Logo Emerce Academy
Digital Projects

Deep dive: Business Design

Vanuit de behoefte van de eindgebruiker worden succesvolle innovaties ontworpen die waarde creëren en zorgen voor competitief voordeel. Dit kan gaan over het aanscherpen van bestaande producten en diensten, maar ook over het ontwerpen van geheel nieuwe businessmodellen.
Voeg waarde toe voor de eindgebruiker
Leer de design mindset toepassen op je business
Voor wie?

Professionals die zich bezighouden met business strategy, innovatie, product- en proposition management, customer experience, customer intelligence en digital.

Type
Deep dive
Docent
Markus Leineweber, Sabine Croes
Locatie
Online classroom

Omschrijving

Tijdens deze deep dive leer je welke methodieken, principes en tools je kan inzetten om bestaande producten en diensten aan te scherpen of geheel nieuwe businessmodellen te ontwerpen.

Business design verbindt de belevingswereld van de eindgebruiker met die van de business. In elk traject wordt gewerkt naar oplossingen die:
1. waarde toevoegen voor de eindgebruiker;
2. efficiënt te maken en te onderhouden zijn;
3. structurele inkomsten genereren voor de organisatie.

In deze deep dive maak je kennis met business design als discipline en leren we je de design mindset toe te passen op je business, vooral door zelf te doen.

Met deze mindset leer je in vier uur tijd om strategische bedrijfsvraagstukken op te lossen. Ook kijk je na afloop van deze training naar business-uitdagingen met een veel bredere blik, waardoor je je organisatie in staat stelt om zich sneller aan te passen aan marktomstandigheden en -kansen.

Tijdens deze training

9:00 – 10:15 Business design begrijpen

Waarom business design
Mindset en framework
Drie levels van business design

10:15 – 10:30 Koffiepauze
10:30 – 11:30 Business design tools en voorbeelden

Werken met de Business Blueprint (IDEO)
Business model innovation tactics

11:30 – 11:45 Koffiepauze
11:45 – 13:00 Business design toepassen

Het toepassen van de design mindset op business problemen
Experimenteren en werken met assumpties
Desirability, viability en feasibility

Wat levert de training op?
Je begrijpt de business design mindset.
Je weet hoe je deze kan toepassen om verschillende onderdelen van je businessmodel te verbeteren.
Je maakt kennis met verschillende business model innovation tactics.
Je leert verschillende tools kennen die je op verschillende momenten in het business design proces kan inzetten.
Je krijgt een boost aan energie en input om je team mee te activeren.

De docenten

Markus Leineweber
Markus Leineweber

Markus is partner en oprichter van Perspective. Hij helpt organisaties bij het ontwikkelen van nieuwe oplossingen die aantrekkelijk zijn voor de eindgebruiker, efficiënt te maken en te onderhouden zijn en die structurele inkomsten genereren voor de organisatie. Markus is overtuigd van de kracht van disciplines als Business Design, Design Thinking, Google Ventures Design Sprints en Business Model Innovation. Hij deelt zijn kennis over deze methodieken graag, zowel in de praktijk tijdens projecten voor organisaties als  VodafoneZiggo, PostNL, Eneco en ING, als tijdens trainingen. Markus is geregeld spreker op events over Business Design, Design Sprints en Customer Experience.

Sabine Croes
Sabine Croes Business Designer

Als Business Designer en partner bij Perspective begeleidt Sabine innovatie en vernieuwingstrajecten bij diverse organisaties, waaronder ABN AMRO, PostNL en Eneco. Ze helpt teams bij het komen tot oplossingen die nieuwe waarde creëren voor eindgebruikers én de organisatie, waarin in gesprek gaan met de eindklant altijd een essentieel onderdeel is. In de projecten maakt Sabine onder andere gebruik van de principes en mindset van Business Design en Design Thinking en de werkwijze van Google Venture Design Sprints. Daarnaast traint ze teams om deze manier van denken en werken zelf toe te passen. De trainingen kenmerken zich door veel praktijk, energie en doen.

Veelgestelde vragen

Kan ik de training ook incompany volgen?
Ja, alle trainingen kunnen ook specifiek voor je team of organisatie worden georganiseerd op de door jou gewenste locatie en tijd. Neem contact op via academy@emerce.nl voor meer informatie.
Kan ik een optie nemen op een training?
Dat is mogelijk. Stuur hiervoor een mail naar academy@emerce.nl en wij houden een plekje voor je vrij.  
Kan ik mijn inschrijving annuleren?
Ja, dat kan tot een maand voor aanvang van de opleiding zonder dat er kosten in rekening worden gebracht. Voor annuleringen gelden de algemene voorwaarden.
Wanneer kan ik mijn factuur verwachten?
Op het moment dat de training definitief doorgaat, versturen we de factuur naar het opgegeven mailadres. 
Vinden de trainingen online of op locatie plaatst?
Dit is per sessie verschillend. Op de opleidingspagina van de training vind je de locatie. 
Komen er nog nieuwe data online?
We plannen de trainingen extra in bij voldoende animo. Zo kun je als je op een eerdere datum niet beschikbaar was toch aansluiten.
Wat is het verschil tussen de verschillende formats?
Masterclass – Een internationaal erkende expert deelt zijn expertise. (drie á vier uur). Training – expert praat mensen bij in een á drie dagen (of zes á twaalf uur online verspreid over meerdere momenten). Deep dive – een specifiek onderwerp waar je in een korte tijd (drie a vier uur) de diepte over ingaat met een expert. Workshop – staat voor actief meedoen. Opdrachten maken en mee doen.

Heb je een vraag?

Heb je een vraag over Emerce Academy of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? We helpen je graag verder!

Contact Persoon
Bobbie Ann van Baal Product Manager