-

De zeven veranderingen van Instagram

Het kan je bijna niet ontgaan zijn, Instagram is het afgelopen jaar enorm veranderd. In dit artikel zetten we de zeven grootste veranderingen voor je op een rijtje.

  1. Foto’s en video’s niet meer verplicht vierkant

    Sinds augustus 2015 is het niet meer verplicht om vierkante foto’s en video’s te plaatsen en dat is een flinke visuele verandering van je tijdlijn. Voorheen werden er overigens al andere foto-apps gebruikt om foto’s toch staand of liggend te plaatsen door gebruik te maken van balken boven en onder de foto of video. Dat is nu dus niet meer nodig.

  1. Adverteren op Instagram

    Het advertentieplatform van Instagram was in een beperkt aantal landen al eerder beschikbaar, maar sinds 30 september 2015 zijn de advertentiemogelijkheden uitgebreid naar 200 landen, waaronder Nederland. Dat betekent dat gebruikers vanaf dat moment gesponsorde posts in hun tijdlijn te zien krijgen. De targeting voor adverteren op Instagram is vergelijkbaar met dat van Facebook.

  1. Meerdere accounts inloggen

    Sinds februari 2016 heeft Instagram een schakelfunctie toegevoegd waardoor je gemakkelijk kunt switchen tussen verschillende accounts binnen de app. Dat scheelt mensen die meerdere accounts beheren en hoop tijd en frustratie! Goed om te weten: je kunt maximaal 5 accounts toevoegen.  

  1. Video statistieken

    Ook ingevoerd in februari 2016: het aantal video views onder de video’s in de app. Deze cijfers zijn natuurlijk ontzettend interessant omdat dit heel concreet iets zegt over je bereik. De views worden in plaats van het aantal likes getoond.

    Video views Instagram

  1. Geen social links meer in bio

    Instagram heeft linkjes naar andere social platformen, zoals LinkedIn, Telegram en Snapchat, geblokkeerd in de biografie. Voorheen was het mogelijk om ‘volg mij’ links toe te voegen in je profiel, maar dat kan sinds maart 2016 niet meer.

  1. De tijdlijn is later dit jaar niet meer chronologisch

    Instagram is in maart 2016 begonnen met het aanpassen van de tijdlijn. Straks wordt niet langer de meest recente post bovenaan vertoond, maar de meest relevante post. Hiermee gaat het dus grote broer FAcebook achterna, waar ook een algoritme van toepassing is.

  2. Instagram video’s van 60 seconden

    Instagram heeft aangekondigd de tijdlimiet voor video te verlengen van de iconische 15 seconden naar 60 seconden. Ze zijn eind maart begonnen met het uitrollen van de nieuwe functionaliteit in de app. iOS-gebruikers kunnen overigens uitkijken naar een extraatje in de app: de volgende update zal de mogelijkheid bieden om verschillende videoclips tot een video samen te voegen.

Welke veranderingen komen er nog aan?

Instagram heeft aangegeven dat dit jaar in het teken staat van verandering en dat er dus nog veel nieuwe dingen aankomen. Feit is dat het zich langzaam ontwikkelt tot een commercieel platform waar je, net als op Facebook, moet betalen voor aandacht van de juiste persoon op het juiste moment.

Wat Instagram het komende jaar verder gaat aanpassen, dat is dus nog niet officieel bekend gemaakt. Aannemelijk is dat Instagram de advertising opties gaat uitbreiden en beter inzicht geeft in bereikcijfers en doelgroep (follow). Zo zouden er al binnen enkele maanden businessaccounts aankomen met volledige statistieken erachter.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond