-

Twaalf handige Chrome extensies voor content marketeers

Grote kans dat jij als content marketeer met Google Chrome werkt. In de Chrome webstore zijn enorm veel extensies te vinden die je werk gemakkelijker en productiever maken. Alleen wat zijn nu de must have extensies? Dit zijn twaalf onmisbare Chrome extensies waarmee je je werk handiger doet en een stuk leuker maakt.

Chrome extensies

Chrome extensies voegen extra functionaliteit toe aan je Google Chrome browser. Elke extensie heeft een verschillende functie en dien je apart te installeren. Het zijn eigenlijk een soort plugins in je browser.

Het vinden en installeren van extensies is simpel; dit kan je doen in de Chrome Web Store. Zodra je een extensie geïnstalleerd hebt komt deze meestal met een icoontje in de werkbalk te staan, zodat je deze op elk moment kunt terugvinden. 

1. Workona

De eerste handige Chrome extensie is Workona. Deze extensie is enorm handig voor het organiseren van je werkzaamheden. Met Workona kan je je tabbladen en documenten opslaan in verschillende ‘workplaces’, zodat je deze altijd makkelijk terug kan vinden. 

Deze extensie is ideaal wanneer je als content marketeer aan meerdere projecten werkt, hierdoor haal je niets door elkaar. In elke ‘workplace’ kan je onder andere documenten, tabbladen van Chrome en notities toevoegen. 

Binnen een ‘workplace’ kan je ook nog verschillende mapjes maken. Hierdoor heb je binnen Chrome alles handig geordend en ga je chaos uit de weg! Workona heeft momenteel meer dan 70,000 gebruikers en krijgt 5 sterren op de Chrome Web Store.

2. Content Discovery Feed

Om op de hoogte te blijven van content marketing nieuws, las ik altijd mijn RSS-feeds in Feedly. Totdat ik deze Chrome extensie tegenkwam: hiermee heb je al je nieuws in een tab in je browser.

Deze extensie helpt me vooral om inspiratie en invalshoeken te vinden voor nieuwe content. Die kan ik dan vervolgens bewaren en eventueel delen met anderen.

3. Pocket

Als ik iets interessants tegenkomen via de Content Discovery Feed extensie hierboven, dan wil ik dat graag bewaren. Hiervoor is Pocket de ideale oplossing. Je kan eenvoudig artikelen en video’s van elke pagina opslaan om te bewaren voor later. Je stopt het als het ware in je broekzak! En wat ook handig is aan Pocket, is dat je wat je hebt opgeslagen later zonder internetverbinding ook nog kunt teruglezen. 

4. Languagetool

Deze Chrome extensie helpt je bij grammatica en typefouten. Voor taalcorrecties van Engelstalige teksten werkt Grammarly perfect. Voor teksten in het Nederlands (en nog 22 andere talen) is Languagetool een mooie aanvulling op de standaard spellingcontrole van Word en Google docs.

5. Auto Text Expander

De Auto Text Expander is een extensie die je als content marketeer enorm veel tijd gaat besparen. Door middel van deze extensie kan je zelf shortcuts maken voor woordgroepen, zinnen en alinea’s die je vaak gebruikt. Zo kan je dus veel sneller een mailtje sturen! 

Zodra je de shortcut intoetst, zorgt de extensie dat de volledige tekst in beeld verschijnt. Dit is ook ideaal als je mensen moet verwijzen naar een bepaalde website of document. Ik gebruik deze extensie zelf als ik outreach doe om artikelen te distribueren. 

Verder kun je de shortcuts gebruiken op alle apparaten waar je Google Chrome gebruikt, dus ook op je mobiel. Je moet dan natuurlijk wel op alle apparaten ingelogd zijn bij Google. Je kunt deze shortcuts gebruiken in applicaties zoals Gmail, Evernote, Outlook en LinkedIn. Deze extensie is echt een meerwaarde voor als je vaak hetzelfde moet typen. De extensie wordt door meer dan 200,000 gebruikers gebruikt en krijgt een score van 4 sterren.

6. Giphy

Wil jij je content wat meer laten opvallen? Dan is de extensie Giphy for Chrome een perfecte extensie. Hiermee kun je eenvoudig reageren op e-mails met een Gifje of een sticker. 

Door deze extensie kan je overal binnen Chrome eenvoudig een Gif plaatsen. Zo maak je je content of reactie net wat sterker en opvallender! Deze extensie heeft enorm veel verschillende Gifjes om uit te kiezen, zodat je ze in elke situatie kan gebruiken.

7. Eye Dropper

Als je veel met websites of inhoud met afbeeldingen werkt, is Eye Dropper erg handig. Deze extensie geeft je de mogelijkheid om bij elke website de kleur op te slaan en te gebruiken in je eigen content. 

Vind je een kleur op een website maar krijg je het maar niet voor mekaar om hem te vinden? Door middel van Eye Dropper kan je overal de kleur van opslaan om later zelf te gebruiken.

8. SEO Quake

Als je graag snel zicht krijgt op bepaalde SEO-factoren dan is SEO Quake erg handig. Je kunt hiermee gemakkelijk de kwaliteit van je content evalueren, een echte must voor content marketeers dus en handig bij concurrentie-analyse! SEO Quake geeft je 3 mogelijke scores; een groen vinkje, een geel streepje of een rood kruisje. Deze staan voor de hoogte van de kwaliteit van de content. 

9. SimilarWeb

SimilarWeb zorgt voor een volledige website analyse. Zo kun je van websites zien wat hun wereldwijde ranking is, maar ook de ranking in de eigen categorie. Verder zie je de bezoekersaantallen en de top 5 landen waar de bezoekers vandaan komen. 

Deze extensie toont ook door welke links gebruikers zijn doorgestuurd naar een specifieke website. Daarnaast kun je ook vergelijkbare websites zien om te kijken wat voor content zij gebruiken. Hierdoor gebruik ik ook deze extensie bij concurrentie-analyse.

10. Loom

Loom maakt het maken van een videoboodschap voor nieuwe klanten of collega’s een stuk gemakkelijker. Door middel van het gebruik van Loom kun je je eigen beeldscherm, geluid en gezicht filmen om daarna eenvoudig door te sturen. 

Ik gebruik deze tool om de mensen met wie ik samenwerk van een briefing of feedback te voorzien. Je bespaart hierdoor ook nog eens tijd, aangezien je hiermee sneller klaar bent dan door een lange e-mail te sturen. Je praat namelijk sneller dan je typt!

11. Check My Links

De naam zegt het al; de extensie controleert je website op foute links. Zo kun je na het redigeren en plaatsen van content op de website eenvoudig controleren of alle links het ook daadwerkelijk doen. 

Als er een foute link in staat wordt deze aangegeven door rode highlight, zodat je hem makkelijk kunt vervangen. Dit spaart je weer wat tijd en zorgt voor een goede website!

12. LeechBlock NG

Als laatste deze productiviteits extensie. Wil je geen afleiding tijdens je werkzaamheden? Dan gebruik je LeechBlock NG om in te stellen welke sites je wilt blokkeren en voor hoe lang. Oh ja, vergeet niet ook je telefoon notificaties uit te zetten voor volledige focus.

Chrome extensies maken het werk voor content marketeers handiger en leuker

Zoals je kunt zien zijn er veel handige Chrome extensies te vinden. Sommige zijn handig om een website te analyseren en anderen weer voor originele en sterke content. 

Ik hoop dat met deze tips ook jij als content marketeer extra functionaliteit aan je werkzaamheden kunt toevoegen! Heb jij ervaringen met een van deze Chrome extensies of mis je er nog een voor content marketeers in dit overzicht? Ik lees het graag in de reacties hieronder.

Over de auteur: Frank Husmann is internetondernemer.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond