-

Amazon Payments als betaaloplossing: voor- en nadelen

Amazon Payments is dit voorjaar opengesteld voor externe webwinkels en softwareontwikkelaars. Winkeliers die actief zijn in het buitenland kunnen de kassa opnemen in hun winkel. Wat zijn de voor- en nadelen?

Zoals menig winkelier de digitale portemonnee van PayPal heeft opgenomen in de site, zo hoopt Amazon eveneens een veelgebruikte betaaloptie te worden. Daarvoor heeft het bedrijf onlangs Amazon Payments opengesteld voor gebruik in andere winkels. Deelname is gratis, zo valt in ons eerdere nieuwsbericht te lezen.

Diverse e-commerceplatforms als Magento, Shopify en Prestashop laten zich inmiddels makkelijk koppelen door middel van plugins. Na de integratie verschijnt gedurende de checkout een knop ‘Pay with Amazon’. Zonder betaalgegevens in te voeren – die heeft Amazon toch al voor veel klanten opgeslagen – kan de betaling worden afgerond.

Afbeelding: voorbeeldsituatie uit een Magento-winkel

Schermafbeelding 2016-08-01 om 09.07.48

In de kleine lettertjes van de aankondiging is te lezen dat de dienst vooralsnog alleen in de VS, Duitsland, Engeland en Japan is te gebruiken. Maar voor winkeliers die in deze landen actief zijn, is het een welkome toevoeging. Daar is Amazon onder consumenten (lees: eigen klanten) immers veel populairder dan hier. De tarieven voor het gebruik van de ‘digital wallet’ variëren per land. In de VS vraagt het bedrijf drie procent van de transactiewaarde plus dertig dollarcent. In Duitsland  1,9 procent plus 35 eurocent.

Goed voor vertrouwen

Vorig jaar betaalde 10 procent van de 304 miljoen Amazon-klanten met behulp van Payments. Zeker wanneer dat percentage toeneemt, wordt dit ook van toegevoegde waarde voor andere winkeliers, merkt het magazine Practical Ecommerce op. Reëel is dat het percentage van winkelwagen-verlaters onder bezoekers die tevens Amazon-klant zijn, afneemt. Maar bovenal zorgt het merk Amazon voor vertrouwen. Onderzoeken wijzen regelmatig uit dat Amazon bij de sites hoort die het meest worden vertrouwd. Daar maakt het bedrijf slim gebruik van door de garantie af te geven dat als de verkopen niet toenemen na ingebruikname van de portemonnee, bedrijven financieel tegemoet te komen.

Wat noemen winkeliers zelf als voordeel? Ook hier ‘vertrouwen’. Een retailer in auto-onderdelen zegt dat een kwart van alle orders nu via Amazon wordt afgerekend. Vooral voor de hogere bedragen worden via Amazon voldaan. De winkeliers roemen met name de bijkomende veiligheid. Amazon heeft veel geavanceerdere technologie in huis om frauduleuze orders te herkennen. Dat was met name bij internationale orders een probleem.

Aan de andere kant leidt het gebruik van een externe digitale portemonnee ook tot verwarring bij klanten. Want bij wie moet de klant zijn als er problemen optreden met de betaling? Amazon kan nogal strikt zijn, zo merkt een winkelier op. De integratiemogelijkheden zijn daarentegen goed. Al moet er voor iets oudere e-commerceplatformen als OsCommerce wel een maatwerkoplossingen nodig.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond