-

Adobe en Magento: ‘We hadden het kunnen zien aankomen’

Adobe maakte bekend Magento te willen overnemen. Met die overname wil Adobe Magento Commerce Cloud integreren met Adobe Experience Cloud en daarmee zijn clouddiensten uitbreiden. Hiermee creëren zij een wereldwijd platform voor zowel B2B- als B2C-klanten. Voor een bedrag van 1,68 miljard dollar zal dit de twee na grootste aankoop van Adobe zijn. Wat zegt e-commercespecialist Yannick Röling over deze overname?

Wat was je eerste reactie toen je het nieuws hoorde?

“Ik was verrast, maar vond het leuk om te horen. Ondanks dat er geen officiële aankondiging naar de Magento Partners is geweest, heeft Magento wel een paar keer hints gegeven te willen samenwerken met Adobe. Een vorig overnametraject van Adobe om Demandware (inmiddels herdoopt tot Salesforce Commercecloud) over te nemen is destijds mislukt. Dus dat Adobe zijn zinnen had gezet op een overname in het e-commercelandschap hadden we wellicht kunnen zien aankomen.”

Wat denk je wat het doel is dat nagestreefd gaat worden?

“Commerce is een integraal en onmisbaar onderdeel van klantervaring geworden. Consumenten en bedrijven verwachten dat elke interactie op het web, mobiel, sociale media en in de winkel ‘shoppable’ is. Met de overname van Magento speelt Adobe hier goed op in. Adobe zal door de overname van ’s werelds populairste commerceplatform niet alleen de leider in content creation, marketing, advertising en analytics zijn – maar ook in e-commerce.”

Wat gaat de samenwerking volgens jou brengen?

“Een hoop, alhoewel de eerste veranderingen pas begin 2019 merkbaar zullen zijn. Wellicht dat door de overname de integratie van Magento met bijvoorbeeld de Adobe Experience Manager versnelt gaat worden. Maar dit blijft gissen.”

Wat betekent dit voor Magento webshops?

“Op korte termijn verandert er weinig. Magento gaat waarschijnlijk gewoon door onder dezelfde naam. Op lange termijn zullen er naar verwachting meer tools van Adobe beschikbaar worden voor Magento. Hopelijk komt er ook een standaard headless setup. Dit betekent dat de voorkant van de webshop wordt gepresenteerd met Adobe en aan de achterkant een Magento-platform.”

Wat vind jij in het algemeen van het nieuws?

“Mijn complimenten voor Magento. Tien jaar geleden is de eerste versie van Magento uitgebracht en nu zijn ze al enkele jaren dé marktleider in e-commerce. In de afgelopen jaren heeft Magento geïnvesteerd in technologie, marketing, klantsucces, verkoopmanagement en het open-source community ecosysteem. Dit heeft gezorgd voor de snelle groei en transformatie van het bedrijf.

“Ik ben heel benieuwd hoe deze transactie de koers van Magento zal veranderen. Zal Magento door deze overname zich meer gaan richten op het boven segment of gaan ze zich richten op het midden segment? In hoeverre zal Magento Open Source ondersteund blijven? Dit zijn vragen die pas na de overname beantwoord zullen worden.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Robin Kaljouw

Van de open source gedachte zal straks weinig meer overblijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond