-

App Links cruciaal voor ambities Facebook

Facebook ontpopt zich steeds meer tot een mobiele speler van formaat. Ook op advertentiegebied. Met App Links wordt weer een volgende stap gezet. Ten einde de mobiele advertentiemarkt te kunnen domineren.

Nog geen twee jaar geleden was mobiel dé zwakke plek in de toekomststrategie van Facebook, met een trage HTML5-app en weinig tot geen mobiele inkomsten. Tegenwoordig genereert mobiel meer dan de helft van Facebooks advertentie-inkomsten. En vinden ook de apps van Instagram – en sinds kort – WhatsApp gretig aftrek. De volgende stap voor het sociale netwerk is het domineren van de mobiele advertentiemarkt. Hiervoor heeft het twee ijzers in het vuur: Facebook Audience Network en App Links.

Conversie
Facebook experimenteert al in kleine kring met mobiele advertenties buiten haar eigen platform om. En gaat dit de komende maanden verder uitrollen onder de naam Facebook Audience Network (FAN). Het moet ontwikkelaars helpen om (meer) geld te verdienen aan hun apps. En de adverteerder in staat stellen om het juiste publiek te bereiken. Hiervoor zijn zeer uitgebreide targetingmogelijkheden beschikbaar die ook al binnen Facebook werden gebruikt, zoals retargeting op basis van iemands profiel en het targeten op basis van een e-mailadres. Met FAN kan dat dus nu ook buiten het netwerk.

Om dit tot een succes te maken, is het noodzakelijk om ook toegang te hebben tot apps van derden. Want daar vindt de echte conversie plaats. En dus komt Facebook, in samenwerking met enkele andere technologiebedrijven, met App Links, waardoor ontwikkelaars relatief makkelijk naar andere apps kunnen linken.

Zo is het straks mogelijk om vanuit je Spotify-app middels een advertentie direct concertkaartjes van je favoriete band te kopen in een andere app. Of vanuit een spelletje als Candy Crush Saga linea recta naar de Booking.com-app te gaan om een hotel te boeken. Het wordt een kwestie van slechts enkele kliks.

Verzilveren
Het idee achter deze plannen is simpel: Facebook kan hiermee zijn enorm grote en rijke database vol profielen verzilveren. En ook nog eens een gooi doen naar het leiderschap op het gebied van mobiel adverteren. Zolang het aantal gebruikers niet significant afneemt en de appontwikkelaars voor hun inkomsten van hen afhankelijk blijven, maken ze goede kans om hierin te slagen.

Om echt tractie te maken, zal het aantal apps die App Links ondersteunt wel flink moeten groeien. Daarnaast zal Facebook eventuele tegenreacties vanuit de markt moeten kunnen pareren. Want advertentiereus Google zal dit natuurlijk niet zo maar toelaten. Daarvoor zijn de financiële belangen te groot.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#132).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond