Mobiel betalen: wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Designinspiratie uit de wereld van mobiel betalen: interactie kan ook met een glimlach, een hartslag, een zwaai en een knipoog.

Volgens onderzoek van Jumio haakt 55 procent van Britse smartphonegebruikers af van een mobiele aankoop vanwege gebruikersongemak (68%), trage laadtijden (32%) en complexe betaalprocessen (26%). Het gehannes rondom afrekenen zou retailers ruim miljard euro per jaar kosten. Niet alleen Apple en Google zijn naarstig op zoek naar manieren om online betalen zo veilig en snel mogelijk te maken. Journalist Tim Green, spreker op Mobile Convention Amsterdam 2015, verzamelt nieuws over mobiel betalen op zijn website MobileMoneyRevolution. Hier een overzicht van een aantal opvallende ontwikkelingen.

Identiteit scannen

Het invullen van klantgegevens kan wel twee minuten duren. Dat is afhaaktijd. Jumio heeft meerdere producten waarmee identiteit mobiel en online kan worden vastgesteld. Mobiele toepassing BAMCheckout leest bankpassen en ID-bewijzen voor het invullen van formulieren. Netverify scant identiteitsbewijzen via webcam en vergelijkt het gezicht van de gebruiker met het gezicht op de foto.

Netverify scant identiteitsbewijzen

Zeg het met een glimlach

Mastercard is ook aan het testen met gezichtsherkenning en hoopt dat klanten binnenkort kunnen betalen met een knipoog. Biometrie is sterk in opkomst maar er zitten nog haken en ogen aan de veiligheid. Zoals Green schrijft op zijn blog: “Een wachtwoord kun je veranderen, een gezicht niet.” Toch gaat Alibaba door met het testen van Smile to Pay en startte Google dit jaar een kleine pilot met Hands Free-betalen. Het uitspreken van de zin “I would like to pay with Google” is voldoende om via Google Pay een transactie te voltooien.

Fujitsu ziet meer in het lezen van handen. Bank- en persoonsgegevens worden gekoppeld aan het patroon van anderen in de handpalm, dat volgens het bedrijf moeilijk te omzeilen is dan een vingerafdruk. De Nymi-band van Bionum gebruikt de hartslag als identificatiemiddel, aangezien ieder mens een uniek ritme heeft.

De Nymi-band van Bonium gebruikt de hartslag als identificatiemiddel

Ways to pay

Ook social media worden ingezet om aankopen zo makkelijk mogelijk te maken. Met wisselend succes, omdat het aan de leverancier is of hij de technologie wil inzetten voor zijn klanten. Met Soldsie kunnen klanten betalen door ‘verkocht’ te schrijven in het commentaarveld op Facebook of Instagram. Twitter heeft een ‘koop nu’-knop beschikbaar gesteld voor bepaalde leveranciers.

Klanten van de banken bPCE France en UCICI India kunnen al geld overmaken met een tweet. En het Chinese WeChat is inmiddels – naast een social netwerk – ook een betaal- en spaarplatform met een hogere rente dan de Chinese staatsbank. Met 600 miljoen actieve gebruikers per maand is het een geduchte concurrent aan het worden van een klassiek financieel bedrijf.

Denk platformvrij

Het proces van mobiel betalen kent vele hobbels aan de kant van koper en verkoper. Partijen die werken aan oplossingen richten zich niet op hele proces, maar op specifieke obstructiepunten. Daarbij denken zij verder dan “desktop of mobiel”. Het gaat om platformoverstijgende problemen als ID-verificatie, transactiesnelheid en databeveiliging. Wellicht is het inspiratie voor eigen problematiek. Als het proces bekend is, wat zijn dan de knooppunten? Kies er vervolgens één, verzin er vier of veertien mogelijke oplossingen voor en kijk daarna pas welke technologie daar bij past.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug