-

Betere zoekfunctie voor Magento 2: Sphinx en Elasticsearch

De zoekfunctie van menig webwinkel laat nog altijd te wensen over. Heeft de introductie van Magento 2 daar iets aan veranderd? En wat kunnen de e-commercebedrijven daaraan doen?

Producten worden niet goed gevonden, synoniemen niet herkend of gebruikers belanden op een doodlopende weg omdat ze een kleine typefout hebben gemaakt. Een analyse van de vijftig grootste Amerikaanse webwinkels laat zien dat veel ervan dit soort problemen vertonen. Zeventig procent kan bijvoorbeeld niet goed overweg met synoniemen. In Nederland is dat soms niet anders.

‘Nauwelijks verbeterd in Magento 2’

Is dat een groot probleem? Wel als je de cijfers moet geloven. Variërend naar webwinkel loopt het percentage van de bezoekers dat de zoekfunctie gebruikt op tot tientallen procenten. Algemeen wordt aangenomen dat dit bovendien zeer doelgerichte en gemotiveerde personen zijn. Ze weten precies wat ze zoeken en zijn daardoor een grote kans op conversie. Een vorig jaar gepubliceerd onderzoek spreekt van een twee keer zo grote kans op conversie en een gemiddeld hogere besteding van iets meer dan twintig procent.

Vaak voldoet de standaard ingebakken zoekfunctie van een e-commerceplatform niet. Veel Magento-gebruikers hoopten dan ook dat met het recente uitkomen van de volledig herziene versie, Magento 2.0, iets zou veranderen. Tevergeefs, vertelt Pascal Adriaansen, Developer bij LAB51. “De standaard zoekfunctie laat nog steeds veel te wensen over. Zo hebben we zelf gemerkt dat producten moeilijk vindbaar zijn. Ook klopt de relevantie vaak helemaal niet.”

Alternatieven

Maar met de lancering van Magento 2 ondersteunt de Enterprise-editie nu wel standaard Elasticsearch. “En natuurlijk zijn er net zoals met Magento 1 een hoop modulebouwers in dit gat gesprongen met hun eigen verbeteringen op het zoeken. Je kunt al met al een webwinkel bouwen met een prima werkende zoekfunctie.”

Een ontwikkelaar heeft daarin twee opties. Aan de ingebouwde functie sleutelen of een externe oplossing inzetten. Zelf kiest Adriaansen voor dat laatste en werkt dan het liefste met Sphinx. Een open source-techniek die zowel op servers met als zonder de software werkt. Met de Magento-exensie ‘Sphinx Search Ultimate’ van Mirasvit is de zoektechniek te integreren in Magento’s platform.

Een ‘autocomplete’-functie, een techniek die typefouten en synoniemen herkent en verbeterde visuele weergave zijn onder meer inbegrepen. “Sphinx maakt de zoekfunctie veel sneller en beter.” Zo is kan de ontwikkelaar zelf bepalen welke productattributen doorzoekbaar moeten zijn. “En hoe zwaar deze moeten meewegen in de berekening van de relevantie. “Dat verhoogt de relevantie van de zoekresultaten aanzienlijk.”

Een tweede veelgebruikte optie is Elasticsearch, een wereldwijd bekend product van Nederlandse bodem. Grote techbedrijven als Facebook en Netflix gebruiken de oplossing voor hun platformen. En deze – eveneens open source – techniek is dus ook te integreren in Magento. Hiervoor geldt ook dat het relevantiemechanisme naar wens is samen te stellen.

De populariteit en schaalbaarheid ervan heeft Magento ertoe aangezet de nieuwste Enterprise-versie te voorzien van een ingebouwde koppeling voor Elasticsearch. Apache Solr is dus ingeruild. Voor alle andere gebruikers zijn diverse extensies beschikbaar. De makers van de genoemde Sphinx-extensie hebben eerder dit jaar bijvoorbeeld een module uitgebracht, ‘Elasticsearch Ultimate Extension’. Wyomind heeft ook een variant voor Magento 1 en Magento 2. De extensies integreren over het algemeen goed met externe diensten als Bonsai, Amazon en elastic.co – voor de hosting van Elasticsearch.

Omdat er met Elasticsearch voor een zoekopdracht geen SQL queries meer uitgevoerd hoeven worden, neemt de snelheid nog verder toe. Mirasvits eigen vergelijking benadrukt dit.

Dit bericht is 7 keer gedeeld

1 Reactie

Peter Steenbergen - Virtio

Elasticsearch is een fantastisch product waarmee je de relevantie enorm kunt opschroeven inderdaad.

Een noot is wel dat Magento 2(.1) een ondersteuning biedt out-of-the-box van Elasticsearch 2.4. Dit is wel iets om rekenschap te houden.

Met name het gebruik van synoniemen wordt erg onderschat. Voordeel van Elasticsearch is tevens dat je search templates kunt toepassen waarmee je eigen ‘ingewikkelde’ queries kunt schrijven die kan luisteren naar vooraf afgestemde parameters.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond