-

Aan de slag met Instagram Reels

Reels is een van de nieuwste functies van Instagram. Met deze functie maak je in een handomdraai nieuwe content in de vorm van korte video’s.

We kennen allemaal het fenomeen TikTok waar miljoenen gebruikers in een paar seconde een creatieve video kunnen uploaden. Instagram kon hierin natuurlijk niet achterblijven en heeft een soortgelijke functie gelanceerd. 

Nu vraag je je waarschijnlijk af wat het voordeel van Instagram Reels voor je bedrijf kan zijn. In dit artikel beschrijf ik waarom het ook voor de zakelijke markt interessant is om met deze functie aan de slag te gaan. 

Organisch bereik

De Reels zijn terug te vinden in de explore feed, de reguliere feed en bij jouw zoektocht naar bepaalde hashtags. Hierdoor kunnen ze door een heel breed publiek gevonden worden. In vergelijking met de reguliere feed en de stories is dit natuurlijk een fijne ontwikkeling. Zo kun je namelijk je content bij een doelgroep in beeld brengen, zonder dat zij je hiervoor hoeven te volgen. Je spreekt met Reels gemakkelijker een breder publiek aan en dat kan zorgen voor een hoger organisch bereik. 

Hashtag-onderzoek

Om ervoor te zorgen dat de content die je maakt bij de juiste doelgroep terecht komt, zijn hashtags van groot belang. Het is daarom raadzaam om onderzoek te doen naar hashtags die aansluiten bij je doelgroep. Welke termen zijn belangrijk en welke gerelateerde woorden kun je hierbij gebruiken? Je komt hier snel achter via Instagram zelf. 

Stel, je hebt een online marketingbureau en je wilt graag de juiste doelgroep aanspreken binnen het platform. #onlinemarketing ligt voor de hand, maar wat zijn gerelateerde termen die je kunt inzetten? Wanneer je via de zoekfunctie zoekt naar #onlinemarketing krijg je direct een hoop andere termen te zien die aansluiten bij het zoekwoord waar jij op gevonden wilt worden. 

Beschikbaarheid

Een ander voordeel van het maken en plaatsen van Reels is de duurzaamheid van deze content. Waar Instagram Stories maar maximaal 24 uur zichtbaar zijn en foto’s op je feed na 24 uur volledig zijn ondergesneeuwd door content van anderen, kunnen Reels weken na plaatsing nog gevonden worden door nieuwe kijkers. Dit is een fijne ontwikkeling voor je bereik en het verbeteren van je naamsbekendheid. 

Waar kun je Instagram Reels het beste plaatsen?

Video’s die op je feed worden geplaatst doen het beter omdat ze meer likes en views krijgen van de volgers die je al hebt. Wanneer je een mooie feed hebt en deze niet wilt ‘verpesten’ met de Reels die je maakt, dan kun je deze na 24 uur verwijderen van je feed. Op die manier heeft de video een boost gekregen van je bestaande volgers en blijft je mooi vormgegeven feed intact. Verwijderen gaat simpel via de drie puntjes recht boven de video. 

Wanneer je de Reel hebt verwijderd van je feed betekent dit niet dat hij volledig verdwijnt. Sterker nog, de boost die je volgers hem hebben gegeven zal een positieve werking hebben waardoor je meer interactie kunt verwachten op deze Reel. 

Product promotie

Hoe je het ook wendt of keert; met content op Instagram blijft het een strijd om aandacht. Dus een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen voordat je de content gaat plaatsen is; hoe ga ik mijn doelgroep bereiken? 

Je hebt al een hashtag onderzoek gedaan en je weet wat voor type content goed werkt voor jouw doelgroep. Zorg er vanaf dat moment voor dat je regelmatig nieuwe content plaatst. Hoe vaker je content plaatst, hoe sneller je organische bereik zal groeien. En, door hier veel mee te testen kom je er snel achter wat wel en niet werkt voor jouw profiel. Dit geldt overigens niet alleen voor Reels, maar voor Instagram in zijn algemeen. Vind een fijne en werkbare manier voor het bedrijfsprofiel en ga aan de slag. 

Daarnaast is het belangrijk dat je de doelgroep lokt om jouw Reel te kijken. Dit doe je onder andere door een sprekende en prikkelende thumbnail te kiezen. Daarnaast dien je in de eerste paar seconde de aandacht te trekken en vast te houden. 

TikTok vs Instagram

TikTok heeft sinds de start in 2016 meer dan 800 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Omdat Instagram Reels in een bestaande en veelgebruikte app beschikbaar is gemaakt, wordt verwacht dat het bereik nóg groter wordt dan dat van TikTok. Je kunt de video’s maken op dezelfde plek waar je Stories en reguliere berichten maakt, wat het een stuk toegankelijker maakt. Instagrams VP of Product Vishal Shah heeft aangegeven dat Instagram Reels is gecreëerd voor de creatieveling die ontdekt wil worden binnen Instagram. Het platform geeft deze doelgroep dan ook een podium om door te breken. 

Instagram Stories

Instagram Stories is afgekeken van een ander populair social media platform; Snapchat. Tegenwoordig maken ook bedrijven graag gebruik van deze functie binnen Instagram. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 51% van deze bedrijven Instagram Stories gebruikt om de producten of diensten onder de aandacht te brengen van de ideale doelgroep. 

Instagram Stories heeft inmiddels 500 miljoen dagelijkse gebruikers. Vlak na de lancering waren dat er ongeveer 100 miljoen per dag. Deze groei wordt ook verwacht voor de nieuwe functie van Instagram. Een logisch gevolg hiervan is het uitbreiden van de mogelijkheden binnen Instagram Reels. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de swipe up functie die al wel voor Stories beschikbaar is. 

Blijven experimenteren

Het Instagram algoritme verandert continu. Wat vandaag goed werkt, kan morgen weer anders zijn. Het systeem maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en leert voortdurend bij. Uiteindelijk kom jij er zelf achter wat het beste werkt voor je bedrijfsprofiel. Ga dus vooral zelf aan de slag met het maken van unieke content die past bij je doelgroep. 

Over de auteur: Juliëtte Stoffels is online marketeer bij eRocket

Deel dit bericht

2 Reacties

Evelynehouthoofd

Ik maakte een aantal leuke reels met de bijpassende hastags dus niet irrelevant en ik kom nergens voor in het hastags overzicht terwijl veel lelijker gemaakte domme filmpjes er wel in voorkomen wat kan de oorzaak zijn?

Juliëtte Stoffels - eRocket

Hoi Evelyne,

Wat vervelend dat jouw reels niet vertoond worden bij de hashtags waarop je gevonden wilt worden. Wellicht helpt het om de hashtags die je hebt gebruikt eens onder de loep te leggen.

Heb jij een hashtag ingezet die door 10 miljoen berichten wordt gebruikt, dan is de concurrentie te groot en zul je waarschijnlijk niet vertoond worden. Kies je een hashtag met een kleiner bereik, dan is de kans om gevonden te worden veel groter.

Probeer een goede mix te vinden in hashtags met veel berichten en hashtags met minder berichten. Als je dit consequent doet en het wat tijd geeft zul je merken dat je profiel gaat groeien en je uiteindelijk ook bij de ‘grotere’ hashtags vertoond gaat worden. Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond