-

‘Best-of-breed’ versus ‘all-in-one’: hoe kies je een e-commerceplatform?

Kleinere bedrijven met beperkte middelen kunnen in het algemeen beter kiezen voor een alles-in-één-oplossing met één leverancier. Voor middelgrote tot grote projecten is een ‘best-of-breed’-aanpak, met de vrijheid te kunnen kiezen voor elke afzonderlijke ‘tool’, waarschijnlijk de meest geschikte keuze. Een uitleg.

Stel je voor dat je een Zwitsers zakmes hebt; je hebt één apparaat waarmee je een mes, een kurkentrekker, een schroevendraaier, een nagelvijl en misschien zelfs een klein zaagje hebt. Dit is de all-in-one in zijn eenvoudigste vorm: een kit met meerdere gereedschappen die je in totaal verschillende situaties kunnen helpen. Als je een appel wilt snijden, gebruik je het mes. Terwijl je in hetzelfde pakket ook een vijl voor je nagels vindt.

Suites als vaste pakketten van een enkele leverancier

In het geval van e-commerce is een alles-in-een softwaresuite bedoeld om te voorzien in alle tools die nodig zijn om een online bedrijf te runnen. Denk aan het creëren en beheren van inhoud, het verwerken van betalingen, verzending, klantenservice, SEO, personalisatie, marketing, voorraadbeheer en nog veel meer.

Deze suites komen als vaste pakketten van een enkele leverancier. Ze bestaan uit veel verschillende producten. Je betaalt voor het volledige pakket en elke tool die daarin is opgenomen. Dat is tenslotte het verkoopargument: alles wat je nodig hebt in één pakket.

Het kernprobleem van een alles-in-één-aanpak

Ooit een kok een Zwitsers zakmes zien gebruiken om groenten in blokjes te snijden? Of een timmerman die het gebruikt om een meubelstuk te vijlen? Dit is het kernprobleem van een alles-in-één-aanpak. Je hebt weliswaar een uitgebreide set gereedschappen tot je beschikking, maar geen ervan werkt zo goed als zou moeten.

Als het om een klein probleem gaat, zoals het vijlen van nagels of het schillen van een appel, is een Zwitsers zakmes perfect. Maar neem een zaak die wat meer inspanning vergt en het gereedschap begint zijn tekortkomingen te tonen.

Je moet concessies doen

Het tweede probleem is dat je op een gegeven moment gedwongen wordt om concessies te doen. Er zijn Zwitserse zakmessen met verschillende gereedschappen, sommige met een zaag en andere met een klein haakje weer andere met een scalpel. Hoewel er verschillende pakketten zijn om uit te kiezen, kun je niet je eigen set samenstellen met de exacte gereedschappen die je nodig hebt. Een alles-in-één e-commercesuite bepaalt wat je behoeften zijn en biedt je een pakket in plaats van dat je specifieke individuele tools kiest die je nodig hebt.

Voor elke behoefte afzonderlijk het beste gereedschap

Een andere aanpak is een best-of-breed-oplossing. Voor elke behoefte afzonderlijk kies je het beste gereedschap. In plaats van een pakket van vooraf ingestelde gereedschappen, stel je je eigen pakket samen met alleen de gereedschappen die je nodig hebt. In plaats van een klein mesje en vijl enzovoort heb je een koksmes en snijplank voor als je gaat koken. Je hebt meerdere schroevendraaiers en een tang als je iets repareert en een kurkentrekker een glas als je van een glas wijn gaat genieten.

In de wereld van e-commerce betekent een best-of-breed software-oplossing het scheiden van je contentmanagement en je e-commerceplatform. Bedrijven die deze aanpak gebruiken, geloven dat het creëren, updaten en beheren van content gescheiden moet blijven van betalingsverwerking en shoppingcart-management.

Verschillende zaken vragen verschillende strategieën

Het argument is dat kwesties met betrekking tot gepersonaliseerde customer journeys en marketing in het algemeen heel anders zijn dan kwesties met betrekking tot het e-commerceplatform. Denk aan de verwerking van winkelwagentjes en betalingen. Omdat verschillende zaken verschillende strategieën vereisen, stellen fans van best-of-breed dat technologieën en tools voor elk geval gescheiden moeten zijn. En omdat ze verschillende gebieden van expertise vereisen, geloven ze ook dat elk geval een gespecialiseerde leverancier vraagt.

Wat betekent dit voor e-commerce?

Als het om e-commerce gaat, zijn er verschillen tussen de twee benaderingen die rechtstreeks van invloed zijn op een bedrijf. Vragen over customer journeys, omnichannel marketing en SEO zijn allemaal gerelateerd aan de mogelijkheden van het CMS. Een best-of-breed CMS kan een all-in-one-suite met CMS-mogelijkheden overtreffen op een aantal cruciale gebieden:

1. Het leveren van aanpasbare en gepersonaliseerde content

Een onafhankelijk e-commerce-CMS geeft marketing- en ontwikkelingsteams aanpassingsmogelijkheden. Elk onderdeel in je storefront kan uniek zijn voor je eigen merk. Dit in tegenstelling tot suitesystemen, die in dit opzicht meestal tekortschieten omdat ze worden geleverd met een reeks vooraf gebouwde thema’s en sjablonen die slechts kleine aanpassingen ondersteunen.

En aangezien best-of-breed CMS-oplossingen gebruik maken van application programming interfaces (API’s), kan het werk aan de frontend onafhankelijk van de backend worden gedaan. Dat betekent dat je marketeers snel kunnen reageren op verzoeken – zoals productaanbevelingen – zonder te hoeven wachten op ontwikkelaars.

2. Dezelfde content op elk apparaat

Misschien wel de grootste kracht van de best-of-breed-contentstrategie is de platformonafhankelijkheid ervan. Omdat in deze systemen de frontend en de backend gescheiden zijn, kan dezelfde content tegelijkertijd op elk apparaat of platform worden gepubliceerd. Van websites en apps tot persoonlijke assistenten en VR-headsets. Dit betekent een aanzienlijke vermindering van de inspanningen en kosten, omdat content slechts een keer hoeft te worden gecreëerd.

3. Integratie van de nieuwste technologieën

Een best-of-breed-aanpak geeft de vrijheid om elke nieuwe technologie onmiddellijk te integreren. Een all-in-one-aanpak daarentegen legt de controle in handen van de leverancier. In een snelgroeiende industrie als e-commerce is een snelle integratie nog belangrijker dan anders, omdat het bedrijven helpt de curve voor te blijven in een wereldwijd concurrerende markt.

4. SEO

Een van de grootste factoren om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen, is het hebben van een snelle responsieve website. De scheiding van de twee uiteinden in een best-of-breed CMS-oplossing betekent ook dat verkeer op de frontend geen invloed heeft op de backend (en vice versa). Die scheiding draagt ook bij aan de veiligheid, aangezien een probleem aan de ene kant geen invloed heeft op de andere kant.

Conclusie

Het kiezen van de juiste aanpak komt altijd neer op je eigen voorkeuren en de specifieke eisen van het bedrijf. Hoewel de keuze voor een best-of-breed-oplossing grote voordelen heeft, zijn er gevallen zijn waarin een all-in-one suite een betere keuze is. Bijvoorbeeld als de communicatie met meerdere leveranciers een probleem is. Maar als het gaat om contentmanagement voor e-commerce, zijn er specifieke eisen waar een generieke suite meestal niet aan kan voldoen. Dan kan een best-of-breed-oplossing het antwoord zijn. Meer over wat de mogelijkheden bij Storyblok zijn kun je hier lezen.

Over de auteur: Siavash Moazzami-Vahid is Contentmarketter bij Storyblok.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond