A/B-testing: Grote update Visual Website Optimizer

Optimizely en Visual Website Optimizer zijn de meeste gebruikte A/B-testing tools in Nederland. Hun populariteit is te danken aan het feit dat marketeers minder afhankelijk zijn van een IT-afdeling om een test te lanceren. Na het eenmalig taggen van een website kunnen gebruikers via een geïntegreerde editor testvariaties aanmaken en deze direct live zetten.

Gisteren lanceerde de Visual Website Optimizer naar eigen zeggen een gigantische update. Traffic4u had al een aantal weken toegang tot de testomgeving. Is de Visual Website Optimizer met deze update nu de allerbeste A/B-testing tool?

Pic 1

Wat is er veranderd?
In de het bijschrift wordt gesproken over duizenden wijzigingen. De volgende vijf zijn echter de belangrijkste:

  • Nieuwe interface
  • Bezoekerssegmentatie op basis van testresultaten
  • A/B-testen voor mobiele iOS-applicaties (bèta)
  • Koppeling met Universal Analytics
  • Makkelijker URL-patroon bij A/B-testen

– Nieuwe interface
Wanneer je inlogt, valt als eerste het compleet opgefriste uiterlijk van de interface op.

Door gebruik van veel lichte kleuren, geen schaduwen, een licht lettertype en veel witruimtes en marges rond de verschillende elementen, lijkt er duidelijk gekozen te zijn voor een flat design-principe. Door meer rust en overzicht te creëren, oogt de interface een stuk professioneler.

Pic 2

– Bezoekerssegmentatie
Een groot minpunt van de Visual Website Optimizer was dat het in de tool zelf niet mogelijk was om testresultaten te segmenteren op basis van bezoekersgroepen. Je zag alleen de resultaten van alle bezoekers. Met de update wordt het mogelijk om resultaten te filteren op bijvoorbeeld mobiele bezoekers, nieuwe en terugkerende bezoekers, en betaalde en niet betaalde bezoekers.

Als je dit soort analyses voorheen wilde doen, moest je zorgen dat de Visual Website Optimizer gekoppeld was met je Web Analytics tool. Overigens is het net als bij concurrent Optimizely zo dat deze optie alleen beschikbaar is voor klanten met één van de duurdere maandabonnementen.

Pic 3

– A/B-testen voor mobiele iOS-applicaties (bèta)
Ongeveer twee jaar geleden werd het mogelijk om in de populaire A/B-testing tools een test op te zetten voor mobiele websites. Nu, in 2014, zien we bij klanten een duidelijke stijging in de vraag naar A/B-testen voor mobiele websites. Visual Website Optimizer biedt na de update, in navolging van Optimizely, ook de mogelijkheid om testen op te zetten voor mobiele iOS-applicaties. Deze functie is echter nog wel in bèta. Wil je hier nu al gebruik van maken, dan moet je een uitnodiging van Visual Website Optimizer aanvragen.

Pic 4

– Koppeling met Universal Analytics
Als je de Visual Website Optimizer in het verleden wilde koppelen met het nieuwe Universal Analytics, moest je een handmatige aanpassing doen in je Visual Website Optimizer script. Met de update is dit vanaf vandaag niet meer nodig: je kan de koppeling simpelweg aanvinken, direct in de interface.

– Makkelijker URL-patroon
Ben je iemand die al een lange tijd test met de hulp van Visual Website Optimizer? Dan ben je het volgende vast wel eens tegengekomen. Je wil een test op meerdere URL’s laten lopen, bijvoorbeeld op /producten/kerstboom.html, maar ook op /services/sneeuw-schuiven.html. Voorheen was er geen mogelijkheid om in één test op beide URL’s de variant tegelijkertijd te laten draaien. Gelukkig heeft de Visual Website Optimizer nu ook een ‘of’-mogelijkheid ingevoerd voor gevallen waarbij op meerdere URL’s een test moet draaien.

Pic 5

Optimizely versus Visual Website Optimizer
De bezoekerssegmentatie, het vereenvoudigde URL-patroon en de A/B-testing voor iOS-applicaties zijn allemaal features die al aanwezig waren bij concurrent Optimizely. Met de ‘grote’ update lijkt de Visual Website Optimizer dus voornamelijk een achterstand met haar grootste concurrent te zijn ingelopen. Daarnaast behoudt de Visual Website Optimizer haar sterkste punt: de standaard inbegrepen heatmapfunctie. Maar over het algemeen zijn de verschillen tussen de Visual Website Optimizer en Optimizely met deze update weer nihil, zoals onderstaande tabel weergeeft:

ja

Uiteindelijk is het de consument die wint in deze concurrentiestrijd. Twijfel je over welke tool je moet kiezen? Werk dan een aantal testideeën uit en onderzoek of de tool deze ondersteunt. Vaak zal de keuze voor de ene of voor de andere optie geen groot verschil maken. Zolang je maar aan de slag gaat met testen!

2 Reacties

Mooi overzicht van de verschillen, ik hoop dat volgende week http://www.convert.com meegenomen wordt in een vergelijking… Mark.

Hoi Dennis, Wat zie je als een grote kracht van Convert ten opzichte van Visual Website Optimizer of Optimizely?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug