-

Adverteren via Marketplaces: Bol.com en Amazon.nl vergeleken

De stijging in online aankopen betekent dat marketplaces een prominentere plek krijgen binnen de marketing. In Nederland bieden marketplaces als Bol.com en Amazon.nl interessante mogelijkheden voor marketing. Lees hier meer over advertentiemogelijkheden op marketplaces.

Hoewel de coronacrisis voor veel mensen en bedrijven negatieve gevolgen heeft gehad, zijn veel online bedrijven de afgelopen twee jaren erg gegroeid in populariteit. Zo ook de marketplaces zoals Bol.com, Amazon en Marktplaats. Uit onderzoek (de MarketPlace Monitor van Maze-One en MeMo) blijkt dat de verkoopcijfers van sommige marketplaces tijdens de coronacrisis zijn verdubbeld of zelfs verdriedubbeld. Marketplaces als Bol.com en Amazon bieden daarom interessante mogelijkheden voor  marketing.

Waarom adverteren via Nederlandse marketplaces

In het eerste kwartaal van 2021 is er in Nederland voor €91,6 miljoen aan online aankopen gedaan, waarvan €82,7 miljoen binnen de Nederlandse grenzen. Dit is een groei van zo’n 31% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2021.

Nederland kent een groot aantal marketplaces, hoewel niet elke marketplace van Nederlandse oorsprong is. Hieronder benoemen we een paar van de grootste en bekendste in Nederland.

  • Bol.com

Bol.com is met een omzet van ongeveer €4,3 miljard in 2020 de succesvolste marketplace in Nederland. Dit is een groei van meer dan 50% ten opzichte van het jaar ervoor. Bovendien is er in de MarketPlace Monitor, een enquête van de specialisten Maze-One en MeMo die per kwartaal wordt uitgevoerd, aangetoond dat Bol.com eind 2020 met ruim 65% uit de bus is gekomen als de meest aantrekkelijke marketplace in Nederland.

  • Amazon

In tegenstelling tot Bol.com is Amazon een internationaal bedrijf, dat pas sinds maart 2021 officieel gelanceerd is in Nederland als Amazon.nl. Op Statista is te zien dat waar de omzet in 2019 nog iets meer $280 miljard was, deze in 2020 fors is gestegen naar meer dan $386 miljard. Er zijn nog geen gegevens over de behaalde omzet in Nederland, deze werd echter in 2019 op ongeveer $400 miljoen geschat door Twinkle100. De populariteit van de website is met 5% gestegen in 2020.

  • Marktplaats

In Nederland behoort Marktplaats zeker tot de absolute top. De in 1999 opgerichte online handelsplaats geeft op de eigen website aan dat de website maandelijks meer dan acht miljoen unieke bezoekers trekt. Marktplaats was sinds 2004 een onderdeel van eBay, inmiddels is het platform in handen van het Noorse Adevinta. Op Similarweb is te zien dat Marktplaats in juni bijna 52 miljoen keer is bekeken. In totaal staan er gemiddeld zo’n 18,7 miljoen advertenties op de website.

  • Beslist

Beslist.nl behoort ook tot één van de bekendste marketplaces van Nederland. In 2005 werd de marketplace opgericht als prijsvergelijker. Uiteindelijk is het bedrijf ook zelf producten gaan verkopen. Similarweb geeft aan dat de website van Beslist in juni iets meer dan 10 miljoen keer is bekeken. Er is echter bij Beslist de afgelopen zes maanden een vrij constante daling te zien in het aantal websitebezoeken. In januari dit jaar was het aantal namelijk nog meer dan 14 miljoen.

Voorwaarden als adverteerder

We richten ons in dit artikel voornamelijk op de grote spelers Bol.com en Amazon. Beiden bedrijven kennen een aantal voorwaarden voor het adverteren. Aangezien deze op beide platformen ongeveer in dezelfde categorieën vallen, noemen we de algemene voorwaarden. De belangrijkste voorwaarden voordat je kunt starten met adverteren zijn:

  • Je moet zijn aangemeld als verkoper. Bij Amazon betaal je per maand €39,95 om te kunnen verkopen op de website, zelfs als je niks hebt verkocht die maand. Bij Bol.com is het aanmaken van een account gratis, je betaalt per verkocht product.
  • De producten die je wilt promoten dienen op het platform te staan. Het is hierbij belangrijk dat de producten ook daadwerkelijk beschikbaar zijn.
  • Je producten moeten geschikt zijn om mee te adverteren. Er zijn er een aantal beperkingen bij het adverteren, ook wel de blacklist genoemd.
  • Als je het adverteren laat uitbesteden, moeten de voorwaarden eerst worden geaccepteerd door het bedrijf.

Overige voorwaarden voor het adverteren op Bol.com lees je hier. Voorwaarden van Amazon kun je hier vinden.

Voordelen van Bol.com
  • Zeer groot bereik

Bol.com is, zoals gezegd, de populairste marketplace van Nederland. Met gemiddeld meer dan 75 miljoen bezoekers per maand is dit platform nog altijd bijna drie keer zo populair als Amazon.nl.

Totaal aantal websitebezoekers per maand in 2021. In juni zag Bol.com meer dan 82 miljoen websitebezoeken, Amazon.nl bijna 27 miljoen. Oranje is Bol.com en blauwe is van Amazon. Bron: Similarweb(2021) 

  • Hoog consumentenvertrouwen

Uit een onderzoek van Capterra is gebleken dat maar liefst 89% van de Nederlanders liever bij Bol.com bestelt dan bij Amazon. Mensen zullen advertenties bij Bol.com daarom mogelijk ook meer vertrouwen.

  • Drie manieren van adverteren

Bol.com biedt drie manieren voor adverteren. Dit zijn Sponsored Products, Display Advertising en Social Advertising. De drie vormen worden bij de “advertising-mogelijkheden” toegelicht. Bol.com onderscheidt zich van Amazon door het aanbieden van Social Advertising.

Voordelen van Amazon.nl
  • Groeiende markt

Aangezien Amazon.nl pas in 2021 is gelanceerd is er nog relatief weinig concurrentie op de website. Er is hierdoor grotere kans dat je advertentie daadwerkelijk wordt gezien door website bezoekers.

  • €25 aan gratis klikken

Amazon geeft de adverteerder als een soort beloning voor het adverteren €25 aan gratis klikken.

  • Vier manieren van adverteren

Amazon biedt in Nederland vier manieren van adverteren. Dit zijn Sponsored Products, Sponsored Brands, Sponsored Display en Stores. In veel landen is ook OTT (Over-The-Top) en Online Video Ads een optie, maar deze advertentiemanier wordt nog niet in Nederland aangeboden. Amazon onderscheidt zich dus van Bol.com door het aanbieden van Sponsored Brands en Stores.

Gesponsorde producten bij Amazon.nl en Bol.com

Zowel bij Amazon.nl als bij Bol.com is het mogelijk te adverteren met de zogenaamde Sponsored Products. Door Sponsored Products in te zetten proberen adverteerder de artikelen van hun bedrijf onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. De grootste voordelen van Sponsored Products zijn:

  • Verhogen van je zichtbaarheid.
  • Verhogen van het aantal sales.
  • Betaling per klik: je hoeft alleen voor de advertentie te betalen als de bezoekers op de advertentie klikken.
  • Je bepaalt zelf de duur en het budget van de campagne.
  • Keuze tussen automatisch en handmatig instellen van zoekwoorden. (We raden voor nieuwe adverteerders aan om deze op automatisch te zetten, aangezien dit iets simpeler is.)

Volgens Amazon zien bedrijven gemiddeld na een jaar adverteren met Sponsored Products het aantal korte weergaven van productpagina’s stijgen met 54% en bestelde eenheden per week met zo’n 40%.

Voorbeeld van Sponsored Products op Bol.com. Deze kun je herkennen aan de tekst ‘Gesponsord’ linksboven.

Display Advertising en Sponsored Display bij Amazon.nl en Bol.com

Ook Display Advertising (door Amazon Sponsored Display genoemd) wordt aangeboden door beide marketplaces. Display Advertising is een goede manier om je doelgroep te bereiken op en/of buiten de marketplace. Bij deze vorm van adverteren tonen de marketplaces de advertenties als een banner. Er zijn twee Display Advertising-opties, namelijk on-site en off-site Display Advertising. Bij on-site adverteren staat de advertentie op het platform zelf. Dit kan bijvoorbeeld op de homepage zijn, maar ook op een productpagina.

Voorbeeld van een on-site Display-Advertentie op Bol.com. Deze advertentie staat op de homepage van het platform.

Voorbeeld van een on-site Display-advertentie op Amazon.nl. Bij het tonen van het product zie je rechtsonder een gesponsorde advertentie van draadloze oordopjes.

Een groot voordeel van Display Advertising is dat dit ook buiten de website plaats kan vinden, ook wel off-site Display Advertising genoemd. Een voorbeeld hiervan kun je op de onderstaande foto zien.

Voorbeeld van een off-site Display-advertentie. Hier zoals getoond op Metronieuws.nl.

Als de bezoeker op zo’n advertentie klikt, wordt hij of zij gelijk doorgeleid naar de productpagina of een andere gewenste pagina. Een ander voordeel is dat je ook bij deze vorm van adverteren enkel betaalt als bezoekers op de advertentie klikken.

Social Advertising op Bol.com

Bij Social Advertising genereert Bol.com, via social media, verkeer naar de website. Ze passen hierbij een funnel-propositie toe. Dit betekent dat er eerst breed wordt ingezet en vervolgens wordt er getarget voor het optimale bereik. Social Advertising bestaat uit twee fasen:

  • De eerste fase is de touch-advertentie: hierbij wordt via Facebook Instant Experience een advertentie getoond die de bezoekers doorstuurt naar een bijbehorende landingspagina op Bol.com.
  • In de tweede fase maakt Bol.com gebruik van retargeting-data om de advertentie te tonen via een link-advertentie of Carousel Ad.
Sponsored Brands op Amazon.nl

Amazon biedt naast Sponsored Products, Sponsored Display en de zogenoemde Stores ook Sponsored Brands aan. Bij Sponsored Brands adverteert Amazon met het logo van je bedrijf. In plaats van de bezoeker naar een specifieke productpagina door te sturen, verwijst deze link naar een pagina met het merklogo en meerdere producten van het bedrijf. De belangrijkste voordelen van Sponsored Brands zijn:

  • Verhogen van merkbewustzijn doordat het merk zelf wordt weergegeven.
  • Bezoekers met één link in contact brengen met meerdere producten. Let op: Je kunt meerdere links verwerken in deze advertentie. Dit betekent dat mensen die op het logo klikken naar de specifieke landingspagina of Stores worden geleid (dit wordt in het volgende punt toegelicht), maar op de productpagina belanden als ze op het product klikken.
  • Zoals vermeld in het vorige punt: je kunt de bezoekers naar je eigen Stores leiden.
  • Kosten per klik en de mogelijkheid een budget in te stellen.

Voorbeeld van een Sponsored Brands-advertentie. Als je op het logo klikt, krijg je alle artikelen van het bedrijf te zien. Bij het klikken op het product leidt Amazon je naar de productpagina.

Misschien interessant om te weten. De advertentie verschijnt eigenlijk alleen als je een zoekopdracht uitvoert. Bij de bovenstaande afbeelding was de zoekopdracht ‘baby’.

Stores op Amazon.nl

Een vierde vorm van adverteren via Amazon is via de zogenaamde Stores. Bij Stores heb je eigenlijk een soort eigen website op Amazon. De voornaamste voordelen van Stores zijn:

  • Merkbewustzijn opbouwen: je kunt op je eigen Store het verhaal van je merk vertellen en je producten delen.
  • Codering is niet nodig: je kunt door middel van slepen of het gebruik van vooraf ontworpen sjablonen je eigen Store maken, met meerdere pagina’s. Ook het toevoegen van foto’s en video’s is mogelijk.
  • Je hebt je eigen webadres instellen. Hierdoor is de pagina makkelijk te vinden.
  • Er zijn geen extra kosten voor het aanmaken van een Store. Bovendien is het voor het aanmaken van een Store geen vereiste dat je adverteert op Amazon.

Voorbeeld van een Store van Lego. Je ziet op deze pagina meerdere tabbladen die weer doorverwijzen naar een specifieke pagina.

Over de auteur: Pieter van der Heijden is Digital marketing consultant bij Mondo Marketing.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

4 Reacties

bert

Misschien kun je wat toevoegen over hoe de platforms omgaan met je content na een exit. Amazon is berucht om zijn productkerhof. Haal je er iets af, dan blijft de pagina bestaan, maar enkel als clickbait voor Amazons eigen producten, en je hebt niks te zeggen over wat dat is. Kan dus best zijn dat jouw kwaliteitsproduct ineens clickbait voor een Chinese meukverkoper wordt.

Pieter - MondoMarketing

Hoi Bert, bedankt voor je reactie. Helemaal mee eens dat het interessant is om dit toe te voegen. Wellicht dat we dat kunnen doen in een opvolgend artikel!

Eric-Jan Dijks - Pure YAS Group

Hi Pieter, leuk artikel. Kleine aanvulling: op zowel Amazon als Bol.com kun je alleen sponsored products ads draaien als je het koopblok of buy-box hebt op een product. Zonder dit wordt er niets getoond aan gebruikers.

Adverteren kan dus zeker een uitdaging zijn voor producten die door meerdere sellers worden verkocht.

Pieter - MondoMarketing

Hoi Eric-Jan, Thanks voor je reactie. Goede toevoeging!
Voor de geïnteresseerden, hier staat de info over de buy box / koopblok:

https://partnerplatform.bol.com/nl/hulp-nodig/aanbod/het-koopblok/

https://sellercentral.amazon.nl/gp/help/external/G37911?language=nl_NL&ref=efph_G37911_cont_202167920

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond