Industry Wire

Geplaatst door Yellow Communications

Kwart B2B-kopers luistert naar Facebook in plaats van LinkedIn en Twitter

Hoofddorp, 1 juni 2016 – De veronderstelling dat Facebook voor B2B-marketing een ongeschikt kanaal is, kan in de prullenbak. Een kwart (24 procent) van de zakelijke beslissers heeft een voorkeur voor Facebook als sociaal kanaal om informatie te zoeken voor een aankoop. Daarmee is het voor B2B-marketing een populairder sociaal netwerk dan Twitter en LinkedIn.

Dit is de voornaamste uitkomst van het rapport Changing of Influence, een samenwerking tussen het internationale PR-netwerk Hotwire (in de Benelux vertegenwoordigd door Yellow Communications) en het onderzoeksbureau Vanson Bourne, waarin senior managers gevraagd werd naar gebruikte informatiekanalen bij een aankoopbeslissing. De uitkomsten stroken niet met het algemene idee dat Twitter en LinkedIn de meest effectieve kanalen voor B2B-marketing zijn.

Het onderzoek naar gedrag, kanalen van voorkeur en de bronnen van informatie die een aankoopbeslissing beïnvloeden, laat zien dat Facebook vaker wordt gebruikt voor aankoopbeslissingen dan LinkedIn, dat slechts door 17 procent van de beslissers genoemd wordt, maar daarmee nog ver voor ligt op Twitter, dat voor slechts 6 procent van de kopers een primaire informatiebron is. Aan het onderzoek werkten 1.000 marketing en IT beslissingsnemers mee. Zij zijn werkzaam bij grote organisaties in diverse sectoren in Australië, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland, Spanje en de Verenigde Staten.

Ondanks deze duidelijke voorkeur voor Facebook als bron van informatie, is bijna een derde (30 procent) van de marketeers niet van plan Facebook in de eigen B2B-marketing te gebruiken – hiermee wordt een schisma aangeduid over de manier waarop beslissers zelf social media gebruiken en hoe ze denken dat anderen het inzetten.

John Brown, Group Head of Engagement bij Hotwire, zegt in een reactie: “Het is tijd om een einde te maken aan de mythe dat sommige kanalen alleen geschikt zijn voor B2B-communicatie en andere alleen voor B2C. Social media heeft deze scheidslijnen doen vervagen en een omgeving gecreëerd waarin het vooral telt hoe interessant het verhaal is, niet hoe beslissingsmakers het verhaal zien. We moeten stoppen met het doen van aannames over wat onze doelgroepen willen en meer onderzoek en expertise toepassen in de opzet van multichannel campagnes. B2B-bedrijven die kanalen negeren omdat ze deze alleen voor consumenten zien, komen bedrogen uit als ze merken dat niemand iets geeft om de kanalen waarin zij graag investeren.”

Karin van Geelen, CEO van Yellow Communications, de Benelux-partner van Hotwire, zegt: “Het rapport laat zien dat social media een paradigma is dat continu evolueert. Dit bewijst dat ook B2B-klanten vaker dan gedacht kanalen gebruiken die door traditionele B2B-marketeers als ‘enkel consument’ worden gezien. Wij blijven een vinger aan de pols houden wat voor onze klanten het best werkt en worden hierin ondersteund door dit soort onderzoeken in samenwerking met onze internationale partner Hotwire.”

Andere belangrijke punten die in het rapport naar voren komen zijn:

  • 41 procent van beslissers zegt dat de beste verandering die leveranciers kunnen doorvoeren, het delen van meer externe opinies is, binnen hun algehele marketing strategie – 60 procent van de Britse en Amerikaanse beslissers beschouwt analisten als voornaamste informatiebron.
  • Beslissers binnen marketing zijn eerder geneigd om met nieuwe media met een digital-only strategie in zee te gaan – Business Insider en Huffington Post worden door marketeers het meest gelezen, waarbij Business Insider het meest geraadpleegde medium is gedurende het aankoopproces.
  • Bijna de helft van de beslissers zoekt proactief naar case studies bij het onderzoek naar aanbieders, terwijl slechts een derde onderzoek gebruikt dat in opdracht van de aanbieder is uitgevoerd.
  • Beslissers komen informatie tekort voor hun uiteindelijke aankoopbeslissing – 37 procent van de respondenten vindt het lastig om relevante informatie te vinden in het laatste stadium van het aankoopproces.

Over Hotwire
Hotwire is een wereldwijd PR- en communicatiebureau dat zich erop toelegt ambitieuze bedrijven te helpen vernieuwen, aan hun reputatie te bouwen en zich te onderscheiden van de massa. De Hotwire communicatie-experts werken in praktijkgerichte teams om de klanten diepgaande kennis en ervaring te bieden binnen een aantal marktcategorieën. Van Sydney tot San Francisco vormen zij een team met een ‘one office’ mentaliteit. Het internationale team heeft eigen kantoren in 22 landen en regio’s, waaronder het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Australië en Nieuw-Zeeland. In de Benelux wordt Hotwire vertegenwoordigd door Yellow Communications en in het Midden-Oosten door Active. Kijk voor meer informatie op www.hotwirepr.com.

Over Vanson Bourne
Vanson Bourne is een onafhankelijk specialist in marktonderzoek voor de technologiesector. De reputatie voor robuust en betrouwbaar onderzoek en analyse, is gestoeld op rigoureuze onderzoekprincipes en is zo in staat de meningen van senior beslissers in technische en business rollen te verkrijgen, binnen alle sectoren en grote marken. Kijk voor meer informatie op vansonbourne.com

Over Yellow Communications
Yellow is het PR- en communicatiebureau dat organisaties helpt bij het vinden en vertellen van hun verhaal, zodat het gehoord en gewaardeerd wordt en waardoor hun doelgroep in beweging komt. Yellow adviseert over communicatie, zet middelen in en maakt content om die vervolgens te distribueren via de juiste kanalen. Yellow streeft er altijd naar dat de klant zegt: “zo had ik het zelf niet kunnen bedenken en uitvoeren”.

Yellow werkt nauw samen met het internationale PR- en communicatiebureau Hotwire. Zo profiteren Yellow’s klanten van de kennis, expertise en mensen die wereldwijd via dit netwerk beschikbaar zijn.

Meer informatie op www.yellow-communications.com, via Twitter, LinkedIn of Facebook.

Wilt u het volledige rapport ontvangen? Stuur dan een berichtje naar info@yellow-communications.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht