-

Appstore Optimization maakt apps vindbaar

Met de groei in het gebruik van mobiele applicaties hebben appstores als Google Play en de Apple’s App Store een belangrijke plek ingenomen naast bestaande zoekmachines. Voor een succesvolle app zijn het de belangrijkste marketingkanalen, maar slechts weinigen weten hoe het optimaliseren voor appstores in zijn werk gaat. Voldoende kennis op dit gebied betekent nu vaak nog een flinke voorsprong op de concurrentie.

Opvallen in App Stores
Vrijwel alle appstores werken met populariteitslijstjes, categorieën en zoekresultaten. Lijstjes als ‘Populairste gratis apps’, ‘Tips van de redactie’ en ‘Beste nieuwe apps’ worden door velen gezien, maar er zijn slechts enkele plaatsen beschikbaar. Ook binnen categorieën en gefilterd per device worden apps gesorteerd middels populariteitslijstjes. Doordat populaire apps zo meer opvallen dan anderen, worden ze nog vaker gedownload en is het voor een nieuwe app moeilijk om binnen de ranglijst omhoog te klimmen.

Meeliften op de populariteit van andere apps biedt extra kansen om te worden ontdekt. Onder anderen ‘Gebruikers installeerde ook …’ en ‘Van dezelfde ontwikkelaar’ geven de mogelijkheid eerdere successen te benutten. Ook hierbij geldt dat het downloadgedrag van de gebruikers bepaalt of ook jouw app hierin verschijnt.

Zonder enorme hype of flinke oorlogskas om deze te kopen, zit er blijkbaar niets ander op dan het genoegen nemen met enkele onbeconcurreerde niches. Zoekresultaten in appstores tonen echter juist een iets eerlijker verdeeld speelveld.

Zoekresultaten
Binnen appstores worden zeer veel zoekopdrachten gedaan. Niet alleen om de juiste app te vinden bij specifieke wensen, maar ook na het zien van on- en offline promotie voor apps. Links waarmee direct vanaf een website naar een app wordt verwezen, worden in verhouding weinig gebruikt. In plaats daarvan zijn vooral pieken te meten in de zoekvolumes van genoemde namen en eigenschappen.

Het trekken van de juiste aandacht vanuit zoekresultaten bestaat voornamelijk uit het kiezen van de juiste zoektermen. Hierbij moet worden gekeken naar de waarschijnlijke populariteit van de terminologie en haalbaarheid van een toppositie. Zodra de app vaker wordt vertoond, is het zaak dat de juiste app-naam, -omschrijving, screenshots, beoordelingen en app-icon de bezoeker overtuigen de app ook daadwerkelijk te installeren.

Het beïnvloeden van zoekresultaten
Een combinatie van tekstuele factoren en populariteit bepaalt de volgorde van appstorezoekresultaten. In een beperkt aantal karakters (momenteel 4.000 bij Google Play en de Apple’s App Store) dient te worden beargumenteerd waarom iemand de app zou moeten installeren en alle belangrijke zoektermen moeten er in voorkomen. Zwaarder beconcurreerde termen dienen tevens in de app-naam te zijn opgenomen om kans te maken op een toppositie.

Het verwerken van de namen van gerelateerde populaire apps kan erg lonend zijn. Ook termen waarop concurrenten zich onvoldoende richten bieden mooie kansen. Na analyse van hun beschrijvingen kan in Google Play bijvoorbeeld worden bekeken hoe populair hun app is.

Welke factoren op welke manier worden meegewogen in de volgordebepaling van zoekresultaten verschilt per platform. Het grootste verschil tussen appstores onderling is te vinden in het afvangen en bestraffen van onnatuurlijk gedrag. Alleen Google Play doet hierin een gedegen poging.

Fake it until …
Het aantal app-installaties tot nu toe en de recente groei daarin zijn in vrijwel alle appstores de belangrijkste factor om hoog te kunnen scoren. Zodra een goede app opvalt, zullen voldoende mensen deze gaan installeren om blijvende groei te waarborgen. Maar om op te vallen, zijn juist de app stores een zeer belangrijk middel. De benodigde initiële groei kan echter ook op andere manieren worden verkregen.

De oorspronkelijke reden waarmee een app wordt gedownload, hoeft niet gelijk te zijn aan de blijvende functionaliteit. Het is daarom mogelijk een eerste populariteitspiek te verkrijgen met een tijdelijk voordeel dat middels het installeren van de app kan worden verkregen. Uitspraken als ‘Installeer de app en maak nu kans op …’, ‘Nu tijdelijk met extra …’ en ‘Help je vrienden door …’ maken de app aantrekkelijker, maar moeten wel onder de aandacht worden gebracht. Juist in deze periode dient de app te worden gepromoot via advertorials, advertentienetwerken als AdMob, in-app promoties en social mediacampagnes. Na het juist timen van deze gekochte populariteit dient de organische groei het over te nemen en alle posities in appstores veilig te stellen.

Kansen
Het belang van apps blijft groeien en alle mogelijke verdienmodellen maken ze zeer interessant. Slechts weinigen zijn nog actief met Appstore Optimization, waardoor de concurrentie beperkt is. Bovendien zijn appstores nog niet zo ver ontwikkeld als zoekmachines voor het web en bij iedere store kunnen andere zwakheden worden benut.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ron X Jansen

Voordat je je op appstore optimalisatie stort, moet je je wel afvragen hoe groot je doelgroep is. Op het moment dat je doelgroep significant kleiner is dan die van WhatsApp, WordFeud, Nu.nl of Twitter, kan je beter kiezen voor een meer getargeted aanpak. Het aantal downloads per dag is nog steeds een zware factor in app store rankings. Op het moment dat je doelgroep 10.000 man groot is, is het verre van reëel om te denken dat je app ooit op de nummer 1 positie zal belanden.

Er zijn uiteraard een aantal beginselen die je kan ‘optimaliseren’. Denk aan afbeeldingen die meer zijn dan alleen een screenshot van de app, de beschrijving van je app vertalen, en het gebruik van keywords (zodat de iTunes en Google Play (web)pagina’s wat hoger in Google komen). Ik vraag me wel af hoe groot app store optimalisatie gaat worden. App stores zijn namelijk beperkter dan zoekmachines. Een iPhone gebruiker zal niet gaan zoeken/browsen in Google Play. App stores zijn platform afhankelijk, zoekmachines niet. Daarnaast zijn app stores een compleet ander eco-systeem dan zoekmachines – minder open, meer gestuurd.

J.Tolsma

Dat is een van de redenen dat ik niet van apps houd,ze zijn ,voor mij zijn ze te gebrekkig en teveel gestuurd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond