-

Apple Watch en e-mail: hoe blijf je relevant?

In Nederland zullen we nog even moeten wachten op de Apple Watch die vanaf 10 april 2015 al wel in Frankrijk, Engeland en Duitsland te koop zal zijn. Desalniettemin is het van groot belang dat Nederlandse e-mailmarketeers nu al gaan onderzoeken wat de gevolgen van dit nieuwe gadget op responsive e-mail templates zullen zijn. Want bevinden zich in jouw huidige e-mail database veel ontvangers die jouw nieuwsbrieven op hun iPhone openen? Dan is de kans groot dat ze ook straks naar de winkel rennen als dit horloge op de Nederlandse markt verschijnt.

Apple Watch en e-mail. Wat is mogelijk?

In een eerdere blogpost van collega Wilbert Heinen over de komst van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus besteedde hij al even kort aandacht aan de Apple Watch. Want in tegenstelling tot de iPhone 6 zal een ‘simpele’ aanpassing in het responsive design van e-mail templates bij de Apple Watch niet voldoende zijn. Op de Apple Watch kun je namelijk wel e-mails openen, lezen, markeren en verwijderen, maar direct beantwoorden is niet mogelijk. Wel hebben ze dit ‘gemakkelijk’ gemaakt door een koppeling te maken met je iPhone. Dus ben je een e-mail op je horlogescherm aan het lezen, dan kun je deze direct op je iPhone openen en reageren.

Apple Watch en email

Apple watch en e-mail

Responsive e-mail templates iOS 8.2 of hoger

Om de koppeling tussen een iPhone en de Apple Watch te kunnen maken is iOS 8.2 of hoger vereist. Maar de iOS zal niet voor de problemen of uitdagingen zorgen in responsive templates. De grootste uitdaging bij de Apple Watch zit hem in het extreem kleine scherm. Een nieuw formaat betekent automatisch dat je als e-mailmarketeer goed naar de instellingen van de media queries moet kijken. Maar hoe graag ik het ook had verteld, het is nu nog te vroeg om te zeggen wat de precieze gevolgen zullen zijn bij de Apple Watch.

Responsive email templates iOS

Responsive e-mail templates iOS

Gevolgen voor de e-mail open- en click through rates

Wat ik wel al met zekerheid kan zeggen is dat door de komst van de Apple Watch de onderwerpregel en de eerste zin van de e-mail (preheader) belangrijker dan ooit worden. De eerste beelden van de Apple Watch laten namelijk zien dat op het horloge enkel deze twee teksten als eerste en duidelijkste worden getoond. Komt dus in de onderwerpregel of preheader jouw boodschap niet goed over en zet het niet aan tot lezen? Dan garandeer ik dat je e-mail zo wordt ‘weggeswiped’.

En dat is ook het doel van Apple: ‘Mail is easier to manage and designed for quick interactions’. Ontvangers zullen sneller geneigd zijn om op het horloge e-mails enkel te ‘screenen’. Het lezen doen ze op hun mobiel of desktop. En dat zal gegarandeerd gevolgen hebben voor de e-mail open- en click through rates.

Apple Watch is niet de eerste. En velen zullen nog volgen

De Apple Watch is niet het eerste device op de markt met zo’n klein beeldformaat en de verwachting is ook dat e-mails niet echt gelezen gaan worden op het horloge. Ik kan mij daarom voorstellen dat er e-mailmarketeers en designers zijn die het niet de moeite waard vinden om tijd te investeren in een nieuwe responsive template voor dit kleine beeldformaat. Maar mij lijkt dat geen verstandige keuze. De Apple Watch is dan misschien niet de eerste, maar net als bij de iPad zullen vele andere merken nog volgen. En voor je het weet lopen straks veel van jouw ontvangers met zo’n digitaal horloge om hun pols.

Mocht je ervoor kiezen om nog niet in de media queries te duiken, dan wil ik je in ieder geval wel adviseren nog meer tijd en aandacht aan de onderwerpregel en preheader te besteden. Kom altijd direct ter zake. Inspireer en motiveer de ontvanger om je email te openen of op zijn minst te markeren om later nog een keer te lezen. Want anders is één ding zeker: de aandacht ben je kwijt en wellicht is dat wel het begin van het einde van de relatie met jouw nieuwsbrief abonnees.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond