Logo Emerce Academy
Conversion & Analytics

Conversie optimalisatie met beperkte data

Wil je de conversie optimaliseren, maar heb je niet voldoende data om betrouwbare A/B-testen uit te voeren? Veel bedrijven hebben simpelweg niet genoeg websiteverkeer om betrouwbare resultaten te krijgen. En met nieuwe wetgeving die het gebruik van cookies beperkt, wordt het nog moeilijker. In deze training leer je hoe je conversie optimalisatie kunt bereiken met beperkte data, alternatieve methodes en AI. Het begint allemaal met een andere denkwijze.
Neerzetten van het fundament om de conversie te optimaliseren.
Stuur gericht op conversiedoelen door focus aan te brengen.
Verrijk je toolbox met diverse methodes voor conversie optimalisatie.
Prioriteer tactisch je experiment backlog om tot uitvoerbare experimenten te komen.
Voor jou?

De training is bedoeld voor digitale professionals die betrokken zijn bij het verbeteren van websites en/of apps, zoals conversie-specialisten, online marketeers, e-commerce specialisten, copywriters, marketing-, content- en communicatiespecialisten.

Type
Deep dive
Docent
Sjoerd Walinga
Locatie
Online classroom
Datum
15 en 22 augustus 2025
Tijd
09:30 - 12:30 uur

Omschrijving

Tijdens deze training nemen we je mee in de essentie van conversie optimalisatie, waarbij we verschillende soorten conversietools bespreken, waaronder usability testing, intercept surveys en “mousetracking”. We leren hoe je met kleine verbeteringen op langere termijn zorgt voor een hogere conversie en hoe je focus aanbrengt in conversie optimalisatie. 

Daarnaast gaan we in op het meetbaar maken van conversie optimalisatie en diverse methodes om conversie te optimaliseren naast A/B-testen, inclusief aanbevolen tools om deze uit te voeren. De opgedane kennis passen we toe op een eigen case met behulp van een eenvoudig framework. We geven praktische tips en leren tactisch prioriteren van een experiment backlog, om vervolgens een persoonlijk actieplan te maken.

Programma

Dag 1: van gedragswetenschap tot tools

Start met een verkenning van gedragswetenschap en de tools die conversie verbeteren. Breng focus en structuur aan om je conversiedoelen te bereiken. Verken diverse methoden voor conversieverbetering en bekijk praktische voorbeelden en cases om deze kennis direct toe te passen.

Dag 2: hypotheses en praktijk

Definieer verbeteringsvoorstellen en leer hypotheses te formuleren en prioriteren voor optimale resultaten. Pas de geleerde technieken toe op je eigen case. Ontdek hoe je valkuilen vermijdt met praktische tips en nuttige bronnen die ondersteuning bieden.

Resultaten

Tijdens deze tweedaagse training leer je:
Welke methodes en tools het beste werken voor conversie optimalisatie met beperkte data;
Het definiëren van conversiedoelen;
De alternatieven voor A/B-testing;
Focus aanbrengen in het optimaliseren van conversie;
Conversie meetbaar maken;
Hoe je stuurt op een hogere conversie;
Eenvoudig toepasbare methodes om de conversie te optimaliseren;
Het formuleren van hypotheses;
Het prioriteren van experimenten die én uitvoerbaar zijn én waarde toevoegen voor zowel de gebruiker als de organisatie.

Trainer

Sjoerd Walinga
Sjoerd Walinga User Experience en Conversie expert

Sjoerd heeft een grote passie voor usability, user experience, conversie-optimalisatie en gedragswetenschap. Zijn ervaringen bij grote bedrijven zoals Menzis, Roompot, Greetz, Philips en Gemeente Groningen maken hem tot een expert op dit gebied. Daarnaast geeft Sjoerd gastcollege op diverse hogescholen en universiteiten en traint hij professionals en managers bij bedrijven als Talpa, RTL, Essent, KvK en de Belastingdienst. Zijn brede ervaring en expertise zorgen ervoor dat hij de deelnemers van de training kan inspireren en de benodigde kennis kan overbrengen.

Review

Anoniem

Zeer informatief, aardige en geschikte trainer en voldoende ruimte voor eigen inbreng. Sjoerd heeft veel kennis en is prettig om naar te luisteren. Ik heb veel nieuwe dingen gehoord die direct in de praktijk toepasbaar zijn.

Andere trainingen in Conversion & Analytics
Kennissessie AI Agents
Wat zijn AI Agents precies, en wat zijn ze niet? Hoe verschillen ze van Automations? Wanneer maak je de keuze voor welke? En hoe kun je ze vandaag al inzetten om werkprocessen slimmer en sneller te maken? Tijdens deze sessie ontdek je hoe AI Agents nu al toegepast worden in de praktijk en hoe jij er zelf mee aan de slag kunt.
GEO: zo word je gevonden in ChatGPT
ChatGPT wordt steeds vaker het startpunt van online interactie. Niet langer via zoekmachines, maar via antwoordmachines. ChatGPT neemt steeds vaker de rol over van Google. Volgens HubSpot (2025) vindt 79% van de gebruikers AI-zoeken beter dan traditionele zoekmachines.

Dat vraagt om een andere benadering van content. Geen optimalisatie voor zoekwoorden, maar duidelijke, relevante teksten die taalmodellen kunnen interpreteren en verwerken. Waar SEO draait om keywords en links, draait Language Model Optimization (LMO) om betekenis. Deze deep dive biedt inzicht in hoe dat werkt en wat dat betekent voor de dagelijkse praktijk.
Google Analytics 4 met AI
Het verzamelen van data is belangrijk, maar het is niets waard als je er geen waardevolle inzichten uit haalt. Deze training richt zich op het gebruiken van AI om sneller en gerichter inzichten uit Google Analytics 4 (GA4) te halen. De focus ligt op het vertalen van ruwe data naar concrete acties die direct impact hebben op conversie en online prestaties. Door AI te integreren in het analyseproces ontstaat een efficiëntere manier van werken zonder te verzanden in complexe datastromen.
Bekijk meer

Veelgestelde vragen

Kan ik de training ook incompany volgen?
Ja, alle trainingen kunnen ook specifiek voor je team of organisatie worden georganiseerd op de door jou gewenste locatie en tijd. Neem contact op via academy@emerce.nl voor meer informatie.
Kan ik een optie nemen op een training?
Dat is mogelijk. Stuur hiervoor een mail naar academy@emerce.nl en wij houden een plekje voor je vrij.  
Kan ik mijn inschrijving annuleren?
Ja, dat kan tot een maand voor aanvang van de opleiding zonder dat er kosten in rekening worden gebracht. Voor annuleringen gelden de algemene voorwaarden.
Komen er nog nieuwe data online?
We plannen de trainingen extra in bij voldoende animo. Zo kun je als je op een eerdere datum niet beschikbaar was toch aansluiten.
Wanneer kan ik mijn factuur verwachten?
Op het moment dat de training definitief doorgaat, versturen we de factuur naar het opgegeven mailadres. 
Vinden de trainingen online of op locatie plaatst?
Dit is per sessie verschillend. Op de opleidingspagina van de training vind je de locatie. 

Heb je een vraag?

Heb je een vraag over Emerce Academy of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? We helpen je graag verder!

Contact Persoon
Bobbie Ann van Baal Product Manager