-

Betalen vanuit de inbox: Microsoft en Stripe sluiten samenwerking

Microsoft zorgt als eerste bedrijf voor een integratie tussen het eigen e-mailprogramma en de digitale portemonnee. Daarmee neemt het zogezegd ‘frictie’ weg, gebruikers kunnen direct vanuit hun postvak-in een rekening betalen. Het is een kleine stap richting het winkelen vanuit de inbox.

Op Microsofts conferentie voor ontwikkelaars, Build 2018, heeft het bedrijf aangekondigd betalen gemakkelijker te maken. Dat doet het door Microsoft Pay, het alternatief op Android Pay en Apple Pay, op te nemen in Outlook. Een paneel aan de zijkant het van het scherm vertoont de voorgestelde transactie die vervolgens vanuit de digitale portemonnee is te bevestigen.

Minder ‘frictie’ rondom betalen

Dit zou voor consumenten het ongemak van betalen een stuk verminderen denkt het bedrijf. Een flink aantal van de berichten die iemand ontvangt gaat immers over (betaal)transacties of bevatten het verzoek een bijgevoegde factuur te voldoen. Daardoor hoeven gebruikers dus niet langer hun betaalsoftware of bankapp te openen. Voor bedrijven zal met name tellen dat hoe minder ‘frictie’ hun klanten ervaren, hoe eerder ze betaald worden voor hun producten.

Microsoft treedt niet zelf op als betalingsverwerker, maar zoekt samenwerkingen met payment service providers en makers van administratiesoftware. Er zijn op dit moment in ieder geval overeenkomsten gesloten met Stripe, Braintree en FreshBooks. Van die drie is Stripe het actiefst in Nederland. Een woordvoerder laat weten dat het een internationale samenwerking is. Ook Nederlandse bedrijven kunnen dus binnenkort hun klanten vanuit Outlook laten betalen.

Afbeelding: e-mail met betaalpaneel

Interesse nog beperkt

Microsofts integratie van het eigen e-mailprogramma en de digitale portemonnee is opvallend. Her en der werd de samensmelting van e-mail en betalen wel al verwacht, maar met name Google en Apple leken de aangewezen bedrijven de nodige stappen hiervoor te zetten. Hoewel Microsoft Pay nog klein en relatief onbekend is, is het een kleine stap richting het winkelen vanuit de inbox.

Het is volgens een aantal kenners namelijk volstrekt logisch dat de rol van e-mail groeit. Het wordt van een marketingkanaal ook een plek voor verkoop. Klanten aanmoedigen om vanuit een ontvangen e-mail door te klikken naar een site of shop zou dan niet meer nodig zijn. Ook Stripe zegt het aannemelijk te vinden dat het die kant opgaat. Als de techbedrijven met een integratie eenmaal voor het sleutelingrediënt hebben gezorgd, is de betaling in de inbox af te ronden.

Heel veel animo lijkt er echter nog niet voor te zijn. De Amerikaanse start-up en e-mail service provider Rebel heeft weliswaar een vergelijkbare techniek ontwikkeld, maar het feit dat Google en Apple niet thuis geven spreekt boekdelen. De commerciële waarde zou namelijk nihil zijn. Zeker marketingmails belanden zo vaak in de spambox dat ze zich nauwelijks lenen voor conversie of de betaling. Microsofts keuze om alleen e-mails over reeds afgenomen diensten te voorzien van een betaalknop lijkt dan ook een praktische tussenoplossing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond