Industry Wire

Geplaatst door Smulderstextiel.nl

Online succes haalt beddengoedgigant niet van markt

Het gaat goed met de Nederlandse webwinkels, zo blijkt uit de cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek onlangs publiceerde. Volgens het CBS groeiden bedrijven die zowel fysieke winkels hebben als online verkopen het hardst. Eén van die bedrijven is Smulderstextiel.nl, dat zich sinds 2007 heeft opgewerkt tot de grootste online beddengoedspecialist van Nederland. Toch is er in vergelijking met andere succesvolle webwinkels één verschil. Smulderstextiel.nl is offline niet met winkels, maar met een marktkraam actief.

Het is een uniek verhaal. De webshop van Smulderstextiel.nl is sinds 2007 online maar het familiebedrijf, inmiddels toe aan de vierde generatie Smulders, is al sinds 1927 actief op weekmarkten in het zuiden van Nederland. Inmiddels draait de webwinkel een miljoenenomzet en uit het 5000m² grote magazijn in Kapelle (Zeeland) werden in 2015 ruim 120.000 pakketten verstuurd naar klanten in heel Nederland en België. Cijfers waarvan een marktkraam alleen maar kan dromen. Toch moet de familie Smulders niet aan een vertrek van de markt denken. ‘Zolang het rendabel is, gaan we er mee door’, vertelt Mitch Smulders, een van de eigenaren van het bedrijf. ‘Mijn neef Martin staat er nog vier dagen per week. Hij gaat al sinds zijn achtste met zijn vader mee naar de markt. Ook ik ging vroeger mee, maar sinds de komst van de webwinkel richt ik me volledig op de online verkopen.’

Die webwinkel ontstond nadat Mitch de eerste online stappen via Marktplaats had gezet. Vader Henry, nog steeds mede-eigenaar van het bedrijf, zag direct de grote mogelijkheden van online en Mitch startte vervolgens een webshop. In 2012 runde hij die nog vanuit de serre van zijn ouderlijk huis, inmiddels heeft het bedrijf zo’n 35 werknemers in dienst. ‘Het afgelopen jaar hadden we een omzetgroei van 60% ten opzichte van 2014’, zo onderschrijft de 26-jarige Mitch de groei van het bedrijf. ‘We hebben geïnvesteerd in naamsbekendheid via radio- en tv-reclame. Daarmee hebben we onze naam gevestigd bij een groot publiek en dat willen we in de toekomst verder uit bouwen.’

Dat de reclames aanslaan, is volgens Mitch ook te merken op de markt. ‘Daar worden we vaak aangesproken door mensen die ons de vorige avond nog met een dekbedovertrek op tv zagen, bij bijvoorbeeld Chantal Blijft Slapen. Ook roepen mensen geregeld dat ze laatst nog online wat bij ons besteld hebben. Ze kennen ons dus allemaal.’ De markt is voor de familie Smulders meer dan nostalgie alleen. ‘Er is een grote groep klanten die het product dat ze willen kopen toch eerst even wil voelen, met de eigen ogen wil zien’, beschrijft Mitch. ‘Die kunnen we op de markt bedienen. Daarnaast kunnen klanten ook online bestellen en op de markt af halen. Dat geeft ze een veilig gevoel.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht