-

5 redenen waarom podcasts een geweldig platform zijn

De podcast bestaat al ruim vijftien jaar, nu schieten ze als paddestoelen uit de grond. Waarom is een podcast nou bij uitstek een geweldig platform?

Plaats en tijdsonafhankelijk

Het mooie aan een podcast is natuurlijk het feit dat je altijd, waar en wanneer je maar wilt, naar een podcast kan luisteren en deze kunt pauzeren. Dit betekent vaak dat je op weg naar werk bijvoorbeeld de podcast aan kunt zetten en als je weer naar huis of een afspraak gaat de podcast kan hervatten. Ik luister enorm veel naar podcasts op weg naar huis, ook al is dit maar vijftien minuten met de auto. 

Bereik

Een podcast heeft bijna geen limiet op het aantal luisteraars wat je kunt bereiken. Dit omdat natuurlijk iedereen met een internetconnectie kan luisteren naar de podcast. Mijn eigen podcast is in het Engels, wat betekent dat deze ook over de hele wereld geluisterd kan worden, van Nederland tot Australia. 

Vorm

De manier waarop een podcast gedaan wordt, is natuurlijk helemaal aan de podcaster zelf. Dit betekent ook dat er allerlei vormen ontstaan, van eenvoudige barpraat en gesprekken tot verhalende series in een fictieve of non-fictieve setting. Naast vorm is het ook natuurlijk zo dat een podcast ongecensureerd is, de podcast is helemaal in-control van zijn/haar eigen content en wat deze bevat. 

Netwerk

Iets wat ik zelf heb gemerkt bij het maken van mijn podcast is dat bedrijven en personen die niet in je netwerk vaak openstaan om een podcast te doen – als je de podcast in een interview/gespreksvorm houdt. Dit omdat het natuurlijk leuk is om te vertellen over waar je mee bezig bent als bedrijf, en dit een mooie vorm van promotie is. Bij podcasts bestaat er, in tegenstelling tot bijvoorbeeld radiointerviews, geen tijdslimiet waardoor je veel meer je verhaal over de bühne krijgt. 

Expertrol

Elk bedrijf wil natuurlijk worden gezien als de expert in zijn vakgebied. In een podcast kun je veel informatie kwijt in relatief weinig tijd. Natuurlijk kun je dit in een blog ook samenvatten, echter zie je vaak dat een paar minuten aan audio al veel woorden bevat, en met podcasts kun je ook bezig zijn met andere taken terwijl je luistert. Bij een blog moet je toch echt je focus op dat ene artikel hebben. 

Het lijkt er dus op dat de podcast opmars alleen maar nog grotere vormen aan gaat nemen en je ziet ook dat radiostations en bedrijven deze vorm van content aan het omarmen zijn. Uit alles blijkt echter ook dat dit medium ook nog steeds in een opstartende fase verkeert. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat er nog geen platform is zoals YouTube dat is voor podcasts. Gezien de recente overname van Anchor door Spotify lijkt dit echter niet lang meer te duren.  

Foto Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond