-

Amazon denkt in India betalen te vergemakkelijken met mobiele wallet

Amazon heeft een licentie gekregen om een ‘digital wallet’ te lanceren in India. Daarmee kan de retailgigant de concurrentie aangaan met Paytm – een mobiele betaaldienst en e-commerceplatform waarin Alibaba een meerderheidsbelang heeft.

Amazon heeft toestemming gekregen een mobiele betaaldienst te beginnen in India. Het retailbedrijf hoopt hiermee de frictie te kunnen verwijderen uit het betaalproces. Het betaalproces blijkt in India namelijk nogal een hobbel in het pad richting de koop, zo melden zowel Amerikaanse als Indiase media.

Betalen nog altijd omslachtig

De frictie is het resultaat van lokale wetgeving. India stelt bedrijven verplicht op iedere betaling een dubbele controle, een two-factor authenticatie, uit te voeren. Wil iemand een betaling verrichten dan gebeurt dat met de invoer van een creditcardnummer plus de CVV-code. Hierna volgt een tijdelijk wachtwoord per telefoon als tweede controle. Een andere optie is om de authenticatie te laten verlopen via een aparte bankomgeving. Al met al nogal omslachtig.

Met een mobiele portemonnee omzeilt Amazon deze extra stappen. Bovendien is de wallet te gebruiken bij meerdere fysiek aanwezige ketens zoals de koffieketen Café Coffee Day. De klant bewaart met een eenmalige transactie geld in de portemonnee (hierop wordt een dubbele controle uitgevoerd) waarna ieder besteld product te betalen is met dit tegoed. Restanten zijn terug te boeken via Amazon Pay, de koppelde betaaldienst van Amazon. Daarmee zorgt het bedrijf ervoor dat het restgeld eveneens bij de retailer wordt besteed.

Betaaloplossing belangrijk onderdeel klantervaring

De stap laat zien hoe mobiele betaaloplossingen steeds vaker gezien worden als noodzakelijk element in een klantervaring. Daarnaast is het met name interessant omdat het symbool staat voor de strijd die in opkomende of snel uitdijende markten wordt gevoerd. Kenners gaan ervan uit dat e-commerce in India de komende jaren enorm hard gaat groeien. Net als in andere Aziatische landen zal de computer als verkoopkanaal goeddeels worden overgeslagen en grijpen consumenten direct naar de mobiele telefoon.

De aanstaande ‘wallet’ is dan ook zeker te zien als een antwoord op Paytm, een populaire mobiele betaaldienst en opkomend e-commerceplatform in India. Paytm ontving dit voorjaar nog een flinke investering van Alibaba en zusbedrijf Ant Financial. Met meer dan 200 miljoen gebruikers is de mobiele portemonnee een groot succes. Met de bijna 700 miljoen die Paytm al heeft opgehaald bij Alibaba wil Paytm het e-commerceplatform en de Paytm Mall-app laten groeien. Met de licentie is Amazon in ieder geval in staat een tegenzet te doen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond