-

Beste van het web: vijf keer de verhalende kracht van het internet

Afgelopen half jaar is, op zijn zacht gezegd, nogal bewogen geweest. Een pandemie teistert de wereld. Delen van Australië en de VS stonden of staan in brand met een niet eerder vertoonde omvang. Het besef daalt (te langzaam) in dat racisme – of ten minste  kansenongelijkheid – een fundamenteel probleem is waar veel meer aangedaan moet  worden. Ingrijpende belangrijke onderwerpen die ruimte nodig hebben om goed  besproken te worden. Ruimte die het web, hét medium voor verhalen bij uitstek, biedt. Dit keer vijf sites die aansluiten bij mijn state of mind. Enjoy.

1. SDU Future Education 

De opleiding Journalistiek van de Zuid-Deense universiteit (SDU) lanceerde onlangs een prachtige site, waarmee ze hun visie delen op de toekomst van onderwijs. De SDU vindt dat onderwijs niet zou moeten stoppen als je 25 jaar bent, maar je hele leven moet doorgaan. Hoe dat eruit kan zien, ontdek je aan de hand van een robotje waarmee je op een speelse wijze langs de verschillende hoofdstukken vliegt. 

2. 2ºC EARTH 

Sinds 1880 is de gemiddelde temperatuur op aarde met 1,1 graden Celsius gestegen. De huidige, steeds extremere vormen van klimaatverandering zijn dus het gevolg van deze ogenschijnlijk kleine stijging. Alle klimaatdoelen zijn er opgericht om de opwarming niet  verder te laten komen dan 2ºC graden Celsius, maar hoe ziet de wereld eruit als we die 2ºC dan toch bereiken? 2ºC EARTH vertelt het ontnuchterende verhaal van opwarming tot 2 graden aan de hand van 5 gebieden die onherkenbaar veranderd zullen zijn – mocht het zover komen. Gelukkig toont de site ook manieren om actie te ondernemen voordat het te laat is. 

3. Google The Most Searched 

Tijdens de Black History Month wilde Google zijn inzet voor raciale rechtvaardigheid en gelijkheid tonen. Daarom lanceerde Google Trend Data samen met Hello Monday de site Most Searched. Aan de hand van Google’s data wordt een uniek inkijkje gegeven in het zoekgedrag van Amerikanen in de periode 2004 – 2019. Most Searched geeft een overzicht van de meest gezochte mensen of momenten in een bepaalde categorie. Daarmee geeft het prachtig beeld van de opvallende prestaties van bekende en minder bekende zwarte Amerikanen. 

4. Blue Heart Project – Patagonia 

Er zijn maar weinig merken die zo oprecht betrokken zijn bij de staat van ons milieu en leefomgeving als Patagonia. Met het Blue Heart Project vertellen zij het verhaal achter de ogenschijnlijke schone energievorm, opgewekt met stuwdammen. Bijzonder is het verhaal achter de Blue Heart-regio, het rivierengebied op de Balkan. Maar ook het voornemen van de verschillende overheden op de Balkan om stuwdammen aan te leggen en de vergaand gevolgen die dit kan hebben voor mens en natuur. Op deze prachtige site wordt de kracht van storytelling op het web nog eens goed getoond. 

5. Crumbskees 

En dan tot slot even iets totaal anders. Schreeuwende kleuren, WebSockets (yeah), een hysterisch muziekje en multiplayer fun. De site Crumbskees van creative digital studio Upperquad slaat nergens op en dient nergens voor. Behalve om even te ontsnappen aan de soms te barse werkelijkheid. 

Over de auteur: Timo Wilbrink is creative director bij Born05.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond