-

Bedrijven worstelen met datacrisis

Slechts vier procent van de westerse bedrijven is volledig in staat waarde te putten uit de informatie waarover zij beschikken. Van de overige bedrijven beschikt meer dan een derde niet over de benodigde middelen en vaardigheden.

Dat is een van de uitkomsten van onderzoek van informatiemanager Iron Mountain en internationaal adviesbureau PwC onder 1800 Europese en Noord-Amerikaanse zakelijke leiders, van middelgrote bedrijven (meer dan 250 werknemers) en grote organisaties (meer dan 2500 werknemers).

Met een gemiddelde Information Value Index van 50,1 (47,3 in Europa – 52,9 in Noord-Amerika), blijkt dat de nipte meerderheid van de bedrijven nog een lange weg heeft te gaan. Nederland is nog een van de beste onder de slechten, met een indexscore van 48,3.

De overgrote meerderheid van de Nederlandse ondervraagde zakelijke leiders denkt of veronderstelt dat zijn bedrijf momenteel het maximale resultaat uit zijn informatie haalt. Maar een kritische blik op de middelen die de organisaties toepassen, schetst een ander beeld.

Een vijfde van de Nederlandse ondervraagden heeft namelijk geen data-analisten in dienst om meerwaarde uit informatie te halen. Bij de bedrijven die wel data-analisten in dienst hebben ontbreekt het aan essentiële vaardigheden (16 procent), of aan de middelen (15 procent).

Beide zijn van belang om informatie te benutten voor besluitvormingsprocessen, gerichte marketingcampagnes en het verbeteren van (bedrijfs-) processen en innovatie. Informatie wordt niet omgezet in de inlichtingen en inzichten die bijdragen aan een positief bedrijfsrendement.

Uit het onderzoek blijkt dat veel organisaties er niet in slagen om de enorme informatiestromen binnen hun organisatie effectief te beheren. In Nederland denkt zelfs bijna één op de vijf dat bedrijven niet weten over welke informatie zij überhaupt kunnen beschikken (18 procent), hoe die door het bedrijf stroomt en wanneer informatie het meest waardevol (27 procent), of meest kwetsbaar is (16 procent).

Er is volgens de onderzoekers dan ook een kloof tussen willen en kunnen, die wordt erkend tot op directieniveau. Slechts een kwart van de zakelijke leiders geeft aan dat ze voordelen uit hun informatie putten, zoals door snellere en betrouwbaarder besluitvormingsprocessen, snellere productontwikkeling, kostenbesparing of verbeterde acquisitie van nieuwe klanten en het behoud van klanten.

Informatie is de meest ondergewaardeerde activa in de zakelijke wereld, zeggen de onderzoekers. Elke klanttransactie en elke interactie met belanghebbenden, levert markt- en klantinzichten op en vormt een kans voor innovatie en potentiele winst.

De Information Value Index toont aan dat slechts vier op de honderd bedrijven er alles aan doet om met informatie hun concurrentievoordeel te vergroten. Als het gaat om informatiemanagement, hebben veel toonaangevende wereldwijde organisaties geen idee wat ze allemaal niet weten en dat proberen ze dus ook niet uit te vinden.

Een samenvatting van het rapport, Seizing the information advantage: How organisations can unlock value and insight from the information they hold, is hier te vinden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond