-

De toenemende impact van ad-blockers voor Google Analytics

Het gebruik van ad-blockers is in de afgelopen drie jaar in ​rap tempo​ toegenomen. Dit jaar rapporteerde GlobalWebIndex dat wereldwijd al 47% van alle internetgebruikers ad-blockers gebruikt. Wat zijn de gevolgen hiervan voor je Google Analytics data hoe borg je – op een privacyvriendelijke manier – je analytics data?

 

page1image35335344

Wereldwijd gebruikt 47% een ad-blocker, Europa loopt achter op andere continenten. Bron: GlobalWebIndex 2019.

Nederland en Europa lopen wat ad-blockergebruik achter ten opzichte van andere continenten zoals Azië. Recent onderzoek van ​TraceDocklaat zien dat het gebruik van ad-blockers met name onder jongvolwassenen tussen achttien en 34 jaar hoog is. De verwachting is dat het gebruik van ad-blockers de komende jaren daarom alleen nog maar toeneemt.

page2image35372272Spreiding leeftijd onder gebruikers met ad-blockers, bron: TraceDockonderzoek Q2 2019. 
De impact op Google Analytics voor online marketeers

Een nare bijkomstigheid van ad-blockers is dat deze naast advertenties ook Google Analytics blokkeren. Dit geldt voor ad-blockers die als plugin worden aangeboden, zoals Ghostery, maar steeds vaker ook voor standaard ‘content blocking’ instellingen zoals in de Mozilla Firefox browser.

page2image35372688

Ad-blockers zoals Ghostery (links) werken als plugin. De ‘content blocking’ setting binnen Mozilla Firefox (rechts) zijn rechtstreeks instelbaar. Beiden blokkeren Google Analytics.

 

Afhankelijk van Analytics

Ben je als online marketeer voor belangrijke beslissingen afhankelijk van Google Analytics, dan krijg je er steeds meer last van. Het gaat hierbij niet alleen om een groter meetverschil dat je rapporteert in je omzet of dat je ziet in in Google Analytics. Je merkt namelijk dat wanneer je zo’n tien tot dertig procent van je data mist, dit een groot effect heeft op je campagne-attributie, budget-allocatie en SEA-optimalisatie.

Dit laatste is veroorzaakt doordat het analytics tracking script van Google Analytics via ‘ google-analytics.com’ laadt als third-party script. Op deze manier blokkeren ad-blockers of browsers eenvoudig het domein ‘google-analytics.com’ en ontvang je geen data van deze gebruikers.

page3image35285776

Google Analytics wordt ingeladen via ‘google-analytics.com’, een domein dat eenvoudig geblokkeerd kan worden door ad-blockers én browsers.

 

Server-side implementatie

Gelukkig is er wat aan doen: server-side implementatie van Google Analytics. Dit vormt de oplossing om controle te nemen over het collectiepunt voor je analytics. Als eerste moet je het Analytics-script vanaf je eigen server (server.website.com) inladen zodat het script niet geblokkeerd wordt door ad-blockers. Daarnaast zorg je ervoor dat alle events die je wilt tracken in de site, via je eigen server (dus ‘server-side’) worden doorgestuurd naar Google Analytics. Dit doe je met de API ​Google Measurement Protocol.

page3image35286192

Als je zowel het tracking ‘script’ als het doorsturen van de events via je eigen subdomein laat plaatsvinden heb je geen last van ad-blockers en browsers.

Concreet zijn er vier stappen die je moet nemen:
  1. Je schrijft een script dat herkent of Google Analytics geblokkeerd is.
  2. Bij herkenning van een ad-blocker maak je een unieke ID aan voor de sessie. Deze is
    anoniem voor Google, maar jij weet wel wie de gebruiker is en dus ook via welk acquisitie
    kanaal, campagne of keyword de gebruiker is binnengekomen.
  3. Je stuurt alle events (pageview, click, e-commerce) door naar je eigen server.
  4. Op de server verpak je de informatie volgens de specificaties van Google Measurement
    Protocol en stuur je het door naar je property in Google Analytics.
API van Google

De API van Google is vrij en openlijk beschikbaar. Alhoewel niet altijd netjes gedocumenteerd, is deze over het algemeen goed te gebruiken. Mocht je bovenstaande stappen niet zelf zetten, dan zijn er ook bedrijven die dit als een (SaaS-) oplossing aanbieden zoals TraceDock​.

Hoe zit het met privacy?

Voor goede Digital Analytics heb je geen persoonsinformatie nodig. Als marketeer is immers je primaire doel om (keyword)campagnes te optimaliseren, budgetten te alloceren naar kanalen en conversie te verhogen. Daar heb je geen zogenaamde PII (Persoonlijk Identificeerbare Informatie) zoals e-mail, adres of telefoonnummer voor nodig.

Dat gezegd hebbende is het van belang ervoor te zorgen dat je het IP-adres richting Google Analytics anonimiseert (met de zogenaamde payload “anon_ip”) tot de gebruiker expliciet toestemming geeft, bijvoorbeeld via een cookie-banner. Met deze anonimisatie vervalt het laatste stuk van het IP-adres en is het bijbehorende event niet meer te herleiden tot het volledige IP-adres en de specifieke persoon.

Privacy-vriendelijk

Daarnaast, als een gebruiker een ad-blocker heeft, zorgt deze methode dat de gebruiker een clientID krijgt die je als website zelf hebt aangemaakt. Hierdoor wordt de gebruiker niet gekoppeld aan de Google Ads audience en komt de gebruiker niet in een retargeting pool voor advertenties. Een server-side implementatie van Google Analytics zorgt er dus voor dat je alsnog op een privacy-vriendelijke manier je Analytics-data kan borgen.

Conclusie

Het gebruik van ad-blockers neemt wereldwijd elk jaar verder toe. Een nare bijkomstigheid hierbij is dat ad-blockers ook gebruikers van Google Analytics blokkeert, wat betekent dat jij als online marketeer een toenemende hoeveelheid data mist voor analyses en marketing-optimalisatie. De oplossing is om Google Analytics via je eigen (sub)domein te implementeren. Hierdoor neem je controle over hoe je eigen Analytics script wordt ingeladen en hoe je events doorstuurt naar Google Analytics. Een server-side implementatie van Google Analytics op je eigen (sub)domein zorgt ervoor dat je – op een privacy vriendelijke manier – geen data hoeft te missen.

Deel dit bericht

6 Reacties

John

Of je respecteert het feit dat mensen een adblocker draaien. Dat doen ze niet voor niets. Internetten zonder adblocker is tegenwoordig bijna niet meer te doen.

Dit artikel lijkt afkomstig van een stelletje jankerds die boos zijn dat mensen een Nee/Nee-sticker op hun brievenbus hebben en dat jullie nu op zoek zijn naar een manier om jullie zooi toch bij mensen in huis te krijgen. Mensen willen geen ads. Ga weg met je zooi.

Jeroen

De ellende is alleen dat de ad-blockers advertenties blokkeren. Die advertenties leveren het geld op dat nodig is om de site te laten draaien. Goed, er zijn sites die je doodgooien met advertenties, bloedirritant. Maar op mijn site (www.lekkerlezen.net) hebben we een subtiele balans tussen advertentie en content (waarbij content voorop staat).

LekkerLezen.net draait geheel en al op vrijwilligers, dus de kosten zijn laag. Maar zelfs die kunnen we met de advertenties niet meer terughalen. Dat betekent dat het voortbestaan van die site afhankelijk is van de vraag hoe lang ervoor betaald blijft worden uit eigen zak. Als dat niet meer kan, is het einde site.

Nu kan ik me voorstellen dat jou dat niet interesseert. Maar er zijn heel veel sites die afhankelijk zijn van advertentie inkomsten. Ongetwijfeld zitten daar ook sites tussen die jij, John, interessant vindt. Emerce, bijvoorbeeld.

Die moeten iets anders vinden. Wat krijg je dan… van die artikelen die niets anders zijn dan een reclamespot-vermomd-als-redactioneel-verhaal. Betaalde content, sponsored content…. in ieder geval geen objectieve content waar je iets aan hebt.

Als die verdwijnen vind je dat waarschijnlijk ineens wél jammer en onbegrijpelijk.

Harm Linssen - Relevant Online

John, misschien moet je het artikel eerst (goed) lezen voor je reageert. Het gaat namelijk niet over het blokkeren van advertenties door ad-blockers.

Ruud - Klue

Slimme en gemakkelijke manier om hier mee om te gaan is door RRRegainer te gebruiken. Werkt vrij simpel met enkele aanpassingen aan je DNS waardoor Google Analytics een first party cookie wordt. Hierdoor hoef je dus niet te wisselen, scripts te schrijven of andere ‘lastige’ dingen te doen.

In mijn ogen een hele goede manier om met de nadelen van ad-blockers om te gaan als online marketeer – > https://rrregain.com/

voxnulla

Internet marketeers hebben het voor zichzelf verkloot en ze zijn echt niet nodig om het internet in de lucht te houden.
Vergeet niet dat een marketeer ook maar een internet gebruiker is en dat toen ze nog niet op het internet actief waren, er ook prima sites bestonden. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit nu anders is.

Laat sites die leunen op advertentie verdien modellen lekker kapot gaan. Iets nieuws zal per direct die leemte innemen.

Gezien het fait dat advertentie druk ALTIJD zorgt voor middelmatigheid, is het juist wenselijk om advertentie gedreven sites uit te bannen. Het internet zal er beter van worden.

Daan van den Bergh

Hebben jullie weleens van CAOS gehoord?

Het staat voor Complete Analytics Optimization Suite en is een plugin voor WordPress die deze manier implementeert met z’n Stealth Mode techology en dus ‘gewoon’ aan te zetten is.

De gratis versie omzeilt alleen minder agressieve Ad Blockers. Er is ook een betaalde versie, welke alle ad blockers omzeilt.

Misschien het vermelden waard? Al begrijp ik het als jullie het artikel generiek willen houden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond