-

Advertenties zijn goed, verhalen beter

Op de Facebook Marketing Conference introduceerde Facebook twee nieuwe mogelijkheden voor adverteerders: Premium advertenties en de Reach Generator. Beide nieuwe advertentieproducten vinden hun oorsprong in de gesponsorde verslagen op Facebook en bieden adverteerders nieuwe mogelijkheden om extra bereik te genereren.

Want zoals Facebook het in de persoon van VP of Business Marketing Mike Hoefflinger zelf zegt: “Ads are good, stories are better.”

Premium
Premium advertenties zijn eigenlijk geen advertenties; het zijn verhalen. Oftewel: het zijn postings van je Facebookpagina die in de vorm van gesponsorde verslagen (sponsored stories) worden uitvergroot. Het verschil met Facebook Marketplace advertenties bestaat eruit dat met Premium advertenties deze gesponsorde verslagen in aanmerking komen om in de nieuwsfeed te verschijnen. Dit vergroot de kans dat (potentiële) fans het gesponsorde verslag zien. En doordat het gesponsorde verslag in de nieuwsfeed staat en niet meer aan de rechterzijde van de pagina is het geen advertentie meer, maar een verhaal. De droom van iedere marketeer.

Behalve in de desktop newsfeed zullen deze Premium advertenties binnenkort ook terecht komen in de mobiele newsfeed van de Facebook app. Gezien het feit dat Facebook in Nederland maandelijks bijna drie miljoen actieve mobiele gebruikers telt, is dit geen overbodige luxe. Hieronder nog een tweetal voorbeelden van recente Page Like Sponsored Stories in de nieuwsfeed. Het enige wat je herkent dat het hier om een gesponsord verslag gaat, is de toevoeging ‘Gesponsord’ rechts onderaan.

De Reach Generator
Let wel even op de woorden ‘komen in aanmerking’. De Premium gesponsorde verslagen komen namelijk pas in aanmerking om te verschijnen in de nieuwsfeed op het moment dat er voldoende interactie plaatsvindt met de posting. Je bent als adverteerder met een Premium advertentie dus niet verzekerd van een plekje in de nieuwsfeed. Helaas worden de Premium advertenties nog steeds afgerekend op basis van impressies (CPM) en nog niet op basis van resultaat (CPC). Veel adverteerders zullen daarom voorlopig nog voor de veiligheid van de advertenties op de Facebook Marketplace kiezen. Het feit dat de Premium advertenties pas in te zetten zijn vanaf tienduizend euro zal hierin ook zeker meespelen.

Eigen onderzoek van Facebook in samenwerking met comScore toont aan dat fanpagina’s gemiddeld maar zestien procent van hun fans bereiken als ze vijf keer per week posten. Dit betekent dus dat het grootste deel van je fanbase jouw berichten niet ziet. En dat is zonde. Met de Reach Generator kunnen merken met een grote fanbase op hun pagina extra bereik opbouwen voor hun postings zodat (bijna) alle fans deze zien. Het vergroot op doorlopende basis de postings van jouw pagina uit door deze als gesponsorde verslagen aan jouw fans te tonen. Dit is te zien in het onderstaand voorbeeld van Ben & Jerry’s:

Volgens de eerste trials van Facebook bereiken pagina’s zoals die van Ben & Jerry’s met de Reach Generator:

  • maandelijks tot 75 procent van al hun fans
  • Op wekelijkse basis tot 50 procent van hun fans en
  • realiseren ze een twee maal hogere engagement (Likes, shares, reacties)
Indrukwekkende cijfers. Helaas is de Reach Generator niet voor alle adverteerders weggelegd. De ‘grote’ fanbase die je als bedrijf moet hebben om hierin in te kunnen zetten, betekent meer dan 200.000 fans. Veel Nederlandse pagina’s zullen voorlopig dus nog niet in aanmerking komen. Daarnaast zullen de maandelijkse kosten die met de generator gepaard gaan ook een struikelblok zijn voor veel lokale adverteerders. Dat maakt het met name interessant voor grote internationale fanpagina’s, zoals die van Heineken en KLM.

Maar niet getreurd: als kleine(re) fanpagina kun je namelijk zelf eenvoudig je eigen Reach Generator bouwen door op doorlopende basis succesvolle postings in de vorm van gesponsorde verslagen te targetten op de fans van jouw pagina. Gewoon via de Facebook Marketplace.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Raul

Leuk bedacht, maar het zit nog in de kinderschoenen. Met zulke prijzen is de drempel dan ook erg hoog.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond