-

Dit zijn de dertien grootste e-commercetrends van 2020

Wanneer heb jij voor het laatst online iets gekocht? De kans is groot dat we je naam terugvinden bij een of meer van de 262 miljoen online aankopen die in Nederland in 2019 zijn gedaan. Vergeleken met 2018 is dat trouwens een mooie stijging van acht procent. De totale Nederlandse e-commercemarkt stevent dit jaar zelfs af op een recordomzet van 25,7 miljard euro! Pik jij daar al een graantje van mee?

Top vijf online aankopen

Maar wat kopen we dan vooral? Online boodschappen doen of even een lekkere maaltijd laten thuisbezorgen is inmiddels helemaal ingeburgerd. En wie heeft tegenwoordig nog nooit via internet een reis geboekt of een ticket gekocht? Dit is de top 5 van het derde kwartaal van 2019:

  1. Online boodschappen doen en maaltijden thuis laten bezorgen (25%)
  2. Schoenen, kleding en personal lifestyle (18%)
  3. Huis en tuin (15%)
  4. Huishoudelijke elektronica (15%)
  5. Vliegtickets en accommodaties (14%)
Een kwart van alle bestedingen online

Het is wel duidelijk: via online kanalen valt veel geld te verdienen en de groei is er nog lang niet uit. Wist je dat we tegenwoordig al een kwart van alle bestedingen online doen? Een spectaculair cijfer, met toch nog heel veel ruimte voor groei.

Maar waar zit die groei dan en hoe zorg je ervoor dat je in 2020 je concurrentie voorblijft? En ook niet onbelangrijk: wat gaat de komst van Amazon betekenen voor Nederlandse retailers en webwinkeleigenaren? If you can’t beat them, join them? Kortom, de online wereld verandert voortdurend en het is volledig aan jezelf om daar slim op in te spelen.

Voor ons reden genoeg om 10 e-commerce-experts uit heel Nederland te vragen naar de e-commercetrends om in 2020 rekening mee te houden. Jorg van de Ven, Joep Franssen, Matthijs van der Hurk, Niels Tukker, Ben van Bokhoven, Wilco Verdoold, Marcel Borgman, Jeroen Bos, Patrick Petersen en Nils van der Knaap geven ons hun visie op e-commerce anno 2020 in 13 belangrijke trends, boordevol tips. Zo blijf jij komend jaar je concurrentie voor. Doe er je voordeel mee!

Trend #1: De koper ontzorgen

Volgens Jorg van de Ven ontkom je er niet meer aan: “Wat je ook doet, probeer om je klant vóór de aankoop van een product volledig te ontzorgen. Bedenk alle mogelijke vragen die een potentiële klant rondom je product of dienst kan hebben en beantwoord die.”

Dus eigenlijk bedoel je dat we net zoals Google ernaar moeten streven om de gebruiker altijd het best mogelijke antwoord te geven? Jorg van de Ven vervolgt: “Ja, dat sluit helemaal aan bij mijn advies over zoekmachineoptimalisatie. Vraag je bij alles wat je in je webwinkel doet af of het van toegevoegde waarde voor je websitebezoeker is. Kortom, probeer net als Google altijd het beste antwoord op de vraag van je gebruiker te geven.”

“Vraag je bij alles wat je in je webwinkel doet of het van toegevoegde waarde voor je websitebezoeker is.”
Jorg van de Ven

Ben van Bokhoven herkent deze trend en voegt daaraan toe: “De afgelopen jaren zagen we productpagina’s veranderen van basic en puur informatief, naar inspirerend en interactief. Mijn verwachting voor 2020 is dan ook dat die inspiratie en interactie veel belangrijker wordt.”

Heb je daarvan een aantal concrete voorbeelden voor ons? Ben van Bokhoven vervolgt: “Zeker! Daarbij denk ik aan roterende 3D-productafbeeldingen, of uitgebreide mogelijkheden om het product toe te spitsen op je persoonlijke situatie. Wat dacht je in een online kledingwinkel bijvoorbeeld van het kiezen van je eigen type figuur, zodat je jezelf een betere voorstelling maakt van hoe de kleding je daadwerkelijk staat? Of denk aan augmented reality-koppelingen om direct het ‘real life’ effect te zien.”

Wie weet ga je volgend jaar in een online kledingwinkel zelfs je eigen portretfoto uploaden, vervolgens je figuur kiezen en een virtueel pashokje in en jezelf in elke gewenste hoek in je nieuwe kleding bekijken. Het toekomstbeeld van Ben van Bokhoven klinkt veelbelovend en interessant. We houden de ontwikkelingen in de gaten!

Leestip: Conversie van je webshop verhogen? 17 tips van e-commerce experts.

Trend #2: Het verhaal achter je merk gaat het verschil maken

Ben van Bokhoven denkt nog een stapje verder: “De concurrentie in de e-commercewereld is moordend. Daardoor kom je op een punt dat de marges steeds dunner worden.”

Dus er zit in 2020 een e-commerce prijzenoorlog aan te komen?

“Nee, dat denk ik niet. Massaal een prijzenoorlog voeren, leidt echt alleen maar tot verliezers. Ik denk juist dat een sterk verhaal het verschil gaat maken om (potentiële) klanten aan je te binden. Dat betekent dus niet alleen een belangrijke rol voor storytelling, maar ook dat het tijd is om eens binnen je organisatie te graven naar verhalen die het vertellen waard zijn.”

We moeten onze medewerkers allemaal zien als contentmarketeers?

“Ja, maar zorg ook dat de kwaliteit van je gepubliceerde content gewoon sterk is. Online bezoekers zijn al druk en overprikkeld genoeg om hun tijd aan matige content te besteden en dat geldt dus zeker wanneer ze van plan zijn iets te gaan kopen.”

Wilco Verdoold ziet het in onze expert round-up over contentmarketing in 2020 ook zo: “Je eigen medewerkers zijn experts die uitstekend als contentmarketeer aan de slag kunnen. Sterker nog, juist de echt goede content zit vaak bij medewerkers! Nee, niet bij de marketeer, maar bij de productie, in de fabriek, op de weg en vooral: bij de serviceafdeling. Die zien, horen en ervaren als geen ander wat klanten echt met je producten doen.” Daar valt in 2020 dus veel winst te behalen.

Trend #3: Maak het persoonlijk

In lijn met de trend naar het verhaal achter je product en organisatie, ziet Joep Franssen het personaliseren van de producten zelf als belangrijke trend voor 2020: “Producten worden persoonlijker. Webshops zonder sterk verhaal gaan het afleggen tegen bedrijven en producten met een verhaal. Een mooi voorbeeld is het Emma matras: een matras dat door slimme marketing en een herkenbare naam een enorm persoonlijk karakter heeft gekregen. Daardoor blaast dit matras haar concurrenten nog altijd omver. Deze trend verwacht ik in e-commerceland steeds meer te zien.”

“Webshops zonder sterk verhaal gaan het afleggen tegen bedrijven en producten met een verhaal.”
Joep Franssen

Ook Ben van Bokhoven herkent de trend naar meer gepersonaliseerde belevingen. Hij ziet dat vooral het belang van data binnen de e-commerce nog belangrijker wordt: “Met de grote hoeveelheid aanbieders is de keuze enorm. Het wordt extra belangrijk om in de online beleving het verschil te maken. De doorvertaling van datastromen naar gepersonaliseerde webshopbezoeken is hierin volgens mij een essentiële stap. Zo creëer je een passende beleving, die tegemoet komt aan de fase van de klantreis waar de bezoeker op dat moment in zit.”

Hoe zorg je als webshopeigenaar dan voor zo’n passende beleving op maat voor elke individuele bezoeker, Ben? “Ik denk daarbij vooral aan de inzet van data management platforms (DMP’s). Daarmee zorg je automatisch voor content op maat en integratie van ondersteunende content op bijvoorbeeld categorie- of productpagina’s. Al lerende laten DMP’s je bezoeker dan producten zien die bij zijn of haar koopgedrag en voorkeuren passen.”

Trend #4: Blijf Amazon een stap voor

We kunnen er niet omheen: Amazon komt in het voorjaar van 2020 naar Nederland. Dat boezemt veel van onze expert toch wat angst in.

Volgens Jorg van de Ven gaat deze gigantische webshop 100% zeker de concurrentie aan met grote namen zoals Bol.com, Coolblue en honderden kleinere webshops in Nederland.

Nils van der Knaap weet er meer over te vertellen: “Uit een interne mededeling aan Amazon-leveranciers, blijkt dat Amazon vanaf 2020 in Nederland begint met de verkoop van fysieke producten via amazon.nl. Ondanks dat er in Nederland al sterke e-commerce spelers zijn, zoals Bol.com en Coolblue, betekent dat de toenemende concurrentie er voor kan zorgen dat al verlieslatende e-commercebedrijven zoals Wehkamp het nog moeilijker krijgen. Als reactie op de komst van amazon.nl heeft Bol.com daarnaast aangegeven ook in kleding te gaan, om te concurreren met onder meer Amazon.

Marcel Borgman ziet zelfs dat Amazon de online prijzen in 2020 naar beneden duwt. Gaan we dan toch de zo gevreesde prijzenoorlog zien?

Marcel Borgman: “Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat steeds meer webshops marge gaan inleveren in de concurrentiestrijd. Een bekende van me kocht jaren geleden de luiers voor zijn twee kindjes al via Amazon Duitsland. Tientjes goedkoper dan hetzelfde volume in een Nederlandse webshop. Zodra de Nederlandse consument ontdekt dat veel en dezelfde producten via Amazon stukken goedkoper zijn, krijgen andere webshops in Nederland het zwaarder.”

Ben jij winkeltrouw?

“We zijn allemaal trouw aan onze webshops, totdat het enorm veel geld scheelt om naar een ander te gaan. Dan is het gauw gedaan met winkeltrouw. Niet alleen in Nederland hoor, maar in elk land zie je dat terug. Wat daarnaast een niet te onderschatten feit is: Amazon heeft eigen huismerken met een eigen naam. Omdat Amazon ontzettend veel weet van alle producten die via Amazon worden verkocht, maar ook over het koopgedrag van 300 miljoen mensen in Europa, kunnen zij heel goed inspelen op de behoeften in een land of productgroep.”

“We zijn allemaal trouw aan onze webshops, totdat het enorm veel geld scheelt.
Dan is het gauw gedaan met winkeltrouw.”
Marcel Borgman

Marcel Borgman vervolgt zijn verhaal: “Daarnaast heeft Amazon bakken met geld om een markt te veroveren. En dat gaan ze zeker in Nederland steeds dominanter doen. In die strijd gaan de prijzen van de producten naar beneden. Het prijswapen is een machtig wapen! Niet voor niets verkocht Amazon voor meer dan 10 miljard euro in 2018 in Duitsland. Maak je borst dus maar nat. Zeker voor webshops met makkelijk te vergelijken prijzen van artikelen met een uniform EAN-nummer. Ik adviseer de eigenaren van die webshops hard te gaan nadenken over hun strategie.”

Trend #5: Professionalisering van e-commerce-activiteiten

Jeroen Bos ziet de professionalisering van e-commerce activiteiten als dé trend voor 2020: “Hoezo? Nou, heel simpel: bedrijven die denken last te krijgen van de komst van Amazon naar Nederland in het voorjaar van 2020, willen en moeten zich hiertegen wapenen.”

En hoe doe je dat dan?

“Dat doe je door zowel de voorkant van de webshop aan te pakken, maar vooral ook aan de achterkant of ‘IT-kant’ te sleutelen. Voor veel bedrijven is dat sleutelen alleen wel een dingetje, want wat moet er dan precies gebeuren? Veel e-commerceplatforms draaien op achterhaalde technologie die veel geld kost in zowel onderhoud als hosting. Daarom stappen veel bedrijven over naar een SaaS-oplossing (software as a service). Daarmee heb je wel de lusten, zonder de hoge IT-lasten.”

Leestip: Je webshop is het topje van de ijsberg

Wat is Saas?

SaaS is een afkorting voor Software-as-a-Service, een model waarbij in dit geval e-commerce softwaretoepassingen via internet worden aangeleverd. Als service dus, inclusief licenties. Dit levert webshopeigenaren meer efficiency, schaalbaarheid, altijd en overal toegang én automatische (veligheids)updates op. Een groot voordeel van SaaS is dat je aanbieder het applicatiebeheer verzorgt. Zo hoef je bijvoorbeeld ook niet langer zelf back-ups te maken.

Jeroen Bos vervolgt: “Vaak is een SaaS-oplossing nog goedkoper ook! En minder kosten? Dat betekent meer ruimte voor marketingactiviteiten. Klanten komen zeker in 2020 helaas niet vanzelf naar je webshop.” Bekijk ook onze contentmarketingtrends voor 2020.

Trend #6: Voice Assistants en AI

Jorg van de Ven ziet de rol van voice assistance en AI een steeds grotere rol spelen bij het aankoopproces:

“Wist je dat 50% van de zoekopdrachten binnenkort spraakgestuurd zijn? Een paar jaar geleden zagen we dat nog als futuristisch, als toekomstmuziek. Voice brak in 2019 in korte tijd keihard door. Het is belangrijk om ook voor de producten in je webshop vraag- en antwoordgestuurde content te creëren. Vergeet ook je merk en branche niet. Kortom: vervul de behoefte van je klant. Search Engine Land, een autoriteit op het gebied van SEO, meldt in hun Periodic Table dat Voice een opkomend fenomeen is dat je als webshopeigenaar niet mag negeren.”

Leestip: Copywriting voor conversational interfaces. Een handige introductie.

Trend #7: Marketplaces

Volgens Matthijs van der Hurk wordt het runnen van een webshop in 2020 steeds lastiger. Het zijn de marketplaces die in de toekomst zullen regeren: “Klopt, dit zie je in de praktijk al gebeuren. Er komen steeds minder webshops die helemaal op hun eigen platform vertrouwen. Marketplaces zoals Facebook, Marktplaats, bol.com, Amazon bieden een laagdrempelige manier om handel te drijven.”

Steeds meer zaken gaan tegenwoordig via platforms, zoals hotels via Booking.com, eten bestellen via Thuisbezorgd. Met een eigen webshop kom je daar al bijna niet meer tussen. Het is moeilijk concurreren. Benut daarom de kracht van een marketplace en zie een marketplace niet als bedreiging, maar een kans. De consument weet namelijk dat hij of zij op een marketplace zoals Amazon of bol.com kiest uit een groter aanbod, met een snelle levering en niet onbelangrijk: vaak voor een betere prijs.

Luistertip: Oscar Hundman (Bol.com) over marketplaces (Soundcloud).

Trend #8: Verschuiving naar offline

Matthijs van der Hurk ziet nog een andere trend, want waar veel ‘offline’ winkeliers met een fysieke winkel vroeger een webshop startten om hun verkopen te stimuleren, ziet hij vooral een verschuiving van online naar offline als aanvullend verkoopkanaal: “De laatste jaren zien we steeds meer e-commercebedrijven ook offline een winkel starten.”

Wat is dan de meerwaarde van een offline winkel?

Fysieke winkels geven de mogelijkheid om te ontdekken en ervaren, je aankopen letterlijk aan te raken. 65 procent van de Nederlandse consumenten koopt online producten en haalt die later in een fysieke winkel op. Matthijs van der Hurk vervolgt: “In een offline winkel kun je de complete klantbeleving geven. In de fysieke winkels van Coolblue kun je bijvoorbeeld de geluidskwaliteit van een koptelefoon horen, of juist echt zien hoe het beeld van een bepaalde televisie is. Komend jaar zet die trend zich door.”

“De laatste jaren zien we steeds meer e-commercebedrijven ook offline een aanvullende winkel starten.
Daar kun je de complete klantbeleving geven.”
Matthijs van der Hurk

Trend #9: WhatsApp shopping en social selling

Niels Tukker ziet nog een andere belangrijke ontwikkeling die in 2020 een groot verschil gaat maken: “WhatsApp shopping! Alles moet makkelijker. Heb je weleens meegemaakt dat je om een product te kopen wel drie of meer stappen moet doorlopen? Dat is inmiddels de prehistorie.”

Facebook, dat ook WhatsApp onder zijn hoede heeft, gaat de bekende app namelijk voorzien van een shopping feature. Binnenkort bekijk en betaal je producten gewoon via WhatsApp, zonder ooit de app te verlaten. Je koopt dus direct in WhatsApp.

Niels Tukker voegt daaraan toe dat volgens hem zelfs de zogenoemde ‘onestep checkout’ verleden tijd wordt: “Ja, eenvoudig binnen een platform zoals WhatsApp of Instagram bestellen, dat is de toekomst.”

Ook Ben van Bokhoven ziet het aandeel van social selling verder toenemen: “In 2019 is het aantal mogelijkheden al sterk uitgebreid en heeft het merendeel van de sociale platformen een commercieel element. Zoals Niels Tukker al aangeeft, gaat ook WhatsApp er echt aan geloven en wordt het in 2020 een nieuw verkoopkanaal voor veel organisaties. Het is voor bedrijven op dat moment wel de uitdaging om het inspirerende en ‘fun’-karakter van hun sociale kanaal niet te vernielen met een overload aan commerciële (koop)uitingen.”

Trend #10: Ook over de grens kijken

Marcel Borgman verbaast zich erover dat veel webshops stoppen bij de grens: “In 2020 slaan meer webshops hun vleugels uit. Waarom stoppen bij de landsgrens? Zeker als je je beseft dat bijvoorbeeld een stad als Shanghai meer dan 23 miljoen inwoners heeft. Dat zijn er al veel meer dan in heel Nederland! De totale e-commercewereld is tig keer groter dan ons kikkerlandje, met alle respect. Durf jezelf als online ondernemer te verdiepen in de mogelijkheden in andere landen. Dan kun je veel harder groeien en veel meer bereiken.

“Durf jezelf als online ondernemer te verdiepen in de mogelijkheden in andere landen.
Dan kun je veel harder groeien en veel meer bereiken.”
Marcel Borgman

De omzetkansen in ons land en België zijn beperkt. Kijk en beoordeel elk land apart. Probeer, test, ontwikkel en durf! Niet alles lukt natuurlijk. En vaak ook niet in het tempo dat je voor ogen hebt, maar de kansen liggen er. Zoek de juiste mensen, geniet van de mogelijkheden, de zakelijke avonturen en het succes!”

Trend #11: Meer transparantie en 100% oprecht zijn

Volgens Marcel Borgman zoeken mensen in 2020 meer dan ooit naar waarheid en eerlijkheid: “Consumenten lijken steeds vaker bereid om een meerprijs te betalen voor 100% zuivere en oprechte producten van 100% oprechte bedrijven. We wantrouwen fake aanbiedingen en bedrijven zonder ziel steeds meer. Deze hebben hun beste tijd gehad. In 2020 zet de trend naar transparantie verder door.”

Wat is de oorzaak van deze trend?

“We zijn het gedraai, de oneerlijkheid van leiders en politici zat. Niet voor niets doen eerlijke en warme materialen zoals hout, steen, staal het op dit moment zo goed in de horeca. Ook willen steeds meer mensen eerlijk voedsel uit een eerlijke productieketen. We willen werken bij organisaties en bedrijven met een ziel, voor directies die we 100% durven en kunnen vertrouwen. Medewerkers zoeken managers die de boel niet belazeren en die ergens voor staan.

Je ziet steeds berichten over bedrijven die hun medewerkers in magazijnen, op kantoor en onderweg niet meer als mens behandelen, maar ze permanent als een soort robot monitoren. Ook consumenten kijken steeds vaker ook naar de oprechtheid en eerlijkheid van bedrijven en uiteraard ook hun online shop. Waar staan ze voor, doen ze écht wat ze zeggen? Kloppen hun aanbiedingen wel, of is het allemaal nep?”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Lubach over Chinese webshops

“Consumenten kijken steeds vaker ook naar de oprechtheid en eerlijkheid van bedrijven en hun online shop. Waar staan ze voor, doen ze écht wat ze zeggen?”
Marcel Borgman

Trend #12: Duurzaamheid

De trend naar meer oprechtheid en transparantie die Marcel Borgman noemt, is een mooi bruggetje naar een andere trend die in 2020 verder door zal zetten, namelijk duurzaamheid.

Nils van der Knaap licht toe: “Ook webwinkels gaan mee in de wens om een duurzamere samenleving te creëren. Bol.com verstuurt tegenwoordig ruim 3,5 miljoen pakketten zonder de bekende blauwe doos. Het gebruik van de eigen verpakking van het product bespaart veel karton en opvulmateriaal. Bovendien zijn de fysieke winkels van Coolblue, naast een experience center, nu ook een uitvalsbasis voor een duurzame fietsbezorgingsdienst.

Ook is PostNL halverwege oktober 2019 gestopt met het aanbieden van een tweede bezorgpoging. Door pakketten na de eerste bezorgpoging meteen naar een dichtbij gelegen PostNL-locatie te brengen, worden er minder kilometers gereden. Naast een kostenbesparing betekent dat ook veel minder CO2-uitstoot.

Kortom: je ziet dat consumenten steeds meer bezig zijn met het thema duurzaamheid. In 2020 geven ze de voorkeur aan een duurzame webwinkel, in plaats van te kopen bij een niet-‘groene’ webshop. Daarom wordt duurzaamheid bij online retailers in 2020 een belangrijk onderdeel van de strategie. Denk daarbij ook aan manieren om het aantal retouren te beperken.”

Trend #13: All or nothing!

Patrick Petersen ziet het heel duidelijk: “E-commercebedrijven bestaan inmiddels al meer dan 25 jaar, maar wist je dat de ruime meerderheid van webshops geen winst maakt? De shops die dit wel doen, kennen we inmiddels als ‘dominante platformen’.

De belangrijkste trend draait daarom niet zomaar om wat e-commerce tips, wat automation of weer een webshopoptimalisatie en wat extra social selling. Nee, zorg anno 2020 voor een totaalbenadering van een innovatief en vernieuwend e-businessmodel of vergaande samenwerking die tot een platform van waarde kan uitgroeien. Zelfs een grote naam als wehkamp.nl heeft eind 2019 de virtuele handdoek in de ring gegooid en denkt na over een vernieuwend businessmodel om te overleven.

Daarom is wat mij betreft dé e-commercetrend voor 2020 dat we eens goed moeten nadenken over de daadwerkelijke digitale waardecreatie die we met onze ‘shop’, platform of andere e-commercevinding bieden. In mijn ‘Handboek E-commerce’ noem ik het waardeketen 2020.”

Onderstaande video vat de veranderingen in waardeketen goed samen.

Groei blijft

De Nederlandse e-commercemarkt groeit nog steeds snel. Sterker nog, de groei is er nog lang niet uit. Een kwart van alle bestedingen (25,7 miljard euro) doen we tegenwoordig online. Dat biedt nog veel ruimte voor extra online omzet. De e-commercewereld verandert onverminderd snel. Alleen door rekening te houden met de e-commercetrends in 2020 en daarop in te spelen, blijf je ook de komende jaren je concurrentie voor.

Informeer je potentiële koper zoveel mogelijk over je dienst of product en beantwoord alle mogelijke vragen. Schroom niet om daarbij te experimenteren met innovatieve technieken, zoals interactieve 3D-productvideo’s, of zelfs augmented reality. Maak het persoonlijk!

Vertel ook zeker het verhaal achter je merk en durf daarbij 100% transparant en oprecht te zijn. Klanten kiezen namelijk steeds meer voor eerlijke bedrijven. Benadruk duurzaamheid en kijk ook eens over de grens, daar ligt namelijk een enorme markt om ontdekt te worden. Speel in op de trend om via sociale media je diensten of producten onder de aandacht te brengen en te verkopen.

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter en eigenaar van CopyRobin.

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

Over de grens kijken? Leuk, maar ik kap er weer mee, i.i.g. geen Duitsland meer. Daar zijn 2 grote redenen voor:
– Nieuwe verpakkingswet aldaar
– Totale klusterfuck tussen DHL/PostNL. Retourzendingen gaan helemaal de mist in, die gaan 50% van de tijd terug naar mijn klant vanaf grensdepot, en trasitietijd met DHL is tegenwoordig 10 werkdagen NL/DSL. Lijkt wel of ik naar een bananenrepubliek verstuur. Veel beschadigingen ook.

Wilco Verdoold - CopyRobin

Mooie aanvulling (of eigenlijk bevestiging), je kunt je vanaf nu aanmelden als je dit jaar je producten via Amazon.nl wil laten verkopen (en distribueren). https://www.emerce.nl/nieuws/amazonnl-nu-officieel-aangekondigd

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond