-

Wat zijn de afhaakmomenten van reizigers in het boekingsproces?

De reisbranche scoort vrij hoog als het om verlaten winkelwagentjes gaat. Dit meldt SaleCycle in hun eBook ’30 ways to increase online travel bookings’. Waar het gemiddelde 75,6 procent is, scoort travel 81,1 procent. Hoe komt dat?

Om het antwoord te vinden op die vraag, keek SaleCycle allereerst naar de travel booking funnel. Van de websitebezoekers klikt 45,8 procent naar een productpagina. Vervolgens start 17,6 procent met het maken van een boeking, wat in 3,1 procent van de gevallen tot conversie leidt.

Consumenten gaven als belangrijkste reden voor het afhaken dat ze alleen aan het rondneuzen of onderzoeken zijn (39 procent). Voor 37 procent is een te hoge prijs of het willen vergelijken van prijzen reden om de boeking niet af te maken. Twee op de tien boekers wil eerst met de rest van het reisgezelschap overleggen en 13 procent klaagt dat het boekingsproces te veel tijd in beslag neemt. Verder ondervindt 9 procent technische problemen en zegt 7 procent dat hun voorkeursbetaalmethode niet wordt aangeboden.

Opvolging geven aan verlaten winkelwagentje

Het ligt voor de hand dat je als reisorganisatie de mensen die hun winkelwagentje hebben verlaten nog eens benadert, om ze eraan te herinneren dat je nog steeds het overwegen waard bent en/of ze ervan te overtuigen dat je een prima prijs-kwaliteitverhouding biedt. Toch doet slechts 28 procent van de reiswebsites dat, zegt SaleCycle die vijftig spelers met elkaar vergeleek.

Verder laten de reisorganisaties ook mogelijkheden liggen op het gebied van onlinebeoordelingen. Iedereen weet dat deze essentieel onderdeel zijn van het boekingsproces en toch laat slechts de helft van de onderzochte websites beoordelingen zien. Vooral luchtvaartmaatschappijen tonen geen recensies op hun site, waarschijnlijk omdat ze ervanuit gaan dat mensen al voor hun product hebben gekozen. Wat ook opvalt is dat slechts 8 procent van de websites van accommodatieverschaffers reviews laat zien online.

Dit bericht is 8 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond