Wat zeggen de investeringen en patenten over de plannen van Airbnb?

Airbnb heeft zijn zinnen gezet op een beursgang en evolueert daarom van een huizendeelplatform naar een reisbedrijf, waarbij het concurreert met gevestigde namen als Expedia en Priceline. CB Insights dook tijdens een webinar in de achtergrond en ambities van Airbnb.

Het idee om wat bij te verdienen door een paar luchtbedden neer te leggen voor designers die een conferentie in San Francisco bijwoonden, leidde in 2008 tot een bedrijf dat vandaag de dag bijna 30 miljard dollar waard is. Per augustus 2017 heeft Airbnb 4 miljoen geregistreerde accommodaties in meer dan 190 landen wereldwijd die door meer dan 200 miljoen klanten worden geboekt. Dat is evenveel als de top-5 hotelketens bij elkaar opgeteld. Aanvankelijk stonden investeerders echter niet te trappelen – ze zagen niet in hoe Airbnb ooit een alternatief kon zijn voor een hotelkamer. Bij de serie A-investeringsronde was de belangstelling aanzienlijk groter. Eén expert vatte het concept toentertijd samen als ‘verborgen weelde’ in je huis te gelde maken.

Maar inmiddels is Airbnb meer dan dat. De activiteiten vallen onder drie noemers: huizen, trips en internationalisering. De kern van Airbnb wordt nog altijd gevormd door het delen van huizen met vakantiegangers of zakenreizigers. Om de resterende concurrentievoordelen van hotels op het gebied van betrouwbaarheid, luxe en boekingsgemak weg te nemen, breidt Airbnb het aanbod uit met luxe en zakelijke accommodaties. De zakenreismarkt wordt namelijk steeds belangrijker voor Airbnb. Er zijn verschillende partnerschappen gesloten zoals met Concur en er is een zakelijk label gelanceerd, waardoor de gast weet dat er minimaal wifi en een werkplek is bij die accommodatie. Meer dan 250.000 bedrijven maken inmiddels gebruik van Airbnb en 10 procent van de boekingen betreft een zakenreiziger.

Verder heeft Airbnb een platform gelanceerd speciaal voor vastgoedbeheerders. Het bedrijf benadert huisbazen actief en bouwt zelfs een appartementencomplex in Orlando onder het Airbnb-merk. Het idee is dat eigenaren van gebouwen een overeenkomst sluiten met de huurders zodat beide delen in de Airbnb-inkomsten. Voor Airbnb betekent dat natuurlijk uitbreiding van het portfolio. Daarnaast biedt Airbnb tools aan waarmee pandjesbazen de vermelding en prijzen van meerdere gebouwen kunnen managen via Airbnb of via de meer dan zeventig property-managementsystemen die erop zijn aangesloten. Het project in Orlando gaat nog wat verder: dat wordt mede-eigendom van Airbnb en wordt verhuurd aan overwinteraars. In de periode dat zij weg zijn, zijn de woningen boekbaar op Airbnb.

Excursies en expansie

De tweede belangrijke businessunit is Trips, dat inmiddels een jaar bestaat. Hiermee positioneert Airbnb zich als travel service provider. Recent is het mogelijk geworden om in de app restaurants te reserveren. Uiteindelijk zullen on-demand services worden toegevoegd en wordt het zelfs mogelijk om vluchten te reserveren via Airbnb, is de verwachting van CB Insights.

De derde poot is internationale expansie. Airbnb zou geboden hebben op de Europese vakantieverhuuractiviteiten van hotelketen Wyndham en heeft ambitieuze doelstellingen voor China. De strijd om de Chinese markt zal behoorlijk zwaar worden, stelt CB Insights, maar is belangrijk voor Airbnb vanwege de voorgenomen beursgang. CEO Brian Chesky heeft gezegd dat Airbnb nog ongeveer een jaar af zit van een IPO. Airbnb wordt gewaardeerd op 29,3 miljard dollar, waarmee het na Uber het waardevolste private bedrijf van de VS is. De funding wordt gekenmerkt door grote investeringsrondes met de bijbehorende sprongen in marktwaarde.

In China heeft Airbnb 120.000 accommodaties, 3 procent van het totale aanbod. Dat aantal is niet noemenswaardig gestegen in het afgelopen jaar, maar het aantal gasten wel. In de periode november 2016 tot en met oktober 2017 arriveerden er 2,25 miljoen gasten in China, een stijging van 287 procent. Hierdoor is China de snelst groeiende binnenlandse markt van Airbnb. Millennials zijn de belangrijkste doelgroep. Dat zijn 400 miljoen mensen.

80 procent van de de Chinese Airbnb-gebruikers is jonger dan 35. In 2019 zal 62 procent van de Chinese toeristen in de leeftijdscategorie 15 tot en met 34 jaar vallen. Maar de concurrentie is groot. Tujia en XiaoZhu zijn Chinese bedrijven en daarvoor gelden soepelere regels dan voor buitenlandse organisaties. Airbnb heeft daarom samenwerkingsovereenkomsten gesloten met de grote steden Shanghai, Chengdu, Chongqing, Shenzhen en Guangzhou. Wat daarnaast kan helpen, is het feit dat CIC, de investeringsmaatschappij van de Chinese overheid, heeft geïnvesteerd in Airbnb.

Investeringen: Luxury Retreats, Trooly, Rezy

Airbnb heeft een aantal klonen en concurrenten gekocht. CB Insights heeft de meest recente investeringen en de patentaanvragen onder de loep gelegd en ziet hierin duidelijke aanwijzingen voor de toekomstige strategie. De acquisitie van Luxury Retreats voor 200 miljoen dollar in februari van dit jaar markeert een agressieve stap op de markt van luxe accommodaties. Luxury Retreats is een huizendeelplatform voor high-end villa’s waar een strenge selectieprocedure voor geldt. Slechts 5 procent van de aanmeldingen wordt daadwerkelijk op het platform aangeboden, de rest is niet goed genoeg. Luxury Retreats zet 150 miljoen dollar per jaar om aan boekingen en 40 procent van de klanten boekt vaker dan één keer. Airbnb werkt aan een upscale portfolio onder de naam Airbnb Lux. De acquisitie van Luxury Retreats moet dit aanbod voeden.

Daarnaast is er een pilotprogramma dat Airbnb Select heet. Dit zijn huizen en appartementen die het bedrijf zelf heeft geïnspecteerd en waarvoor bepaalde esthetische criteria gelden. Het is nog niet duidelijk Airbnb Lux zal worden geïntegreerd in het overkoepelende platform of bij Luxury Retreats wordt ondergebracht. Beide opties kent risico’s. Opname op het ‘gewone’ Airbnb-platform kan de eigenaren van de luxe villa’s tegen de haren in strijken. Bovendien gaat de exclusiviteit die Luxury Retreats heeft dankzij de strenge selectie verloren als de huizen op een platform staan waar iedere huiseigenaar zich kan aanmelden als host.

In juni kocht Airbnb Trooly, dat publieke en private databronnen gebruikt om digitale rapporten op te stellen van individuen. Het wordt gebruikt voor antecedentenonderzoek en kredietbeoordelingen. Airbnb zal de technologie waarschijnlijk inzetten om fraudeurs op te sporen.

In januari deed Airbnb mee aan een investeringsronde van 13 miljoen euro voor restaurantreserveringenapp Resy. De technologie is vervolgens geïntegreerd in de app van Airbnb, zodat gebruikers daar ook restaurants kunnen zoeken en boeken.

Patenten: veiligheid en beter internet

De patenten die Airbnb aanvraagt zijn niet talrijk. Ze zijn erop gericht een veilige en kwalitatief goede marktplaats te bieden, wat van kritiek belang is wil Airbnb een algemeen geaccepteerd alternatief worden voor hotels. Airbnb heeft een patent aangevraagd op een tweetrapsidentificatiemethode die online en offline informatie vergelijkt waarna er vervolgens een betrouwbaarheidsscore wordt toegekend op basis van het gedrag van een persoon op het Airbnb-platform en informatie uit andere bronnen, zoals social media, blogs, e-mailservers, enzovoorts. Het gaat dus verder dan alleen een identificatiemethode. Als een mannelijke gebruiker bijvoorbeeld alleen reageert op aanvragen van vrouwen of zelf alleen aanvragen indient bij accommodaties van vrouwen, dan kan dat een lage betrouwbaarheidsscore opleveren. Deze veiligheidslaag wordt extra belangrijk nu steeds meer accommodaties direct boekbaar zijn, zonder dat er eerst contact is tussen de host en de gast.

Ook interessant is het patent dat Airbnb heeft op een datacompressietechnologie waarmee internet in gebieden met slecht bereik via cellulaire transmissie kan worden verbeterd. China en Cuba worden als voorbeelden genoemd. Volgens CB Insights wijst dit erop dat er Airbnb veel aan is gelegen om gebruikers binnen de app te houden. Daar worden steeds meer functionaliteiten aan toegevoegd, zoals communicatie tussen gast en host, excursies, restaurantreserveringen, enzovoorts. Het moet fungeren als een reisassistent waar de gebruiker voor zijn hele trip terecht kan. On-demand services en personalisatie moeten de app onmisbaar maken voor de reiziger.

De grootste bedreiging is de concurrentie van grote online reisagenten. Airbnb moet wel concurreren met hotels in de beslissingsfase van reizigers, maar met het uitbreiden van het dienstenpakket zijn OTA’s ‘the ones to beat’. Het is de vraag of Airbnb erin slaagt zijn naam hoog te houden als een platform waarbij een persoonlijke beleving centraal staat vergeleken met de transactiegerichte concurrenten.

Foto: Niv Rozenberg op Unsplash

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug