-

Dit is Alibaba’s geheim achter cross border expansie

Alibaba wordt verguisd en geprezen, maar van bescheidenheid kan het niet worden beticht. Het e-commercebedrijf wil na China de rest van de wereld bedienen, de plannen voor de VS worden nu in ieder geval heel concreet. Het geheim waar veel andere internationaal uitdijende bedrijven van kunnen leren? De logistieke keten achter de order fulfillment.

Alibaba heeft zelf geen fysiek product in bezit en de website is evenmin bijzonder. Toch weet het bedrijf te groeien als kool. De grootste winst voor het bedrijf gaat schuil in de logistiek en keten achter de fulfillment.

Hoewel China efficiënt werkende havens heeft is de logistiek over land vaak zwak. Dit heeft het bedrijf niet opgelost door zelf pakhuizen te openen of samen te werken met fysieke winkels, maar door een netwerk te creëren van met elkaar verbonden logistieke bedrijven en slim gebruik te maken van Big Data.

De klant wordt voorzien van informatie over de order en leert zo Alibaba vertrouwen, het verzamelen van data levert anderzijds het inzicht om de keten volledig te optimaliseren.

ALOG is zo’n lokale partner. Vanuit een 1.4 miljoen vierkante meter groot fulfillmentcenter in Tianjin verzorgt het Alibaba’s same-day deliveries in wereldsteden als Beijing. De troef van het bedrijf is een ontwikkeld warehouse management system dat met behulp van algoritmes tot efficientie in ‘pick & pack’ komt.

De intelligente software – ondersteund door honderd programmeurs – analyseert orderdata om zo voorspellingen te kunnen doen over producten die geregeld tegelijk worden besteld. Met behulp van die data verandert het bedrijf continu waar goederen worden opgeslagen.

Het doel is natuurlijk om de afstand die order pickers of robots afleggen zo kort mogelijk te houden. Het pakhuis wordt zo real-time geoptimaliseerd. Vanaf dat moment komt de logistieke tak van Alibaba, Cainiao, in beeld als een soort van luchtverkeersleider.

Door de data van alle lokale partners slim te combineren coördineert Cainiao alle logistiek van de partners. Juist door dit model denken de bedrijven de capaciteit beter te benutten, geografisch snel te kunnen uitbreiden en continu efficiëntie aan te brengen in de keten. In tegenstelling tot bedrijven die zelf eigenaar zijn van die keten hoeven zowel Alibaba als de partners niet snel te investeren in nieuwe infrastructuur.

Alibaba richting VS

Diezelfde truc hoopt het bedrijf te kunnen toepassen in andere landen. Wereldwijde expansie is Alibaba’s belangrijkste strategie in de komende decennia, zo liet de ceo recent optekenen. Tien miljoen bedrijven en twee miljard klanten van over de hele wereld moeten daarmee bereikt worden.

Voor die internationale groei heeft het enkele weken geleden een belangrijke man aangetrokken: Michael Evans – eerder twintig jaar topman bij Goldman Sachs – gaat die groei begeleiden.

Nieuwe investeringen in de logistieke keten maken duidelijk dat die expansie serieuze vorm krijgt. Alibaba meldt zelf dat het op dit moment tientallen miljoenen dollars ophaalt voor Cainiao als onderdeel van de eerder aangekondige investering van 16 miljard dollar in de ontwikkeling van een logistieke keten.

Ciainao heeft in september alvast naar buiten gebracht dat het een intentieverklaring heeft getekend met het Amerikaanse United States Postal Service. De twee bedrijven zullen nieuwe oplossingen ontwikkelen om de bezorging van producten die via AliExpres worden gekocht te versnellen.

Net als Alibaba zien veel e-commerce bedrijven een bijzonder groot potentieel in de cross-border activiteiten. Alibaba’s eigen onderzoeksbureau voorspelt samen met Accenture dat de B2C handel over de grens in waarde zal toenemen van 230 miljard dollar in 2014 tot een biljoen dollar in 2020. De verwachting is dat een groot deel van de groei het resultaat zal zijn van de verhoogde levensstandaard in China.

chart1

Ook in Europa staat de handel over de grens hoog op de agenda. Nu bestelt nog vijftien procent van de Europeanen in een ander EU-land, zo staat in een verklaring van de Europese Commissie te lezen die eerder dit jaar werd gepubliceerd. Vooral door regels met betrekking tot consumenten en contracten te vereenvoudigen en bezorging van pakketten betaalbaarder te maken, moet dit percentage toenemen.

Foto: Leon Lee

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond