-

AI en webinars: een gouden combinatie

Webinars vormen een veelbelovend onderdeel van je marketingmix: om leads mee te genereren en om expertise te delen, bijvoorbeeld. Ook voor interne communicatie spelen webinars een onmisbare rol. De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) biedt veel kansen voor het maken van nog sterkere webinars. Het verandert de manier waarop we ze maken én ervaren.

We staan daarbij aan het begin van AI als onderdeel van al onze werkprocessen. We zien dat eerste stapjes gezet worden met AI voor de marketing. De potentie van AI en webinars lijkt nog in een beginstadium te staan: bedrijven hebben nog lang niet alle kansen van AI benut voor het maken van webinars.

Een sterk webinar heeft een goed verhaal

Elke sterke presentatie heeft een goed verhaal. En juist op dat gebied kan AI je inspanningen ondersteunen. Wanneer het op een effectieve manier wordt toegepast, resulteert het gebruik van AI in snelle en hoogwaardige contentcreatie. En die content draagt dan weer bij aan het bieden van unieke ervaringen voor je kijkers.

De kracht van generatieve AI kan in drie pijlers van webinars een belangrijke rol spelen: in tekst, beeld en video. Met AI maak je namelijk in een fractie van de tijd content die je tot nu toe uren of zelfs dagen kostte.

Drie manieren waarop AI webinars versterkt
  • Tekst: sneller schrijven met generatieve AI en taalmodellen
    Maak gebruik van AI om teksten sneller te schrijven of te verfijnen, zoals bij scripts voor video’s. Aangezien het verhaal de essentie vormt van elk webinar, kan een tools zoals ChatGPT je bijstaan bij het structureren van je verhaal. Laat op die manier ook e-mails schrijven die je in je marketingstrategie rondom een webinar gebruikt.
  • Beeld: AI-gestuurde beeldcreatie op maat
    Zet AI in voor het genereren van visuele materialen, zoals presentaties en slidedecks. Creëer op maat gemaakte beelden om je webinar een uniek en boeiend karakter te geven. Verbeter de kwaliteit van video’s met een beperkter budget door gebruik te maken van AI-video’s, waardoor dit een baanbrekende oplossing wordt voor gevorderden.
  • Video: zet AI in om de kwaliteit van je video’s te verbeteren
    AI-video’s zijn oplossingen voor gevorderden en daarmee een echte game changer. Zet AI in om de kwaliteit van je video’s te verbeteren. Het resultaat? Je video’s zijn niet langer te onderscheiden van professioneel geproduceerde video’s met flinke budgetten. Bovendien zijn er AI-tools beschikbaar voor transcriptie, ondertiteling en videoverbetering, die bijvoorbeeld de algehele kwaliteit van je content verder kunnen verhogen.
Hoe AI webinars verandert

De integratie van AI in webinars vertegenwoordigt niet alleen een technologische upgrade: het markeert een heel nieuwe benadering van denken over contentcreatie. Met AI kunnen we sneller betere en visueel aantrekkelijkere content creëren. Dit biedt de mogelijkheid om je verhaal op een veel krachtigere manier te vertellen.

Sterker nog: AI democratiseert creativiteit. Iemand met een goed idee, maar weinig schrijfvaardigheden, kan met hulp van ChatGPT toch pakkende e-mails schrijven. En iemand met een tof plaatje in het hoofd, maar zonder de beschikking over beeldbewerkingstools, kan tóch een aantrekkelijke beeld maken. Dit vereist dat de persoon leert werken met AI. Vergelijk het met een nieuwe benadering van het briefen van creatievelingen: het onder de knie krijgen van effectief prompten wordt steeds essentiëler.

Uitdagingen en overwegingen van het gebruik van AI

Ondanks de vele voordelen brengt het gebruik van AI ook uitdagingen met zich mee. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden als je AI in je werkprocessen opneemt. Zo is de technologie nog in ontwikkeling, wat betekent dat er een risico bestaat op fouten van de AI, zogenoemde hallucinaties. Het is daarom nog steeds belangrijk om zelf de output en kwaliteit te blijven monitoren. Bovendien is het cruciaal om beleid te ontwikkelen rondom het gebruik van AI, met name over dataveiligheid, klantgegevens en privacy.

AI beeldt jouw visie uit

De toekomst van AI in webinars ziet er veelbelovend uit. We staan aan het begin van een tijdperk waarin AI niet alleen de creativiteit democratiseert, maar ook nieuwe mogelijkheden biedt voor allerlei soorten bedrijven om hun verhaal op een impactvolle manier te delen.

AI opent de deur naar een nieuw tijdperk van creatieve mogelijkheden: van dynamische en boeiende presentaties tot video’s die qua kwaliteit niet onderdoen voor professioneel geproduceerde content. Omarm de technologie volledig en experimenteer met deze innovatieve vormen van contentcreatie. Het is een benadering die nog steeds start met jouw originele visie, maar uiteindelijk gerealiseerd wordt door de kracht van AI.

Over de auteur: Jan-Willem Blom is Creative Director bij WebinarGeek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond