Logo Emerce Academy
E-commerce

Omnichannel Retail

Je (potentiële) klanten komen op verschillende manieren met je merk of product in aanraking, van social media tot bushokjesadvertenties en marketplaces. Klantreizen worden steeds meer omnichannel. Hoe optimaliseer je je touchpoints voor een vlekkeloze klantreis en behoud of creëer je een sterke concurrentiepositie? Strategisch werken is essentieel voor het behalen van je doelen.
Van denken vanuit één kanaal, naar omnichannel-denken.
Gebruik je kanalen optimaal: sales wordt marketing, en andersom.
Omnichannel-denken: meer dan alleen verkopen.
Doelgroep

Deze training is bedoeld voor online marketeers, e-commerce-, product-, category managers, retailers, store managers, (online) ondernemers en startups. Kortom: iedereen die online verkoopt, met of zonder offline retail tak.

Type
Masterclass
Docent
Alex Bloemendal
Locatie
Online classroom
Momenteel geen data beschikbaar

Omschrijving

In deze masterclass gaan we aan de slag met omnichannel retail. Wat bedoelen we eigenlijk met die term en wat is dan het verschil met multichannel retail en unified commerce? Hoe werken long-tail, marketplaces en andere modellen precies, en hoe kun je ze gebruiken in je klantreis? Wat kun je doen om traffic en conversie te verhogen?

We gaan ook praktisch aan de slag. Welke stappen kun je concreet zetten? Van het bepalen van je omnichannel merk en product-markt-combinatie ,  je omnichannel marketing- en sales doelstellingen tot aan je omnichannel support in je organisatie, het komt allemaal voorbij. Maak keuzes die passen bij je merk en businessmodel.

Tijdens deze training

09:00 - 10:30 uur: De basis: wat is omnichannel retail.
10:30 - 11:30 uur: Diverse commerce modellen en de rol van traffic x conversie sturing.
11:30 - 12:30 uur: Oefening: vertalen van omnichannel funnel stappen naar een eigen case inclusief terugkoppeling.

Resultaten:

Tijdens de masterclass Omnichannel Retail leer je hoe je een succesvolle omnichannel strategie opstelt, meetbare resultaten behaalt en de klantreis optimaliseert, inclusief de rol van offline elementen.

Dit leer je tijdens de masterclass:
Inzetten van veelvoorkomende e-commerce en omnichannel modellen in de praktijk;
Vertalen van verschillende omnichannel strategie-onderdelen naar de klantreis;
Opstellen van een succesvolle omnichannel strategie die aansluit op bedrijfsdoelstellingen;
Begrijpen welke rol offline elementen spelen binnen een omnichannel strategie;
Meetbaar maken van resultaten en sturen op traffic en conversie.

Docent

Alex Bloemendal
Alex Bloemendal Manager E-commerce | Zeeman

Alex is een ervaren E-commerce manager bij Zeeman, met een uitgebreide achtergrond in online en retail, waaronder Wehkamp, bol.com, Thomas Cook/Neckerman, Cheaptickets.nl en Bijenkorf. Zijn praktische benadering richt zich op conversie, marketing, data, innovatie en organisatie als sleutelfactoren voor succes. Alex is een voorstander van een end-to-end customer experience, waarbij alle aspecten van een bedrijf bijdragen aan de totale klantervaring, met de klant altijd centraal.

Reviews

Marieke Van Hoof Founder House of Commerce

Emerce did it again met hun Omnichannel Retail opleiding. Zéér interessante voormiddag en zet de vraagstukken bij mijn consulting klanten in een ander daglicht.

Anoniem 9 februari 2024

Masterclass vol praktische en inspirerende voorbeelden over omnichannel. Leerzaam en direct toepasbaar!

Anoniem 8 februari 2024

Goede host met veel kennis. Inspirerend en interactief van begin tot eind!

Andere trainingen in E-commerce
Marketplace Strategie: van zichtbaarheid naar resultaat
Veel merken en retailers starten zonder duidelijke strategie op bol.com, Amazon of niche marketplaces. De resultaten blijven dan vaak achter. Soms door een verkeerde assortimentskeuze, soms doordat producten technisch niet goed live staan, of simpelweg omdat het publiek ontbreekt. Tijdens deze sessie wordt duidelijk welke platformen wél bijdragen aan marge en merkwaarde, en welke vooral tijd kosten zonder resultaat.
Visuals voor Google Shopping & Ads
Moeite met de juiste fotografie en visuals voor online advertising? Beelden bepalen het succes van online advertenties. In een overvolle digitale omgeving zijn visuals vaak de beslissende factor bij het aantrekken van aandacht en het verhogen van click-through rates en conversie. Of het nu gaat om Google Shopping, SEA of social advertising, het juiste beeld kan het verschil maken. Toch krijgt beeldkeuze vaak te weinig focus. Deze training biedt inzichten in visueel gedrag, fotoselectie en strategie, zodat je visuals doelgericht kunt inzetten voor betere prestaties. We werken in deze training ook met 4o Image Generation – AI-technologie waarmee je snel en schaalbaar sterke visuals ontwikkelt.
E-commerce KPI’s
E-commerce bedrijven worstelen vaak met het begrijpen en sturen op de juiste KPI's. De vraag is niet alleen welke KPI's je moet monitoren, maar ook hoe je ze kunt interpreteren om betere resultaten te behalen. In deze training leer je precies welke data essentieel is en hoe je deze kunt gebruiken om je e-commerce strategie effectief te sturen.
Bekijk meer

Veelgestelde vragen

Kan ik de training ook incompany volgen?
Ja, alle trainingen kunnen ook specifiek voor je team of organisatie worden georganiseerd op de door jou gewenste locatie en tijd. Neem contact op via academy@emerce.nl voor meer informatie.
Kan ik een optie nemen op een training?
Dat is mogelijk. Stuur hiervoor een mail naar academy@emerce.nl en wij houden een plekje voor je vrij.  
Kan ik me voor meerdere trainingen aanmelden?
Ja dit kan. Stuur een mail naar academy@emerce.nl met de aanvraag voor de verschillende trainingen die je wilt volgen.
Kan ik mijn inschrijving annuleren?
Ja, dat kan tot een maand voor aanvang van de opleiding zonder dat er kosten in rekening worden gebracht. Voor annuleringen gelden de algemene voorwaarden.
Vinden de trainingen online of op locatie plaatst?
Dit is per sessie verschillend. Op de opleidingspagina van de training vind je de locatie. 
Wanneer kan ik mijn factuur verwachten?
Op het moment dat de training definitief doorgaat, versturen we de factuur naar het opgegeven mailadres. 
Wat is het verschil tussen de verschillende formats?
Masterclass – Een internationaal erkende expert deelt zijn expertise. (drie á vier uur). Training – expert praat mensen bij in een á drie dagen (of zes á twaalf uur online verspreid over meerdere momenten). Deep dive – een specifiek onderwerp waar je in een korte tijd (drie a vier uur) de diepte over ingaat met een expert. Workshop – staat voor actief meedoen. Opdrachten maken en mee doen.

Heb je een vraag?

Heb je een vraag over Emerce Academy of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? We helpen je graag verder!

Contact Persoon
Bobbie Ann van Baal Product Manager