Je app is een website, en het is hoog tijd de SEO op orde te brengen

In het nieuws lezen we de laatste tijd wat alarmerende berichten over apps. Alhoewel we de meeste mobiele tijd in apps doorbrengen schijnen we app moe te zijn. We besteden maar aandacht aan een handvol apps en met het uitkomen van slimme Chat Bots schijnen apps ook nog eens helemaal overbodig te worden.

Branded

(Bron afbeelding: The Chive)

Zenuwachtig makend nieuws voor bedrijven die fors hebben geïnvesteerd in de eigen apps. Maar voordat je apps gaat zien als de Segways van de mobiele wereld, het is eigenlijk een hele logische ontwikkeling waar we nu staan. Het doet mij denken aan de evolutie van het internet en de websites die er onderdeel van uitmaken. Waarbij websites ook niet overbodig zijn geworden. Maar hoe ze worden gevonden, gebruikt en zijn ingericht is wél veranderd.

De evolutie van het internet

Het Internet heeft niet altijd zoveel websites gehad als nu. Vroeger typte je direct een URL in, en later verzamelde Startpagina de belangrijkste websites voor je. Door zoekmachines en het gebruik van social media komen tegenwoordig de meeste consumenten niet meer direct op je website. Ze toetsen in de universele search box wat termen in en kiezen dat wat hoog rankt, of klikken door via Facebook.

Websites zijn vandaag de dag daarom geoptimaliseerd voor zoekmachines, zijn als het goed is responsive of mobielvriendelijk omdat Google dat belangrijk vindt (en wij als consument nog meer) en modulair opgebouwd zodat je makkelijk stukjes kunt hergebruiken of elders kan embedden. Sommige functionaliteiten worden handig elders ontsloten door API’s, en vinden helemaal niet meer bij jouw eigen website plaats. En dat is prima.

Consumenten die je merk echt waarderen, en méér willen, die gaan nog steeds naar jouw site. Die je dan wel even met slimme A.I. en Big Data inzet optimaal persoonlijk en relevant moet maken. Op je eigen domein ga je de band met de loyale consument aan. Dat willen we toch niet overlaten aan Google en Facebook? Daarbij, andere digitale platformen zijn vergankelijk. Herinner je je nog Hyves, MySpace en SecondLife? Als het goed is, is jouw merk here to stay.

De evolutie van apps

Zover het digitale webdomein. Maar apps zijn eigenlijk niet zoveel anders. Vroeger hadden we mobiele telefoons waar je mee belde, en je kon je toen nog niet voorstellen dat je die nodig had. Toen kwam Apple en Googles Android en de App- en Play Store, oftewel ‘de Startpagina van de native app wereld’. Je begon met een bijkans lege store, en als je daar in aanwezig was, dan was je eigenlijk al klaar.

App Stores staan nu bomvol en apps zijn in de jaren geëvolueerd tot prachtig ontworpen ervaringen. Maar een ervaring die best omslachtig is, omdat ik zelf apps moet vinden, downloaden, organiseren en openen. Om onze aandacht op te eisen zijn apps van armoede maar alarmbelletjes gaan luiden. Met rood gekleurde badges en allerhande pushberichten. Gewone, interactieve, iOS today notifications, widgets – een hele kermis is het geworden. Toen een paar apps dat deden, was het nog te overzien. Maar nu zie je door de bomen allang het bos niet meer. Een app pushbericht is veelal als een pop-up op het internet; storend en onnodig.

We gebruiken maar een paar apps uit eigen beweging, net zoals we eigenlijk maar een paar websites direct intypen. Bij internet misschien zelfs maar eentje, Google om precies te zijn. Maar is dat een probleem? Niet meer met hoe Apple en Google het gaan aanvliegen. Goed nieuws voor jou als appeigenaar. Eindelijk gaat het net zo werken als op het internet. Maar net zoals je website niet ontdekt wordt als je je SEO niet op orde hebt, zal je app niet ontdekt worden als je deze niet goed in richt.

Maak je app klaar voor de toekomst

Wat te doen? Begin met je developers of mobile agency de laatste software versies en SDK’s van Android en iOS te laten analyseren. Want deze maken eindelijk de apps en je telefoon niet alleen maar mooier zoals het flat design van iOS7, maar vooral veel handiger om te gebruiken.  Wat zijn de mogelijkheden?

App indexering & linking

Net zoals een website geoptimaliseerd is voor zoekmachines middels mooie SEO-trucjes kun je je app ook optimaliseren voor search door het implementeren van Firebase App Indexing. Er wordt immers tegenwoordig meer gezocht via mobiel dan via de desktop. App indexing is goed voor de ranking en app downloads, maar is met name handig omdat app content direct vanuit Google’s zoekresultaten in je app geopend kan worden.

En met de App Indexing op orde, kun je voor Android ook in het super krachtige Google ‘Now on Tap’ worden ontsloten. Geheel contextueel relevant kan dan jouw app content worden aangesproken, en je hoeft er eigenlijk niets voor te doen.

SEO 1

(Bron afbeelding: The Verge)

Google Now on Tap

Vanuit Googles search results kun je dus deeplinken naar je app, maar je kunt ook app deeplinking in je eigen (marketing) e-mailprogramma inbouwen. Als een consument zijn e-mail op de smartphone leest en je app heeft, dan kan hij deeplinks naar bijvoorbeeld je product pagina’s gewoon meteen in je app openen. Zit de consument achter de desktop, dan opent de website.

Het allernieuwste van het nieuwste op Android zijn Instant Apps. Je app wordt daarmee bruikbaar voor consumenten zonder dat ze die hoeven te downloaden. Het enige wat je moet doen, is je Android app modulair in ‘brokjes’ laten ombouwen. Als een consument via de smartphone een URL aantapt, roept Google alleen dat appbrokje aan wat nodig. De consument heeft een snelle, soepele en fijne ervaring, waarna de app weer van je telefoon verdwijnt. Super handig voor consumenten die wel een ultieme gebruikerservaring willen, maar niet ruimte en geheugen willen opofferen voor een app die ze maar sporadisch gebruiken. Instant Apps wordt later dit jaar uitgerold, dus goed om er nu al in te duiken.

SEO 2

Android Instant Apps (bron: Androidworld)

Breng je app naar de mensen toe

En waarom moeten consumenten eigenlijk handmatig een app opstarten om deze te gebruiken? Onderzoek hoe je app optimaal samen kan werken met de voice-controlled Siri’s en Alexa’s van deze wereld. Ook Apples iOS 10 biedt slimme mogelijkheden. De smartphone gaat met iOS10 steeds meer werken als een slimme assistent. Consumenten hoeven niet meer naar jouw app, de content en functionaliteit wordt door Apple op een presenteerblaadje geserveerd in de vorm van handige ‘mini-appjes’. De mini-appjes zijn er als uitgebreide notificaties, in widgets en zelfs in iMessage. Zo gaan al die verstofte ongeopende apps op de telefoon van de consument weer waarde leveren. En als iOS10 ervoor zorgt dat de content en functionaliteit handig wordt ontsloten, is het de moeite waard om weer meer apps te downloaden. De beta van iOS10 is al beschikbaar en in het najaar is de uitrol.

SEO 3

iOS10 (Bron afbeelding: Venturebeat)

Werk slim samen

Ook kun je natuurlijk handige samenwerkingen zoeken. Doe net als Uber, en ben te boeken via de KLM app, via Google Maps of de app van het Hilton. Dan kunnen consumenten ook jouw dienst gebruiken via andere apps. Net zoals op een gegeven moment websites ook naar elkaar toe gingen linken, of stukjes van elkaar gingen embedden. Voor apps wordt dat ook de normaalste zaak van de wereld. Het meest ultieme voorbeeld hiervan is natuurlijk de Chinese chat app WeChat, die in feite een soort mobiele startpagina is van alles wat je mobiel wilt doen, met handige apps-in-een-app integraties.

Simpele to do’s kunnen prima buiten je eigen app, of misschien zelfs uitgevoerd worden door een Chat Bot. Die bots zijn best grappig en het onderzoeken waard, maar maken een app niet overbodig. Sommige acties zijn in een conversatie namelijk onhandig of vereisen veel te veel stappen – of wil ik gewoon zelf doen. En niet iedereen zit te wachten op chats met merken. Of op chat apps in zijn algemeenheid. Of wil die data hongerige diensten voeren met nog meer informatie over zichzelf. Maar het is prima om een deel in de chat te gooien, of een deel van je service te bieden in een andere app, mits je het een goede branded experience maakt. De eigen app geeft dan de volledige ervaring, die je geheel contextueel relevant en gepersonaliseerd inricht.

Waarom nog een native app

Maar, vraag je je af, als apps en web op elkaar gaan lijken, kunnen we dan die apps niet helemaal overboord gooien? Waarom hebben we nou eigenlijk nog überhaupt een native app nodig? Native apps geven simpelweg een superieure gebruikerservaring. Alles werkt makkelijker en ‘voelt lekkerder’. Ik ga nooit meer naar de ING website omdat met touch inloggen en betalen, transacties gewoon veel sneller en makkelijker gaan met de app. En het voelt gewoon lekker soepel.

Het bestaansrecht van een app is een lekker voelende seamless ervaring.

Ja maar, de native functionaliteit dan? Push kunnen sturen enzo? Natuurlijk, voor een deel. Maar dan krijg je dus elke keer dat het web dat overneemt berichten over dat apps geen functie meer hebben. Maar het gaat om die ‘lekkere’ ervaring, perfect seamless aansluitend bij de software en hardware mogelijkheden van je telefoon, en de andere apps die daarop zitten.

En die superieure ervaring verwacht de consument op mobiel, en niet voldoen aan mobiele verwachtingen schaadt je merk. Millenials zijn hier zelfs nog strenger in, 55% zal wegrennen van je merk als een app ervaring niet goed genoeg is.

En het web dan?

Ja maar, we hebben toch een responsive en daarmee mobiel vriendelijke site? Klopt. Met cookie meldingen, inloggen, veel stappen, niet optimaal aansluitend op de software van mijn telefoon, die minder ‘veilig’ voelt voor consumenten. Je moet hem hebben hoor, en voldoet in veel gevallen. In echt veel gevallen, je moet goed naar je doel(stelling), doelgroep en budget kijken voordat je naar native over gaat. Is er nog geen goede business case voor een native app, zorg dan dat je een mooie (progressive) web app bouwt. Er kan steeds meer, via deze site kun je leuk checken wat web al kan op jouw (mobiele) browser. Onderzoek het, bouw het, meet het – en als consumenten massaal features wensen die op web nog niet mogelijk zijn, dan heb je je business case voor native.

Wanneer native

Web is altijd een compromis, juist omdat het overal moet werken. Native is helemaal ingericht voor alleen jouw smartphones Operating System. Met een manier van gebruiken die over alle apps op je smartphone bekend is, vertrouwt is, en geïntegreerd van app naar app.

De business case voor een native app kan uit bij frequent gebruik en voor de loyale consument. En als je echt gebruik wilt maken van de hardware capabilities (aanroepen van de camera, locatie, etc.), omdat je anders niet kunt doen wat je mobiel wilt bieden. En consumenten verwachten steeds meer van jouw merk op mobiel. Die willen dat het perfect, snel, helemaal gepersonaliseerd en perfect geïntegreerd werkt, iets wat alleen kan met een native app. En alhoewel je app niet door de massa gaat worden gedownload, juist die loyale klant is interessant. Die kun je optimaal bedienen in een native app.

Als je eenmaal een native app hebt, hoeft overigens niet alles binnen die app native te zijn. Je kunt prima daar met webviews werken en zo een ‘hybride’ app verkrijgen. Wanneer dat een goed idee is, en wanneer niet is genoeg voer voor een andere blogpost.

Hogere ROI op je app

Met deze ontwikkelingen in app software land, zal de ROI op je app development eindelijk hoger worden. Je app gaat namelijk makkelijker gevonden worden, functionaliteit en content vaker slim aangereikt en zo wordt je app dus meer gebruikt. De smartphone wordt als een zoekmachine, en jouw app de slim geoptimaliseerde website. Hoe beter je je app open gooit, en hoe meer geïntegreerd hij is in Google en Apple’s software en met andere apps, hoe beter je de veeleisende consument van vandaag de dag bedient. En daar hoeven consumenten op Android hem straks niet eens meer voor te downloaden.

We zouden het heel raar vinden als een bedrijf een prachtige website maakt, waar alleen niet naartoe kan worden gelinkt, en die ook niet door een zoekmachine kan worden geïndexeerd. Tijd dat we net zo’n houding gaan aannemen voor apps.

Zorg jij ervoor dat jouw apps er klaar voor zijn?

*) Foto boven het artikel: ymgerman / Shutterstock.com

2 Reacties

Lastig he internet in 2016?
Overigens hebben we peak-web al gehad. Dit jaar zijn er voor het eerst MINDER websites dan eerder.
En je schrijft, op het web typen we vaak maar een website in: Google. Ik merk dat ik helemaal niet meer zo vaak op Google kom. Mijn lijst met bookmarks dun ik steeds verder uit:
– 404: site bestaat niet meer
– Enorm irritanten cookiewall
– Adblock-fight
– Responsive website: ik wil geen responsive, ik wil adaptive: zelf de voorkeuren kiezen.
Sinds ik het bestaan van Firebase ken heb ik bijna alle Apps de deur gewezen: op iOS heb je nog adblockers die de servers van Google Firebase kunnen blocken, maar op Android/Windows Phone gaat dat lastig. En om alles nou via VPN via een hostfilter op mijn router thuis om te leiden….
Kom haast alleen nog op Facebook, zit daar in wat groepen (vroeger zat het volk daaruit op een Forum) en that’s it.

Internet beleeft echt even een dikke crisis. Doe mij maar weer lekker fysiek: boek, krant, funshopping.

Oke geitenwollen Bert bedankt voor je informatie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug