat zich over het hele land uitstrekt. Consumenten maken er steeds vaker gebruik van – om online bestelde goederen in ontvangst te nemen of te retourneren, of om zelf pakketten te versturen.
“Toen wij in 2006 van start gingen, was het concept in Nederland volledig nieuw en bij de meeste mensen nog onbekend”, aldus Milo Kars, General Manager GLS Netherlands. Via de PakketShops stelde de pakketdienst zijn distributienetwerk voor het eerst open voor zendingen van particulieren en bedrijven met kleine volumes.
Intussen hebben de ruim 600 GLS PakketShops zich ook bewezen als belangrijke schakel in de sterk groeiende e-commerce. Met de FlexDeliveryService kunnen online shoppers hun pakketten ophalen waar en wanneer het hun uitkomt – al 55 procent laat bestelde goederen afleveren bij een PakketShop. “Voor consumenten die overdag niet thuis zijn, is dat vaak de simpelste oplossing”, zegt Milo Kars.
GLS bezorgt op verzoek ook bij de PakketShop wanneer de ontvanger bij de bezorging niet aanwezig is. Maakt de webwinkel gebruik van de ShopDeliveryService, dan kan het pakket rechtstreeks in de PakketShop worden afgeleverd. Bovendien biedt GLS via de PakketShops een retourprocedure aan.
Internationaal verzenden
Ook verzenden via de GLS PakketShop wordt steeds populairder. De pakketvolumes nemen jaarlijks toe; in 2015 bedroeg de stijging circa 20 procent. Bijna een derde van de pakketten is bestemd voor het buitenland. “Dankzij ons wijdvertakte Europese netwerk bieden wij korte doorlooptijden en betrouwbare service”, legt Milo Kars uit. “En dat wordt gewaardeerd.”
Dicht bij de klant
De PakketShops zijn voor alle belanghebbenden een succesformule gebleken. Consumenten profiteren van het serviceaanbod, webwinkels van tevreden klanten en PakketShop-exploitanten van een groter bezoekersaantal. Een belangrijke sleutel voor het succes is dat GLS voortdurend werkt aan uitbreiding van het netwerk en verbetering van de bereikbaarheid. De dichtstbijzijnde PakketShop bevindt zich gemiddeld binnen drie kilometer van een particuliere woning.
De meeste PakketShops zijn gevestigd in bouwmarkten, fietsenzaken en computerwinkels. Dankzij de doorgaans centrale ligging met voldoende parkeermogelijkheden en ruime openingstijden zijn de PakketShops makkelijk toegankelijk.
GLS in Nederland en Europa
GLS Netherlands is een dochteronderneming van General Logistics Systems B.V., Amsterdam (GLS). GLS verzorgt betrouwbare, hoogwaardige pakketdiensten voor meer dan 220.000 klanten in Europa en daarnaast express- en logistiekdiensten. Bovendien vervoert GLS in het Benelux-gebied pallets en stukgoederen via een geïntegreerd netwerk. “Nummer 1 in de Europese pakketlogistiek als het om kwaliteit gaat”, dat is het motto van GLS. Bovendien hecht GLS belang aan duurzaamheid. De groep is met eigen bedrijven en partners aanwezig in 37 Europese landen en is via contractuele allianties verbonden met de hele wereld. GLS beschikt over 39 centrale overslagplaatsen en 688 depots. Het GLS netwerk voor wegvervoer maakt de groep tot een van de meest vooraanstaande pakketdienstverleners van Europa. Dagelijks worden meer dan 14.000 medewerkers en ca. 19.000 voertuigen ingezet. In 2014/15 vervoerde GLS 436 miljoen pakketten en behaalde de groep een omzet van 2,1 miljard euro.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.